Många föräldrar gav fel modersmjölksersättning

Dålig information om modersmjölksersättning har lett till att många barn fått fel ersättning på grund av att tillverkarna inte får informera sina kunder direkt utan måste gå via BVC. Upprörande, säger Livsmedelsverket och menar att det inte är olagligt för tillverkarna att informera tydligt om förändringar i produkterna. 

I höstas ändrade ersättningstillverkarna både recept och åldersrekommendationer med hänvisning till ett EU-direktiv. Det nya direktivet skulle göra det enklare att förstå hur ersättningen ska ges men istället förvirrade det många föräldrar så att de gav sina barn fel ersättning.

Kortfattat innebar de nya rekommendationerna att 1 ges från födelsen till barn som både ammas eller inte ammas. 2 ges från sex månader som ett komplement till amning. Tidigare bytte man ersättning vid 4 månader. Gamla 2:an rekommenderas inte alls längre till barn under sex månader.

Föräldrar gav fel
– Som förälder känns det givetvis inte bra att ha gjort fel, säger Anja som av en slump upptäckte skillnaderna på de nya och de gamla paketen. Anja gav BabySemp, ett märke som tillverkas och säljs av Semper. Förutom att att ha ändrat receptet och åldersrekommendationen har Semper också ändrat doseringen genom att ändra mängden pulver i förhållande till vattenmängd. Att underdosera ersättning kan leda till undernäring. Att överdosera pulver i förhållande till mängden vatten kan leda till dödlig förstoppning. Förändringarna kan alltså leda till allvarliga hälsorisker för barn som fått fel.
– Jag blandade fel under lång tid för jag inte fattade att jag fick olika paket från Babysemp, lyckligtvis bara så att min son fick för tunn mjölk, berättar Anja.
I Babysemps gamla förpackningar var skopan röd och rymde 7,5 millileter. I den nya är den vit och större (8,7ml). De är så lika att skillnaden bara syns om man har dem bredvid varandra.
– Det står visserligen ”använd medföljande skopa” men eftersom vi fick barn mitt i bytet så fick jag varannan röd och varannan vit och jag tänkte inte mer på det. Vi använde hellre den röda eftersom den vita försvann i pulvret, säger Anja.

Jessica har samma erfarenhet.
– Både ålder och dosering hade ändrats på Babysemp-paketen. Vi märkte inte det och gav blaskigare ersättning. Det var samma antal skopor som skulle användas, men det medföljde större skopor. För oss som gett ersättning i flera månader och använde en egen skopa blev det fel ända tills vi märkte att siffrorna i tabellen på baksidan var ändrad, men då var det ju bara att väga upp igen och justera.
– Vi märkte ingenting på vårt barn. Han var sju månader och åt fast föda ibland men vi tänkte ändå mycket på att inte ge honom för mycket vatten för saltbalansens skulle och utspädd ersättning innebär ju mer vatten. Det hade känts värre om han varit under sex månader och inte åt fast föda.
Jessica hörde av sig till Babysemp men där svarade man bara att man inte får rikta information direkt till konsumenter och att det beror på en branschöverenskommelse för att värna amning, och på Sempers Facebooksida skriver man rakt ut att man inte har någon information på sin hemsida därför att ”man enligt WHO-koden inte får marknadsföra ersättningar.”

WHO-koden
I WHO-koden står dock ingenting om att man inte får informera om modersmjölksersättning. Koden skrevs 1981 efter att barnmatsföretagen aggressivt marknadsfört mjölksersättning i u-länder där barnen dog på grund av förorenat vatten. Den kom till för att främja amningen i världen. I kodens första artikel står det så här: ”Denna kods målsättning är att medverka till en säker och ändamålsenlig spädbarnsuppfödning genom skydd och främjande av amning samt, om bröstmjölksersättningar behövs, säkerställande av att sådana används på rätt sätt, på basis av riktig information och genom tillbörlig marknadsföring och distribution.”

I övrigt går koden främst ut på att man vill undvika att det delas ut gratisprover eller rabattkuponger av flaskor och ersättning och att man avråder från marknadsföringskampanjer för ersättning eller flaskor och att när man informerar om flaskmatning också informerar om dess negativa inverkan på amningen.

Överenskommelsen som gjorts mellan Livsmedelsverket och branschföretagen har däremot tolkat WHO-koden på ett sätt som gör att företagen inte överhuvudtaget får informera kunderna direkt utan måste gå via BVC. Därför saknas viktig information på ersättningsföretagens hemsidor. Föräldrar är utlämnade till BVC eller forum på internet. Men på BVC tycker man det är svårt att hänga med. Jag kontaktar några olika BVC-sköterskor och samtliga berättar att de inte kan eller har tid att hela tiden vara helt uppdaterade på alla företags olika modersmjölksersättningar. Dessutom besöker inte alla föräldrar BVC. Ändringarna av modersmjölksersättningarna har därför i många fall upptäckts av en slump.


Brist på information
I mataffärerna finns ingen information. De nya och gamla paketen står blandade huller om buller och är extremt lika varandra vilket gör det svårt att se och upptäcka att det är olika recept och paket som rekommenderas för olika åldrar.

I en mataffär stod HIPPs ersättning eco 2 från fyra månader och eco 2 från sex månader ovanpå varandra och när vi påtalar problemet för Arvid Nordquist AB, som säljer HIPP i Sverige, hänvisar de till ”regelverket” och förklarar att de inte får skriva om modersmjölksersättningar på sin hemsida eftersom det anses vara reklam.
– Vi har lagt ut information om bytet på vår hemsida under fliken ”aktuellt”. Vi håller också på att försöka tydliggöra exakt vad vi får och inte får skriva på hemsidan kring denna produktgrupp. Vi vill gärna lägga upp produktinformation och hoppas kunna göra detta inom kort. Vi vill inte något hellre än att konsumenter som använder våra produkter ska känna sig trygga med produkterna, säger Julia Kronlund som är produktchef för Hipp.

Semper bemöter också kritiken med att hänvisa till att de inte får ge direkt information till konsumenter och på sin Facebooksida svarar de på direkt fråga att de nu ändrat märkningen på paketen för att förtydliga förändringarna.

Inte olagligt
Det är inte olagligt att informera om modersmjölksersättning idag. Bristen på information beror på tolkningar av WHO-koden i branschöverenskommelsen.
- Angående Sempers nya förpackningar och skopor är det upprörande att höra att så många barn har fått fel proportioner i sin ersättning. Samtidigt förstår jag inte vad det har med branschöverenskommelsen att göra. Branschöverenskommelsen hindrar inte tillverkaren från att tydligt informera på paketet om en sådan förändring, eller att lägga i ett särskilt informationsbrev i de nya förpackningarna, säger Åsa Brugård Konde som är nutrionist på Livsmedelsverket.

Landsbyggdsdepartementet, Livsmedelsverket och Nationella amningskommittén arbetar dock med att utarbeta en lag mot marknadsföring av bröstmjölksersättning. Hur det kommer vara tillåtet att ge praktisk information för varje enskild tillverkare och hur den kommer finnas tillgänglig återstår att se. Just nu jobbar departementet med en promemoria som kommer att skickas ut på remiss. När lagen kan träda i kraft är ännu oklart.