Varför The Voice Sverige kommer att bli en succé

För den som har sett den amerikanska upplagan av talangprogrammet The voice är det givet att det är ett koncept som är svårt att misslyckas med.
Efter premiäravsnittet på TV4 ikväll är det uppenbart: The Voice Sverige kommer att bli vårens stora tv-succé!

Trots det var det inte självklart. Så många gånger amerikanska program importerats och blivit amerikanska misfits i svenska hem. Jämför Biggest loser, en succé i USA, men vars svenska variant var så tondövt att det blev smärtsamt att ens bevittna trailern. Det finns säkert flera skäl till det. Att övervikt inte är samma folkhälsosjukdom i Sverige, att vi därför inte kan identifiera problemet med varken oss själva eller folk i vår närhet.

Relatera kan vi dock göra till musik. Och känslan av att den med ett bättre utseende får orättvist mycket mer utrymme än den med rösten. Därför är The Voice koncept briljant. En revansch på idol-programmen, ett öppet frieri till en konflikttrött tv-publik.

Men det som gör att The Voice riktigt framgångsrikt är coacherna. Det är en imponerande uppsättning. Att ens få Carola, Ola Salo, Petter och Uggla att göra en öppningscover hade varit nog för att spräcka valfritt tv-programs budget. Här är de stommen under hela serien.

Och så smart castat det är:

Petter, ett slags 2010 års variant på Dogge Doggelito-alibi, symboliserar både bredd och får proffsig demonproducent-roll.

Carola, som är så mycket svensk folksjäl och karaktär att det är omöjligt att inte känna eller tycka något. Ett yrväder, en mammaspexare, ett fullblodsproffs, ett kontrollfreak, en nostalgitripp.

Ola Salo ger hela programmet nån slags legitimitet och hipster-credd. Som, med nästan obehagligt lugn, kändes så långt ifrån svåra rymdkostymer och rödtuperat hår när han kommenterade deltagarna och nivån.

Och Magnus Uggla. Själva antitesen till talangjakt. Så rolig, så avslappnad. En utsträckt hand till alla varje bitter man som sitter i soffor och vill hata den här typen av program. Förklarar att det är på riktigt nu, ingen ska sågas – nu är det artister som hjälper artister.

För att inte tala om Carina Berg. En av de mest spännande rollbesättningarna. Hennes roll är kraftigt nerspelad, lättviktig och avsäger sig nästan all form av auktoritet. Därmed bryter den skarpt mot tidigare programledarroller i liknande program. Ingen skrikande Jidhe, ingen ledsagande Lärnström eller trygg Hellenius. Hon försvinner lätt i kulisserna och för ett program som ska fokusera på det musikaliska fastnar Carina Berg ofta i konstiga detaljer. Det är som att Berg flyttar in – i The Voice. Samtidigt är det spännande. Normbrytande om inte annat! Måste vi ha mannen som med djup stämma punkterar varje ord när han gör voice over? Jag tänker att det är en vanesak – och att valet är bra.

Kan vi inte bara säga något om nätaspekterna också? En stor del av The Voice koncept bygger på att knyta nätet tätt till programmet. I audition har man till exempel haft en sajt där deltagare har fått sjunga in, ladda upp och, i Singstar-anda, få poäng utifrån hur rent de sjungit.

Men mest intressant är kanske att programmet också kontrakterat upp alla coacher att använda sig av sociala medier under hela programserien. De ska både twittra och Facebooka – och använder sina egna konton. Det är smart av TV4 som därmed direkt får en oslagbar räckvidd i sociala medier, men också för artisterna som får med sig alla nyvunna fans även efter programmets slut.

Det innebär också att till exempel Ola Salo tar ett första trevande steg ut i sociala medier och att Carola själv satt sig bakom sitt gamla press-konto. När programmet livesändes ikväll satt artisterna och skrev (manusskrivna?) kommentarer om det som hände, som sedan speglades ut i tv.

Även programmet har så klart officiella konton. Men märkligt nog har Facebook-kontot, som redan under premiärkvällen samlade ihop över 1600 fans, inte säkrat Facebook.com/thevoicesverige? Vilket bara är ett knapptryck. (uppdaterat: Oups, TV4 råkade klicka lite väl snabbt. En tv4-redaktör gick in och klickade, men upptäckte för sent att hon valde /thevoicesverige som snabbnamn till sitt privata konto. The voice Sveriges egen facebooksida har nu tvingats välja annat namn) (Uppdaterat2: Nu är det tillbakafixat!)

Till sist: Sämst var utbudet av artister. Urvalet är så klart inte i närheten av Idols. Och även om talanger har scoutats kommer vi knappast kunna vänta oss några Mollys eller Amandas. I stället kommer det att vara resan som är grejen. I de följande momenten kommer vi, ironiskt nog, gå från röstfokus till att fördjupa relationen till artisternas personligheter. De ska förädlas, castas och mejslas ut i duetter med både varandra, coacherna och nya artister.

Den delen kommer att bäras med hjälp av coacherna lika mycket som talangerna. Att döma av hur väl de fungerade i säsongens första program kan vi räkna med en succé, hela vägen.