Skrivet av
Gästskribent

13 juli

Rysk lag kommer blockera Wikipedia

Statsduman sammanträder, 2011. CC-BY-SA 3.0Statsduman sammanträder, 2011. Fotobank.er, CC-BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Statsduman sammanträder, 2011. Fotobank.er, CC-BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

 

KORRIGERAD: Den 1 augusti kommer den ryska duman att stifta en lag som kommer att blockera tillgången till Wikipedia. Lagen är tänkt att stoppa brott mot upphovsrättslagen genom att tvinga internetleverantörer att blockera sidor som länkar till upphovsrättsskyddat material. Syftet är kanske välvilligt men det finns två problem: Läs vidare →

27 juni

Wikipedias grundare förnekar att de letar efter Snowden

Jimmy Wales på prisutdelning 2011. Foto: Thomas Entzeroth, CC-BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Jimmy Wales på prisutdelning 2011. Foto: Thomas Entzeroth, CC-BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Igår meddelade den tyska tidningen Der Spiegel att Wikipedias grundare, Jimmy Wales, letar efter whistleblowern Edward Snowden. Inom loppet av någon timme hade flera tyska tidningar rapporterat om händelsen. Snart kom artiklar som tydde på att Wikipedia samarbetar med NSA för att avslöja Snowden. Men Jimmy Wales förnekar att han försökt att ”outa” Snowden, och om man går tillbaka till de ursprungliga källorna får man en annan historia. Läs vidare →

16 juni

Omni satsar på snabba nyheter

Nyfikenhet är stor inför nyligen släppta nyhetstjänsten Omni från mediekoncernen Schibsted. Den finns just nu ute i en betaversion för att testas av en första utvald grupp nyhetskonsumenter. Målsättningen från redaktionen är hög och man beskriver tjänsten som ”ett nytt sätt att uppleva nyheter”.

Ambitionen är att sammanställa och erbjuda alla mediers perspektiv och nyheter på ett och samma ställe. Egna reportage utlovas inte, däremot snabba nyhetsöversikter med korta sammanfattningar och länkar som tar läsaren vidare direkt till ursprungskällorna. Med andra ord, inget sökande och surfande runt om på nätet för nyhetskonsumenten. Det ska Omni med sin redaktion stå för, utlovar man. Läs vidare →

30 april

KRÖNIKA: Unicef skapar felaktig bild av engagemang på sociala medier

scre
Härom veckan drog hjälporganisationen Unicef igång en stor kampanj där man ifrågasätter den ”klickande aktivismen på sociala medier”. Annonser köptes på bästa plats i DN och kändisar som Henrik Schyffert och YOHIO försökte köpa kläder och annat för Facebook-likes i filmer som visas på YouTube. Budskapet lyder: likes räddar inte liv, men det gör pengar.

Syftet med detta är gott, att få människor att ta steget från att gilla organisationen på Facebook till att också skänka en gåva. Men med sin kampanj förmedlar Unicef också implicit att det finns ett motsatsförhållande mellan gilla-markeringar och gåvor till hjälporganisationer. Att människor trycker like istället för att skänka pengar. Uncief skriver i ett pressmeddelande att man ”ser en risk att den klickande aktivismen, den så kallade ”slacktivismen”, kan skapa passivitet”. Läs vidare →

17 april

Svenska Bibelsällskapet skickar hotbrev till Fribibel

BibelnSvenska Bibelsällskapet är den organisation som å statens vägnar förvaltar upphovsrätten till Bibel 2000, vilken är den senaste, mest gedigna svenska översättningen av bibeln. De har som målsättning att göra bibeln känd och använd, men har fått kritik för krånglig och kostsam upphovsrätt även för den som vill använda texten icke-kommersiellt.

Under hösten 2011 hade en grupp teologer från olika håll tröttnat på Svenska Bibelsällskapets regler för användning av Bibel 2000 varpå de startade projektet Fribibel. Projektet är tänkt att skapa en översättning som är helt fri att använda för vem som helst och som också är fullständigt transparent och inbjudande i sitt skapande. Översättningen sker med hjälp av Mediawiki, vilket är samma verktyg som Wikipedia använder. Läs vidare →

Svenska appen Osom ska utmana Blocket

osommontage

Osom är en helt ny tjänst för att sälja prylar, kläder och annat på nätet och den lanseras idag. Ajour har ställt några snabba frågor till en av grundarna, Anton Johansson, för att reda ut vad Osom är och varför vi ska sälja våra gamla snygga prylar där. Läs vidare →

15 april

12 april

Tyska säkerhetstjänsten läste 2,9 miljoner mejl och SMS

Den tyska säkerhetstjänsten BND läste 2,9 miljoner mejl och SMS under 2011, skriver Die Welt. (BND hat Millionen Mails und SMS mitgelesen, 5 april 2013 – här på någorlunda engelska via Google Translate.)

Det är fråga om mejl eller meddelanden som granskats närmare, efter att säkerhetstjänstens automatiska sökfunktioner reagerat för ”misstänkta” ord eller fraser. Men endast i 290 fall hittade man vad man vagt kallar ”relevant material för säkerhetstjänsten”. Det ger en träffsäkerhet på 0,01 procent – en tiondels promille. 99,99 procent av alla inspekterade mejl var alltså oskyldiga. (Hur många meddelanden som sökts igenom i första steget, för att få fram de 2,9 miljonerna, avslöjas inte.)

Det är säkerhetstjänsten själv som redovisat siffran för den tyska riksdagen.

Policyn kritiseras kraftigt av tyska vänsterpartiets Die Linkes talesperson Ulla Jelpke. ”Säkerhetstjänsten har förlorat all känsla för proportioner”, menar hon. Det är orimligt med en metod som kränker fundamentala fri- och rättigheter i 99,99 procent av fallen.

Men antalet genomsökta mejl har minskat: året innan, 2010, sökte säkerhetstjänsten igenom mångdubbelt mer – hela 37 miljoner mejl! (Geheimdienste spähen über 37 Millionen E-Mails aus, 26 mars 2012 – knackig engelska här) Det året hittades endast 210 ”relevanta”!

Säkerhetstjänsten har rätt att söka efter tecken på terrorism, och på organiserad brottslighet som penningtvätt, narkotika- och vapenhandel. Det är okänt hur algoritmerna och sökbegreppen ser ut. Men det avslöjades att sökordlistan under 2010 innehöll över 15 000 begrepp – ett ohyggligt stort antal, som rimligen måste gett upphov till en enorm mängd falska misstankar. (Die Welt jämför med att den stora tyska ordboken Duden totalt innehåller 120 000 ord.)

Att systemet varit ohyggligt ineffektivt är ingen särskilt osäker gissning. Säkerhetstjänsten säger också att den stora minskningen av antalet granskade meddelanden från 2010 till 2011 berodde på ”bättre sökmetoder”.

Welt am Sonntag lät i söndags sin satiriker Hans Zippert förlöjliga övervakningen. I sin kolumn på förstasidan påstår han att säkerhetstjänsten går till rätta med ”eine zunehmende Konjunktivdiskriminierung, verbunden mit Dativhass und Gewalt gegen Genitive” – det vill säga tilltagande ”konjunktivdiskriminering, dativhat och våld mot genitivformer” och andra grammatiska missar och felstavningar. Det här är rent kriminellt, låter han chefen för säkerhetstjänsten säga, och meddelar att tusentals kan komma att sättas i omskolningläger för rättstavning (Gewalt gegen Genitive – BND ermittelt, 6 april 2013).

TEXT: Jonas Söderström, informationsarkitekt, ur-bloggare och författare till Jävla skitsystem!.

5 april

Apple i krig med Kinas myndigheter

Apples kärlekshistoria med Kina har tagit en vändning åt det sämre hållet. Det hela började på den internationella konsumentdagen 15 mars, då det statliga tv-nätverket CCTV i klagade länge och högljutt på Apples kundtjänst och garantivillkor i ett årligt program om konsumenträtt.

Man menade att Apple bryter mot kinesisk lag genom att endast erbjuda ett års garanti, och att man bemöter sina kunder här sämre än i USA, där det enligt CCTV är lättare att få exempelvis en ny telefon om den gamla gått sönder.

Det hela följdes upp med en ledarartikel i Folkets dagblad – en tidning som ofta kallas ”kommunistpartiets språkrör” – där kinesiska kunder uppmanades att bojkotta Apple som straff för företagets ”ojämförbara arrogans”.

I västerländsk media har det uppmärksammats att framför allt CCTV:s påhopp var dåligt underbyggt. Enligt en undersökning av CNN så skiljer sig inte företagets garantivillkor i Kina alls från de i USA.

Dessutom kom det senare fram att CCTV hade betalat en populär taiwanesisk sångare för att skriva negativa poster om Apple på sin mikroblogg, i samband med inslaget om konsumenträtt.

Detta har väckt spekulationer om vilket syfte kinesisk statlig media egentligen har med att hänga ut Apple. Återigen är det CNN som lägger fram några tänkbara anledningar.

CNN menar bland annat att Kinas myndigheter kanske försöker gynna de egna mobiltelefontillverkarna, som ju slåss med populära Apple på världens största marknad. Det kan också vara så att Kina försöker ge sina inhemska statliga mobilföretagen ett bättre förhandlingsläge gentemot Apple, då exempelvis världens största mobiloperatör China Mobile ännu inte har lyckats komma överens med Apple om villkor för att erbjuda 3G till Iphone.

En annan teori är att det handlar om hämnd. De kinesiska telekombolagen Huawei och ZTE har förlorat stora affärsmöjligheter i USA och andra länder, efter att amerikanska myndigheter utan tydliga bevis anklagat dessa företag för att ha nära band till Kinas militär.

apple kinaApp Store i Kina skiljer sig nu från resten av världen

Hur det än må vara med syftet, så gick Apples vd Tim Cook i veckan ut med en officiell ursäkt till Kina, där man erkände sina brister gällande att göra affärer i Kina och hur man kommunicerar med landets konsumenter. Man lovade att inte ge upp innan man får sina kinesiska kunder att känna samma förtroende som företaget åtnjuter i andra delar av världen.

Ursäkten kan givetvis delvis ses som taktiskt viktig. I fjol ökade Apples försäljning i Kina (inklusive Hongkong och Taiwan) med 67 procent, för att uppgå till 6,63 miljarder dollar, vilket är 13 procent av företagets globala försäljningsintäkter.

Ursäkten blev väl mottagen i kinesisk media, och även utrikesministeriets talman Hong Lei sade vid en presskonferens att Apples handling ”är värd respekt jämfört med många andra amerikanska företag”.

Men konflikten är ännu inte avslutad. Då kinesiska myndigheter nu vittrat svaghet hos Apple, är det sannolikt att man kommer öka pressen på företaget att låta Kina kontrollera innehållet i App Store.

Kina har länge motsatt sig faktumet att kinesiska användare av App Store kan ladda ner samma appar som användare i alla andra länder, vilket bland annat inkluderar VPN-appar samt e-böcker med regimkritiskt innehåll samt information om Tibet.

Då Apple i fjol märkte störningar i nedladdningen av vissa appar i Kina, bytte man protokoll på App Store från HTTP till HTTPS. Något som i praktiken begränsar Kinas möjlighet att omöjliggöra sökningar och nedladdningar av för dem obekvämt innehåll. Analytiker har efter detta kallat App Store för ”den mest omfattande trojanska hästen” som tagit sig förbi Kinas vägg av censur.

Men nu kan det vara slut med det. I veckan kom en oroande rapport från app-utvecklaren Hao Peiqiang att hans app tagits bort efter att ha varit tillåten i två månader. The Next Web publicerar det email som Hao fick från Apple, där det förklaras att hans app tagits bort för att den ”innehåller material som är olagligt i Kina”.

Hao misstänker att det beror på de tre böcker av en censurerad kinesisk författare som finns att ladda ner i hans app, som nu alltså är oåtkomlig i Kina, men tillgänglig i alla världens övriga länder. Quartz menar att detta bara är början, och att vi omgående kommer få se mer innehåll tas bort från kinesiska App Store.

Utvecklingen är värd väl att bevaka av många skäl. Vad som sker i förhållandet mellan Apple och Kina kommer sätta ribban för andra utländska internetföretags verksamhet i landet. Det ska också bli intressant och se till vilken grad världens största företag, av ekonomiska skäl, är beredd att böja sig för krav från världens största diktatur.

/ Jojje Olsson

Jojje Olsson är författare och journalist bosatt i Peking. Han driver nyhetsbloggen InBeijing, och i sommar kommer hans bok ”Peking – förändringarnas stad” som publiceras hos Laurella & Wallin förlag.

17 mars

Readly vill vara tidskrifternas Spotify

Det går tungt för tidskrifterna i Sverige. Även om det finns undantag så kämpar de flesta med vikande upplagor. Arbetsmiljöforums tidning Du&Jobbet tappade 21,8 procent 2012. Teknikens värld backar med 10,4 procent, Vagabond med 17,8 procent och PC Gamer med 12,2 procent. Enligt TS statistik för 2012 tappar nio av tio tidskrifter på konsumentsidan i upplaga.

Nya vägar till läsarna behövs och kanske är det nya tjänsten Readly som kan bli lösningen för digital distribution av tidskrifter på samma sätt som Spotify blivit det för musiken och strömmande filmtjänster för filmtittandet.

Måndag 18 mars släpps appen Readly på App Store. Då blir det möjligt att för 99 kronor i månaden tanka hem och läsa alla tidskrifter som finns i Readlys utbud. Ett fyrtiotal titlar finns från start i sortimentet, ett antal som grundarna enligt uppgift räknar med att snabbt kunna utöka. Läs vidare →