Därför är Facebooks nya premiummeddelanden bra för dig

facebook

Det var ett väldigt liv i svenska medier idag om att Facebook börjar ta betalt för meddelanden. Det är sant, men ändå inte. Framförallt behövs beskedet tas med sans.

För det första börjar Facebook inte att ta betalt för en ny tjänst. Du har alltid kunnat skicka meddelanden till folk du inte känner på Facebook. Men Facebook har sorterat alla de mejlen i en ”dold” inbox som heter ”övrigt”.

Ajour har många gånger skrivit om den ”dolda inboxen” och varje gång möts det av lika många ”åååh” och ”näää” när Facebookanvändare hittar meddelanden från vänner de inte sett.

Det Facebook introducerar nu är ett sätt att hamna direkt i den vanliga, ”prioriterade”, inboxen. Det kostar sju kronor att hamna och jag har så väldigt svårt att förstå varför man skulle vara upprörd över detta?

Sorteringen har alltså redan funnits och det Facebook adderar är en möjlighet för den som vill tvinga sig in i din mejlkorg – om det är absolut nödvändigt att använda just Facebook för att nå dig.

Jag föreställer mig att företag kan använda tjänsten för att nå unika målgrupper. Och föreställ dig det reklamfacebookmeddelandet där någon betalat sju kronor för att nå in i din prioriterade inkorg! Det måste ju handla om något extremt viktigt och relevant.

Det här är heller inte en tjänst som kommer missbrukas av spamföretag. Tröskeln på 1 dollar per mejl är för hög för att något spamföretag skulle försöka. Och skulle något annat företag vara dumt nog att betala för att ge värdelös information kommer de ändå bara straffa sig själva.

Jag tänker istället att alla Facebookanvändare är vinnare. Relevansen i min inbox kommer fortfarande att vara väldigt hög eftersom bara mina vänners meddelanden hamnar här.
Och kommer något annat igenom så är det sannolikt ändå väldigt viktigt – det har de ju betalat sju kronor för.