Mange Makers nya hit: Drick den

Youtubefenomenet Mange Makers har Ajour skrivit om flera gånger. Pojkarna som gjorde en låt på skämt, ”Fest hos Mange” la upp den på Youtube och plötsligt satt med 5 miljoner visningar och ett skivkontrakt med Universal. Läs mer i våra tidigare inlägg.

Efter Fest hos Mange har de släppt ett gäng varianter av samma låt och en uppföljare. Och i torsdags släppte Mange makers sin tredje singel – givetvis med sin start på Youtube. På två dagar har den fått över 350 000 youtubevisningar.

Det finns flera saker som är värda att notera med den nya musikvideon. Inte bara att flera av bandmedlemmarna saknar funktion: Den beatboxande medlemmen är nu bara aktör och den charmigt falsksjungande har autotunats till skönsång. Men budgetet är en helt annan. Det såg vi såklart redan med Mange bjuder – Universals inblandning gör att man har pengar att göra mer påkostade videos. Men här finns också en helt annan kommersiell medventenhet.

Under klippet finns såklart hänvisningar till Itunes och Spotify (där låten funnits sedan igår), men också till merchandise. Även i videon läggs stort fokus på deras t-shirts, som de själva använder under delar av klippet.

För ett gäng som bara råkade göra en hit baserad på gratis youtubevisningar känns det som att den senaste videon försöker paketera gruppen på ett tydligare kommersiellt sätt som gör att det förlorar lite…själ? Oavsett det är det såklart en viktig sak att hitta nya och andra intäktsströmmar. Det är en både naturlig, till viss del tradtionell, men också intressant utveckling.

Relaterat: Läs Ajours serie om Sveriges största Youtubestjärnor

Uppdaterat: I dag gör Aftonbladet en intervju med Mange makers