Tidningen Ångermanlands olyckliga annonsplacering: ”Otroligt illa”

Foto: (okänd)

Bilden på årets annonstabbe sprids just nu på nätet. Och trots att det bara gått två veckor av året är det en titel som mycket väl kan leva kvar hela året.
Det är Tidningen Ångermanland som i sin printupplaga plockat in en helsida utrikesbevakning från TT om den lyxkryssare som förliste igår.
Men vad ingen märkte var att helsidesannonsen som placerades bredvid välkomnade till just – en lyxkryssning.

Ansvarig utgivare Jimmie Näslund beklagar händelsen.
- Otroligt illa, förstås.
Han säger att det möjligtvis är något förmildrande att det ligger en bilaga mitt i uppslaget, vilket gör att bara de som lyfter ur bilagan ser krocken. Men att det ändå knappast ursäktar tabben.
- Jag är ansvarig för allt, även annonser, så jag skyller inte ifrån mig.
Såg ni inte uppslaget innan det gick i tryck?
- Annonsen monterades under dagen, men den syns inte per automatik i flödet. Den måste öppnas upp och läsas ut.
Jimmie Näslund menar att de nu har vidtagit åtgärder.
- Det har förstås diskuterats idag, vi har nu skärpt rutinerna för att det inte ska hända igen. Olyckligt. Otur. Osannolikt.

På Resecity, företaget som fört in annonsen, är de väl medvetna om krocken. Flera har ringt under dagen och själva skrattar de åt händelsen.
- Men vi har valt att inte kommentera det, utan hänvisar alla frågor till vår regionchef, säger Eva Sjödin-Jonsson vid Resecity.

Ajour har utan framgång sökt regionchefen.
Uppdaterat5: Resecitys ägare, Thomas Grünwald, kommenterar händelsen så här till Ajour:
- Vi tycker det är synnerligen olyckligt med det som har hänt. Samtidigt är detta också ett exempel på ”nackdelar” med sociala medier. Det är absolut inte det här sättet vi vill stärka vårt varumärke på. Vad jag förstår så har vi fått en uppriktigt menad ursäkt av tidningens VD, och vi kommer under dagen att diskutera med de i annonsen inblandade rederierna hur vi ska gå vidare. För oss är ju kryssningar endast en liten del av vår totala verksamhet, och rederierna är mer vana vid hur allmänheten reagerar på liknande incidenter, som trots allt lyckligtvis är väldigt sällsynta. Först därefter kommer vi att ta ställning beträffande arrangemanget i sig, vidare annonsering och eventuella kompensationskrav gentemot tidningen, säger Thomas Grünwald

Uppdaterat: Tidningen Ångermanland är inte de enda som gjort miss i dag. Följande italienska tidning lät hela baksidan täckas av en kryssningsannons (tipstack @malinrising):

Foto: Raffaella Menichini

Missa inte heller The Guardians mer genomtänkta bild/rubrik-krock (tips via @malinrising).

Uppdaterat2: Även på webben har det skett annonsmissar. (tips via @the_real_wille)

Uppdaterat3: Och här är ytterligare en utländsk tidning som gör båtmissen – denna gång med annons på förstasidan!

Uppdaterat4: Ytterligare två missar, Youtube (tipstack @mjomark) och denna märkliga isbergsreklam (foto: Nicola Laruccia, tips Simon Andersson)