Ett urval av jul- och nyårsveckans nya musik på Spotify

Veckans SpotifyJulruschen brukar medföra några intressanta musiksläpp, innan marknaden nästintill helt dör ut under nyårsveckan. Så även i år, förlåt, förra året.

Trent Reznor och Atticus Ross skapade filmmusiken till David Finchers tolkning av Stieg Larssons sensationella succébok ”Män som hatar kvinnor”. Musikens stämningsfulla mörker etablerade utan tvivel en filmisk känsla, men de ledsagande bilderna saknades alltför mycket.

Med klassiska hiphop-beats, poetiska rim och stor draghjälp av det återupptagna samarbetet med No I.D. lät Common lika bra som han gjorde på nittiotalet. Samtidigt försökte Young Jeezy utmana men lyckades bara när han lät sig gästas, och överskuggas, av hiphopkungar som Jay-Z och André 3000.

Citizens! (utropstecknet ingår i bandnamnet) mästerligt banala electropop begick singeldebut, både i egen tappning och i fyra fina omarbetningar.

Jamie Woons ”Spirits” levde vidare i housetappning och toppades med ett tidigare svårfångat spår.

Young Liars elektroniska indiepop färgades av glittrande syntar och gitarrer samt en snärtig bas. Och av Teen Daze.

Att komponera musiken till den restaurerade versionen av Georges Méliès klassiska stumfilm ”Le Voyage Dans La Lune” visade sig vara så pass kul och inspirerande att Air kommer att släppa ett helt album – varifrån ”Parade” hämtats.

Med stämmor och crescendon samt årets längsta, och kanske bästa, låttitel släppte norska Team Me den första singeln från deras, för oss svenskar, fortsatt frånvarande albumdebut.

Mystery Skulls extremt funkiga electropoplåt fick oss att vilja festa som om det vore 1999.

Det, på grund av huvudsångarens tragiska självmord, abrupt nedlagda syntpopbandet Ou Est Le Swimming Pool har tidigare bara haft en låt representerad på Spotify. Nu fick vi tre till samt ett antal remixer på två av dem.

Vi fick två nya låtar från Radiohead – varav en var ett smygande monster som exploderade i en storslagen final.

Gotyes nya album spretade väl mycket mellan musikstilarna men var ändå oväntat bra i sin helhet.

Vi fick ta del av Brooklyn-bandet Falcon – som mycket väl förvaltar deras sedan länge avlidne vän Jared Falcons musikaliska arv. Som trettonåring hann J. Falcon med att under ett års tid skriva över 300 låtar – innan han i februari 1988 blev inlagd på mentalsjukhus.

Den monotona och, ja faktiskt, också därav småbarnsvänliga technoduon Motor har bjudit in ett antal artister att sjunga på deras nästa album. Först ut var Martin L. Gore från Depeche Mode. Resultatet? Depeche Mode i technotappning. Så klart.

Jag sammanställde tre spellistor med den, enligt mig, bästa musiken som släppts på Spotify 2011 – årets 100 bästa utländska låtar, 100 bästa svenska låtar samt 10 bästa album. Fler tips om ny musik på Spotify hittar du på Spotifierad.se.

Spotify sammanfattade också sitt 2011. Emanuel Karlsten besparade mig från att lista de i Sverige 100 mest spelade låtarna med Spotify, så jag delar istället med mig av lite fakta om Spotify 2011:

  • De lanserade tjänsten i fem nya länder: USA, Danmark, Schweiz, Österrike och Belgien
  • De förbättrade tjänsten med: Spotify Apps, en helt ny Radio, möjligheten att ladda ner musik, Facebook och iPod-integration, samt stöd för enheter som Blackberry och Windows Phone. Med mera.
  • Över 300,000 oberoende skivbolag anslöt till Spotify under 2011; bland annat Sub Pop Records, Merge Records och SC Distribution. Hur många som lämnat låter de vara osagt, men många mindre bolag ansåg att Spotify inte var något för dem.
  • Varje dag har de lagt till ungefär 20 000 nya låtar till biblioteket (runt 15 miljoner låtar totalt, eller över 100 år av musik).

I dag har Spotify över 2,5 miljoner betalande användare, jämfört med 750 000 i början av 2011.

Apropå Spotify och radio, så tjänar band och artister mer pengar per spelad låt i USA och England när den spelas med Spotify än om den spelas i traditionell radio.

Illustration: Gustaf Öhrnell.