KRÖNIKA: Förbered dig på fler annonser i din nya Facebook-app

Idag släpptes den efterlängtade nya versionen av Facebooks app till Android och iPhone. Den tidigare så långsamma och tröga appen flyter nu mycket bättre och snabbare. Över en natt har det blivit en fröjd att logga in på Facebook. Att man släpper denna uppdatering just nu är inte någon tillfällighet.

Sedan Facebook noterades på Nasdaqbörsen i maj har ledningen för företaget inte längre bara sin produkt och sina användare att ta hänsyn till. Det har nu blivit mycket viktigare vad ägarna tycker (Svenska pensionsfonder inräknade). Din och min pension beror alltså av hur lönsamt Facebook är. När aktiekursen har dalat, dalat och dalat så hårdnar tongångarna från de som placerat mångmiljardbelopp i företaget. Företagets investerare vill ha tillbaka sina satsade pengar och för att göra detta måste Facebook visa att man kan dra in mer pengar. Mycket mera pengar.

De annonser som Facebook visar i webbläsaren drar in knappt 5 miljarder dollar i år vilket gör att Facebook är lönsamt men det är långt ifrån aktiemarknadens förväntningar. Den största potentiella intäktskällan som ännu inte nyttjats till fullo är de mobila annonserna och med tanke på att vi spenderar mer tid på Facebook i mobilen än på datorn är denna annonsering direkt kritisk för Facebooks framtid. Det måste lyckas. Annonsörer har sedan i våras kunnat köpa sponsrade länkar i nyhetsflödet och nu i augusti meddelade man från företaget att det nya utvecklingsramverket Facebook SDK 3.0 kommer att ha ytterligare stöd för app-tillverkare att annonsera sina appar i ditt och mitt nyhetsflöde.

Facebook har tagit ett par första staplande steg mot annonsering i mobilen väl medvetna om riskerna med att i större utsträckning rulla ut mobila annonser. Man balanserar på en knivsegg. Är man för feg och drar in för lite annonspengar får inte aktieägarna vad de förväntar sig och satsar man för mycket finns det risk för att vi användare skall börja tröttna på tjänsten och använda den mindre. Ett sätt att hålla oss nöjda är troligtvis att göra appen snabbare och trevligare att använda och det är nog en av anledningarna att uppdateringen kommer just nu.

TEXT: Per-Mattias Nordkvist