Facebookuppror mot barnkläder

38 000 43 000 likes på två dagar. Malin Stehns kommentar till Lindex på Facebook har fått enorm genomslagskraft. Det började som en kommentar till Lindex angående deras kläder för tjejer runt 8-10 år. Malin Stehn frågar om kläderna verkligen ska se ut som för ”luder”.
Och flera har reagerat över de tajta kjolarna, leopardmönstrade kläder med spets och skinndetaljer. Inlägget har fått över 2000 kommentarer i skrivande stund.

Lindex välkomnar dialogen.
- Det visar att det är en fråga som engagerar många, säger Kajsa Lyckdal som är PR-ansvarig på Lindex.

Eftersom de är en av de marknadsledande klädkejdorna tycker de inte det är konstigt att de får frågan.

- Vi är ett internationellt modeföretag, vilket innebär att några anser att vissa plagg inte bör finnas till barn, medan andra anser att det är mode. Vi erbjuder ett brett sortiment som tilltalar många kunder på de marknader där vi befinner oss. Kunderna väljer själva vad de tycker om i vårt sortiment både från mode- och bassortimentet. Lindex är ett ansvarstagande företag. I vår design av barnkläder väljer vi bort, för oss, stötande mönster, symboler och design, säger Kajsa Lyckdal.

UPPDATERAT 1:
Malin själv är förvånad.
- Det är fantastiskt att så många håller med mig – jag trodde aldrig att inlägget skulle få sådan genomslagskraft. Jag har reagerat i egenskap av mamma.

Hon menar såklart inte att det bara är Lindex fel att det ser ut som det gör.
- Problemet finns hos de flesta stora kedjor som säljer barnkläder och är mycket större än såhär.  Jag har dock fortfarande svårt att förstå att det finns en efterfrågan på utmanande kläder till så små flickor. Det kommer jag nog aldrig att förstå. Och om den typen av plagg inte hade tillverkats i så små storlekar – hade kunderna då verkligen bett om att få köpa dem?

Malin håller med om att kunden väljer själv men är ändå kritisk till urvalet i butikerna.
- Jag tycker det är synd att urvalet blir så ”vuxet” så fort flickorna vuxit ifrån de, i många fall, jättefina kläderna som finns upp till stl 128. Min dotter var åtta när vi började köpa tröjor i stl 134. Och då hade jag önskat att det fanns annat än tajt, svart och lila att välja mellan. Det ser ju ut så i många butiker.

Att det blev just Lindex var en slump.
- Det kunde lika gärna ha hamnat hos Kapp Ahl eller HM. Det är absolut inte ett upprop enbart mot Lindex barnkläder. Det som var en fråga har blivit ett upprop men för mig är det riktat mot de flesta stora kedjor som tillverkar barnkläder.

Malin är nöjd med Lindex bemötande. De svarade i en kommentar under Malins inlägg att de anpassar sig efter marknaden.
- Jag är nöjd. De svarade snabbt.

UPPDATERAT 2:
Inte alla håller dock med om Malins kritik. Flera röster tycker att inlägget är överdrivet och fånigt.
- Jag tycker att alla överdriver en gnutta här. Att kalla det luder och horkläder är väl att ta i? Är det för kort eller tajt ta ett par leggins eller strumpbyxor under och om det är urringat ta ett linne under. Om inte börja sy själva, uppmanar Sophie.

Och Pia skriver:
- Nu är det så att du som mamma bestämmer vad ditt barn/barnen ska ha för kläder. Har själv haft tre barn. Det här med mode är något som alltid kommer att vara. Men det är fortfarande du som mamma som lägger ribban. Var tacksam för det för den dagen din dotter fyller 18 år gör hon som hon vill oavsett vad du tycker är lämpligt vad det gäller kläder och mode. Tycker detta är ett i-landsproblem.

Läs vår tidigare artikel om barnkläder: ”Så tidigt börjar företag sälja bikinis till barn”