Kina präglar listan över världens största sociala medier

Kan du nämna världens största sociala medier i ordning? Facebook – rätt! Twitter – fel! Qzone och Tencent Weibo – rätt!

För ett tag sedan skrev jag på Ajour om hur kinesiska tjänster dominerar världens näthandel. Detsamma gäller sociala medier, då Kina redan i slutet av 2012 hade 567 miljoner internetanvändare, vilket är fler än hela EU:s samlade befolkning.

Ny statistik från Go Globe visar att 91 procent av de kinesiska användarna är registrerade vid något socialt nätverk, jämfört med bara 67 procent i USA. Den snabba tillväxten av Kinas sociala medier gör att det i dag inte verkar finnas någon träffsäker lista över världens största sociala nätverkstjänster.

Wikipedias ranking är överraskande inaktuell, då man sätter Qzones användarantal 230 miljoner för lågt, och inte ens har med världens tredje största sociala nätverk Tencent Weibo på listan.

Jag gör därför själv ett försök att lista världens åtta största sociala nätverk här nedan. Bjuder även på en kortare förklaring till de kinesiska tjänsterna, som jag själv också ofta använder:

1) Facebook (1 000 miljoner) – Användarantalet passerade en miljard i oktober i fjol.

2) Qzone (712 miljoner) – En tjänst från Tencent, företaget som sköter Kinas största chattprogram QQ. Liknar i allt väsentligt Facebook med användarprofiler, album och onlinespel.

3) Tencent Weibo (507 miljoner) – Mikroblogg från Tencent, som från början knöt använarna till deras specifika nummer på chattprogrammet QQ, vilket gjorde anonymitet omöjlig. Är därför främst i dag en ”nöjesmikroblogg” som domineras av mode, musik och reklam.

4) Sina Weibo (500 miljoner) – Kinas mest omskrivna blogg, där politiska aktivister och journalister får landets censurapparat att gå på högvarv. Liksom Twitter är varje post begränsad till 140 tecken, men tjänster som grupper eller delning av bilder och filmer gör att Sina Weibo i dag snarare liknar en klon mellan Twitter och Facebook.

4) Twitter (500 miljoner) – Senaste statistiken från Tech Crunch i november 2012.

6) Google Plus (343 miljoner) – Siffror från fjärde kvartalet i fjol.

7) Weixin/Wechat (300 miljoner) – En app som gått från 0 till 300 miljoner användare på två år. Populär tack vare inspelning av små röstmeddelanden som sedan skickas gratis (via wifi) till andra användare. Finns även möjlighet att skapa grupper samt posta bilder och kommentera.

8) Pengyou (259 miljoner) – Tencents nya Facebook-kopia, som kräver att man registrerar sig med riktigt namn och bostadsort. Bra för att hitta gamla bekantskaper, men dåligt för att värna om den i Kina så viktiga anonymiteten online.

Alla siffror rörande användare av de kinesiska tjänsterna kommer från Go Globes nya statistiska sammanställning.

Värt att notera är att de kinesiska tjänsterna har en enorm tillväxtpotential, då antalet internetanvändare i Kina räknas öka till 800 miljoner redan om två år. Främst Wechat och Sina Weibo har också planer på att expandera utomlands.

Tech in Asia har gjort suverän grafik av Go Globes nya statistik, som ni kan se här nedan:

kina internet sociala medier

/ Jojje Olsson
Jojje är journalist bosatt i Kina sedan 2007, och driver nyhetsbloggen InBeijing. Är till sommaren aktuell med boken ”Peking – förändringarnas stad” som ges ut hos Laurella & Wallin förlag.