Därför vinner Apples nya Ipad surfplattekriget

Apple släppte igår en ny Ipad. För Ajours räkning skriver Claes Magnusson, en av Sveriges bästa Apple-kännare, om den nya Ipaden och varför den än en gång ser ut att bli en succé.

아 씨발 betyder ”vafan?” och ekade i alla koreanska styrelserum under gårdagens presentation av nya iPad.

Det är ansträngande försöka hänga med Apple.

Rent tekniskt är nya Ipad givetvis fantastisk, den har en skärm som alla smälter för, allt ser bara så mycket bättre ut på en Ipad än på någon annan liknande surfplatta. Mer internminne, bättre kamera, supersnabb grafikprocessor, fantastiska trådlösa prestanda och en hel hög med uppdaterade och nya programvaror som fenomenala Iphoto.

Men det är inte skälet till varför Apple vinner kriget om surfplattorna.

Vart enda koreanskt, japanskt och kinesiskt elektronikföretag har redan påbörjat arbetet att utrusta sina egna surfplattor med något som i alla fall liknar nya Ipads prestanda för tekniktidningarnas jämförelsetabeller.

Men volymerna och vinsterna uteblir.

Apples VD Tim Cook har för länge sedan deklarerat att Apple inte ska tillhandahålla något ”prisparaply”, alltså ha så höga priser att andra tillverkare ska kunna krypa under paraplyet och sälja liknande produkter enbart med hjälp av ett lägre pris.

Apple har använt sin vinst och stora kassa för att köpa upp framtida produktionskapacitet för flashminnen och skärmar men också produktionsutrustning. Detta gör det svårt för asiatiska bolag att konkurrera, både produktionsmässigt och prismässigt.

Apples taktik lönar sig. Skälet till att Apple lyckades ta över stora delar av marknaden för MP3-spelare var att man vågade köpa samtliga 1.8″-hårddiskar som Toshiba kunde producera. Varenda en. Apple blev därmed ensamma under några år om att kunna erbjuda en liten och väl fungerande musikspelare.

Då som nu kan inte andra företag konkurrera med liknande produkter utan tvingas välja andra typer av skärmar, andra format, andra typer av grafikprocessorer, andra kameror och de har fortfarande svårt få fram flashminne till bra priser.

Det är av detta skäl du ser surfplattor med mindre skärmar eller med widescreenskärmar, det är därför du läser en massa om dragonsnap, tegra, amoled och andra facktermer som slängs omkring i pressmeddelande och på tekniksajter i försök att ge dessa produkter ett något högre värde än bara den sämre kopians.

Men trots detta finns inte vinstmarginalerna där.

Och uteblir vinsterna kommer frågan förr eller senare från aktieägarna varför de ska göra surfplattor?

Dessutom tvingar Apple iväg konkurrenterna på andra extremt olönsamma resor. Många konkurrenter tvingas försöka att erbjuda samma mjukvaror som Apple. Det går rätt bra tack vare Android, men är svårare att erbjuda egen musikaffär lika bra som iTunes, egen videobutik och nu senast egen molntjänst. Detta är skälet till att Google snabbt döpte om Android Market till Google Play.

Men jämförelserna saknar värde. Pressmeddelande utskickade på mobilkongressen i Barcelona som utlovar nya fantastiska produkter saknar värde. Till och med Steve Jobs visioner saknar värde.

Det enda det handlar om är vem som skeppar, vem som säljer, vem som tar in kundens pengar.

Skälet att Apples VD heter Tim Cook är att han är en jävel på logistik vilket har varit grunden till Apples reella framgångar. För Apple har Tim Cook under många år varit långt viktigare än Steve Jobs. Det vet aktieköparna och Apples aktiekurs har ökat med över 100 dollar sedan Steve Jobs dog.

Apple sålde över 15 miljoner Ipads förra kvartalet. Det är mer än vad någon annan enskild datortillverkare lyckades få iväg. Det säljs idag fler Ipads än stationära datorer. Enligt rykten upp emot 20.000 Ipads i veckan bara i Sverige, alltså mot en miljon per år. Det finns ingen annan tillverkare som är i närheten.

Skälet till detta är tillgängligheten. Denna gång dröjer det tydligen inte mer än någon vecka mellan lansering i USA tills vi kan köpa vår nya Ipad hos Kullander, Elgiganten eller snart sagt i vilken korvkiosk som helst.

Står en kund med pengarna i näven, finns Apple där och tillhandahåller produkter.

Prova gå ut på stan och försök köpa en surfplatta med Android 4, det nya konkurrerande operativsystemet som lanserades för snart ett halvår sedan. Hittar du ingen? Där har du skillnaden.

Det är inte tekniken, det är affärsmannaskapet.

Apple utbildar oss i ny och fantastisk teknik, men minst lika mycket i affärsmannaskap.

Det finns många företag i många branscher som borde fundera igenom hur de kan dra nytta av Apples affärsstrategi.

Då kanske Ericsson kunde köpt Sony eller SAAB köpt GM.

TEXT: Claes Magnusson, grundare Malmös yrkeshögskola – utbildar framtidens appskapare för till exempel Android och Appstore