Klouchebag – kolla hur stor skithög du är på Twitter

Dagens roligaste webbtips måste vara Klouchebag.Webbutvecklaren Tom Scott tröttnade på diskussionen kring hur Klout avgör hur inflytelserika personer är på nätet. Tjänsten Klout mäter personers räckvidd och inflytande i alla sociala medier. Idén är att företag sedan kan använda måtten för att veta vilka personer de ska försöka påverka för att få spridning.

Det har lett till många upprörda känslor, själva skrev jag när det begav sig om att det var början på ett nytt klassamhälle på nätet.

Tom Scotts inlägg i debatten var att skapa Klouchebag, Klout och ”douchebag” i ett, och istället för inflytande mäter den hur stor ”asshat” du är på Twitter. Tjänsten är snabbt utvecklad och gjord med glimten i ögat, skriver Tom Scott. Måttets namn, ”ARSE” ska avgöra hur vidrig du är att följa på Twitter. ARSE står för Anger (vrede och fula ord) Retweets (hur ofta du rt:ar), Social apps (alla de som automatisk skickar ut hur många som följer de på twitter, eller använder appar som Foursquare), English language (om du använder språk dåligt – för mycket stora bokstäver, eller bara små bokstäver).

Själv blev jag nyligen listad som en av ”Sveriges mest inflytelserika politiska twittrare”, just baserad på mitt Kloutscore. Vilket helt sätts i perspektiv av Klouchebag:

Tom Scott förklarar själv varför varken hans tjänst eller Klout är viktig eller att lita på:

It’s like search engine optimisation, only for yourself. Ignore it. Concentrate on making amazing things, caring about the people around you, and not being a douchebag. If you do that, then you’ll soon realise that the number some algorithm made up about you doesn’t matter one jot.

Kolla ditt eget Klouchbagscore.