Kinesiska tjänster dominerar världens näthandel

Vad heter världens största marknadsplats online räknat i försäljning, och världens största betaltjänst online i transaktionsvärde? Svaret är inte längre amerikanska eBay och Paypal, utan istället kinesiska Taobao och Alipay.
Skärmavbild 2013-02-16 kl. 11.09.40
Kinas näthandel har nämligen ökat lavinartat på senare år. För sex år sedan handlade bara 20 miljoner kineser online. Men enligt ny statistik som i veckan presenterades av Go-Globe, översteg motsvarande siffra i fjol 220 miljoner. Det innebär en ökning med 25 procent från året innan, och att Kina nu har cirka 50 miljoner fler näthandlare än USA.

Och medan näthandeln är på tillbakagång i USA, beräknas antalet kunder i Kina öka till 423 miljoner år 2016. Redan året innan kommer man passera USA som det land där näthandeln har störst säljvolym i världen. Under fjolårets tredje kvartal stod Kinas näthandel för transaktioner på över en kvarts miljon kronor i sekunden.
Störst del av kakan får internetgiganten Alibaba, som genom sina olika plattformar står för ungefär tre fjärdedelar av Kinas samlade näthandel. Tillväxten är störst i försäljning business-to-consumer, som i fjol ökade med hela 94 procent och nu uppgår till 107 miljarder dollar. Alibabas Tmall har 40 procent av denna marknad, som år 2016 spås utgöra 457 miljarder dollar.
Aktiviteten är ännu större på Taobao, som är Alibabas marknadsplats för näthandel consumer-to-consumer. Plattformen står för 90 procent av denna slags affärer i Kina, och har nu passerat eBay i såväl trafik som försäljning även globalt.
Men så har det inte alltid varit. Taobao började i stort underläge som en konkurrent till eBay i Kina. Tack vare lokalanpassning kunde Taobao öka sin marknadsandel gällande kinesisk näthandel från 8 till 59 procent åren 2003-2005. Under samma period sjönk eBays andel från 79 till 36 procent. Året därpå lämnade eBay Kina eftersom man helt enkelt inte längre gick med vinst där.
Skärmavbild 2013-02-16 kl. 11.10.47
Lokalanpassning är nyckelordet för Taobaos triumf över eBay. Alibaba vet att kinesiska konsumenter är oerhört prismedvetna, och tar därför inget betalt annonser eller transaktioner på Taobao. Inkomsterna kommer istället från reklam samt möjligheten att betala extra för att komma högt upp på Taobaos sökmotor.
Reklam har alltid varit en stor del av Kinas internet, och Alibaba hade ett klart försprång jämfört med eBay gällande kunskap om Kinas inhemska sociala medier. För att konkurrera ut eBay integrerade sig främst med landets mikrobloggar. I dag följer en tredjedel av användarna av Kinas sociala medier något varumärke. Över hälften av landets mikrobloggare har klickat sig fram till en näthandelsplats via sin blogg.
I ett land med bristfälligt rättssystem och med stora mängder kopierade varor, är internetanvändarna också rädda för att bli lurade. På Taobao infördes därför ett utvecklat betygssystem och en gratis direktchatt mellan köpare och säljare. Enligt den nya statistiken från Go-Globe är det 40 procent av Kinas näthandlare som läser och skriver recensioner, vilket är mer än dubblet så mycket som i USA.
Alibaba knöt även till sig ett nätverk av effektiva budfirmor, som ofta kör ut de sålda varorna gratis och samma dag. Nederlaget på världens största marknad torde svida hos eBay: I fjol genomfördes nämligen 50 000 affärer i minuten på Taobao, som enligt Alexa Internet Rankings nu är världens tolfte mest trafikerade sida.
Under de 11 första månaderna 2012 hade de samlade transaktionerna på Taobao och Tmall överstigit en biljon kinesiska yuan – ungefär lika mycket i kronor – vilket är mer än eBay och Amazon tillsammans.
Nästan hälften av alla transaktioner på Kinas internet görs via Alibabas egen avgiftsfria betaltjänst Alipay. 2010 gick Alipay om PayPal och är nu världens största betaltjänst online räknat i transaktionsvärde.
Tack vare tillgängligheten, budfirmorna och de kostnadsfria tjänsterna handlar kinesiska kunder oftare på nätet än vad vi gör i väst. En kinesisk näthandlare gör 8,4 inköp per månad, jämfört med exempelvis 5,2 i USA och 4,3 i Storbritannien.
Bara 11 november 2012 gjordes över 100 miljoner inköp för 20 miljarder kronor på Kinas internet. Då var det nämligen ”singlarnas dag”, en nygrundad kinesisk motpol till ”alla hjärtans dag”. Beloppet 20 miljarder är fyra gånger större än amerikanarnas ”Cyber Monday”, som är den dag då USA:s näthandel i fjol var störst.
Alibaba är inte oväntat ett företag som går med stor vinst, och har i dag över 22 000 anställda, vilket är dubbelt så många som Handelsbanken. Företaget har också i plattformen Alibaba.com skapat världens största marknadsplats online buisness-to-business. Där kopplas i regel inhemska tillverkare och leverantörer ihop med utländska företag.
/Jojje Olsson
Jojje Olsson är journalist och författare i Kina sedan 2007. Driver nyhetsbloggen InBeijing, och är till sommaren aktuell med boken Peking – förändringarnas stad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Kaj says:

    Tyvär finns det ”fakade” sidor som säljer otroligt billigt, en del har hotmailadresser. VARNING!

    • Jojje says:

      Helt korrekt. Taobao har en hel grupp anställda som jobbar med att få bort kopior från marknadsplatsen. 2011 togs hela 74 miljoner annonser bort på grund av denna anledning.

  2. Adrian says:

    Mycket intressant! Mer sånt 🙂 Jag har själv handlat på aliexpress.com ganska mycket, mest elektronik. Har aldrig blivit lurad, men det är viktigt att kolla in säljarnas betyg och läsa andra köpares recensioner av varan.

  3. […] det prismedvetna Kina, där e-handeln ökar lavinartat, öppnade Media Markt i ett svep sju olika varuhus i Shanghai. Det största av dem låg vid en av […]

  4. […] Alibabas två plattformar Taobao (consumer-to-consumer) och Tmall (business-to-consumer) varor för över 1 100 miljarder kronor. Denna dryga biljons försäljning är mer än vad Amazon och eBay mäktade med […]