Anton Perlkvist är Sveriges ende Twitterproffs – med en miljon följare

Han är Sveriges största twittrare. Och lever, enligt egen utsago, på sitt Twittrande. Ändå känner du inte till hans namn. Det gör inte många. Desto fler känner till hans konto: @fun. Just nu har kontots skapare, Anton Perlkvist från Timrå, över 1,1 miljoner följare på Twitter. Det är tillräckligt för att han ska vara Sveriges kanske enda Twittrare som kan försörja sig på Twitter.Det ska så klart sägas: Jonas Gardell, Alex Schulman, Fredrik Wikingsson och de andra usual suspects är fortfarande stora. På svenska. De har alla över hundra tusen följare, vilket är mycket med tanken på den ganska begränsade, svenska publiken. Men Anton Perlkvists internationella position kan inte ringaktas. Den är gigantisk. Han är större än alla internationella, svenska stjärnor. Fyra gånger större än Robyn och tre gånger större än Spotify. Men också i jämförelse med fenomen med yngre, digital publik är han överlägsen. Mer än dubbelt så stor som Avicii och mer än 200 000 fler followers än Minecraftgrundaren Marcus Persson. Det enda svenskbaserade kontot som slår honom är den internationella klädjätten HM:s internationella konto. Och internationellt är siffran jämförbar med Robbie Williams eller Flo Ridas konto.

Hur gick det till? Anton Perlkvist undrar själv.

- Ingen aning. Jag tror dock att mycket har berott på att jag älskar att göra det här och har kämpat riktigt hårt med någonting som jag tycker är riktigt kul.

Han bor just nu i Malmö, men är uppväxt i Timrå. Som 18-åring skapade han 2010 kontot @funnyevil.

- Jag började att Twittra med mitt ungdomsföretag på gymnasiet i ett projektarbete, jag märkte rätt snabbt att citat fick fler retweets och det ena ledde till det andra. Jag var rätt tidig, det fanns inte så många komedikonton på den tiden men jag såg att det fanns intresse efter det.

Det räckte. Idag är han 20 år och nådde i somras en miljon följare med kontot @funnyevil. Det firade han med att söka upp ägaren av @fun och försöka övertala honom att överlämna det. Det räckte med en halvtimme.
- Han hade aldrig riktigt använt namnet och tyckte att jag hade mer användning av det än han hade.

Därför är han nu @fun där han varje dag postar nya tweets med roliga eller elaka citat. De flesta har han inte kommit på själv. Och menar att han därför försöker göra rätt för sig.

- Jag är väldigt noga med att vara lätt att nå. Ifall någon tycker att jag har gjort något fel så gör jag alltid mitt bästa för att göra någonting åt saken.

Vad säger dina vänner? Tigger de om retweets?
- De tycker att det är kul att jag har lyckats! Jag har dessvärre inte lyckats övertyga alla vännerna att bli medlem på Twitter ännu! Om de tigger om retweets? Jag är väldigt tydlig att jag kan tyvärr inte retweeta någonting bara för att vara snäll då det här är mitt jobb.

Ditt jobb? Tjänar man pengar på att vara stor på Twitter?
- Självklart

Hur mycket tjänar du?
- Officiellt tjänar jag en krona mer än min storebror per månad.

Ok, men hur tjänar man pengar då? Vilka är det som kontaktar dig, eller är det du som kontaktar?
- Allt från att retweeta riktigt roliga Twitterkonton till att marknadsföra Samsung Galaxy SIII till att fråga vad mina följare tycker om nya filmer. Jag marknadsför relevanta Twitterkonton, företagsprodukter, bloggar, YouTubevideos, reklamfilmer etcetera. Oftast är det en tredjepart som kontaktar mig och kunderna eller de som kontaktar mig.

Anton Perlkvist har uppenbarligen kommit över ett recept för framgång. Sedan en tid driver han också kontot @GoogleFacts med nästan en halv miljon följare. Även @moresarcasm – också den med en halv miljon följare – är hans egen. Genom att kors-retweeta ökar han i publikvolym. Fluff? inte bara. Tjänster som Klout, som visar inflytande på nätet, hintar om relativt höga siffror. Och Anton Perlkvist menar att han inte använt sig av spam eller botar för att fuska sig till publik. Åtminstone inte mer än att i början följt andra så att de skulle följa honom. I stället menar han att det är hårt arbete som ligger bakom.
- Allt spelar roll. Jag hade kunnat prata om det här i en timme, men kortfattat: Var intressant. Sociala medier är gjort för att det mest intressanta ska nå ut. Folk älskar att sprida awesome och awesome kommer alltid att nå ut på sociala medier förr eller senare.

Antons 5 tips för den som vill skapa publik på Twitter:
1. Var kändis.
2. Twittra om någonting som är av stort allmänt intresse eller någonting som personer verkligen bryr sig om och vill sprida.
3. Profilbild, Namn, Användarnamn, BIO, bakgrund, location etc… Allt som går att ändra bättre borde vara så intressant som möjligt!
4. Lyssna på dina följare.
5. Försök alltid att ge dina följare det där lilla extra!

10 största svenska konton på Twitter: (uppdaterat juni 2013)
1. @HM (Hennes & Mauritz)
2. @know (tidigare @fun – Anton Perlkvist)
3. @Notch (Minecraftgrundare)
4. @swedishousemfia (DJ/artist)
5. @Googlefacts (Anton Perlkvist)
6. @TheMindblowing Simon Karlberg
7. @Avicii (DJ/artist)
8. @jeb_ (Spelutvecklare, Minecraft)
9. @BattleField (svenska spelutvecklare)
10. @MoreSarcasm (Anton Perlkvist)

(har vi missat ett konto som är större än något av de ovan? Skriv i kommentarsfältet)

UPPDATERAT: Efter vår publicering har flera andra medier kontaktat Anton Perlkvist för en intervju. I Sydsvenskan berättar han att han, trots noga övervägande, valde att marknadsföra åt ett företag som sålde viktminskning för ett till treåringar. Något han ändå står för.
- Det var en helt seriös sida som jag kollade in väldigt noga innan jag twittrade.
SYDSVENSKAN: Hur kändes det, etiskt?
– Det är klart att det var konstigt. Jag var lite ifrågasättande i tweeten också men beställaren blev ändå nöjd med resultatet fick jag veta, säger Anton Perlkvist till Sydsvenskan.