KRÖNIKA: Banker inte lottlösa när pengahantering blir enklare


Den gamla storbanken vill bli din kompis och vara med på födelsedagskalaset, bröllopsfesten och semesterresan – varje gång du behöver föra över enkla summor pengar. Därför har de nu lanserat Swish. Med syfte att tjäna mer på vår pengahantering i vardagen.

Den ny tjänsten Swish lanserades i veckan och är i grunden mycket enkel. Har du mobilnumret till din kompis kan du skicka över pengar som hamnar direkt, i realtid, på kompisens bankkonto. Enkelt, men bakom tjänsten finns naturligtvis några regler. Du måste ha laddat ner den godkända Swish-appen till din mobil. Du måsteha skaffat ett mobilt bankid. Du måste via internetbanken ha godkänt att ditt bankkonto får kopplas till ditt mobilnummer. Har du bara allt detta ordnat kan du börja skicka pengar direkt och använda tjänsten.

De sex bankerna Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Swedbank som står bakom tjänsten har tillsammans 94 procent av de svenska bankkunderna. Det gör att den nya tjänsten kan få ett massivt genomslag om marknaden är mogen.

Idag, när tjänsten är ny, är den gratis att använda men om ett halvår räknar bankerna med att börja ta betalt. Exakt hur mycket kan variera från bank till bank, Swedbank har sagt att de kommer att ta en krona per transaktion och fem kronor i fast månadsavgift. De andra bankerna kommer förmodligen att hamna på liknande nivåer, räknar man med.

Hur mycket vinst kan bankerna räkna med att dra in via denna nya tjänst? Några beräkningar avslöjar de naturligtvis inte men det kan bli många hundra miljoner i nya inkomster eftersom antalet små vardagstransaktioner när du skickar över pengar till kompisen, syrran, brorsan, mamma eller pappa är mycket stort.

Det är just mängden transaktioner som bankerna kan sikta in sig på för att driva in vinst. ”Det behövs två för att swisha”, säger bankerna via sin gemensamma hemsida getswish.se och målar där upp ett antal scenarios då det kan vara läge att skicka över pengar till någon.

De situationer som bankerna skissar fram är som en karta över allas vårt vardagsliv. Ett scenario som målas upp är att ”syrran” ska samla ihop pengar till någons födelsedagspresent eller ta betalt för grejer hon säljer. Brorsan ska samla in pengar till lagkassan. Kompisarna ska dela på notan eller betala sin del för resan. Sambon ska betala barnvakten. Mamma ska få pengar för en fika. Pappa ska få tillbaka pengarna han lånade ut. Och föräldrarna ska ta emot bidragen till klasskassan.

Om Swish på detta sätt slår igenom på bredden och djupet i våra vardagsliv kommer det att ge bankerna hundratals miljoner i vinst varje år. För antalet gånger är mycket stort då vi någon gång betalar in till en lagkassa, en klasskassa, fikakassor, födelsedagspresenter som ska delas, bröllopsgåvor som ska betalas av flera, notor som ska delas och alla begagnade prylar som vi säljer till varandra.
En krona per gång för dessa transaktioner. Det kan bli ett enormt tillskott till bankernas ekonomi.

Än så länge handlar Swish enbart om privatpersoners transaktioner mellan varandra. Nästa steg att ta är företagens och handelns affärer. Kan bankerna paketera en tjänst för dessa transaktioner på ett liknande sätt kommer du kanske vid kassan i affären att få se en skylt med ett mobilnummer som är registrerat på butiken eller företaget. Istället för att ta upp ditt kort betalar du då genom att skicka över pengar till mobilnumret.

Målet är att din vardag ska bli enklare. Men på väg dit har inte bankerna tänkt bli lottlösa.

TEXT: Mikael Hansson