Microsoft lanserar ett eget socialt nätverk

Facebooks framgång verkar ha gjort de stora drakarna i IT-branschen lite skakiga. Först var det Google som skulle utmana med sitt Google+. Nu är det Microsoft som lanserar sitt So.cl (uttalas ”social”). Målgruppen för tjänsten är amerikanska högskolestudenter, men jag gissar att Microsoft har större planer för sin skapelse i framtiden.

So.cl är framför allt en social söktjänst. När du som användare skriver in en sökfras blir den samtidigt offentlig. Tanken är att studenter som jobbar med liknande saker ska dra nytta av varandras sökningar. Tekniken bygger på Microsofts sökmotor Bing. Precis som på Pinterest kan du samla och dela saker du gillar. Utöver den sociala sökfunktionen finns något som kallas Video Party. Det verkar vara en karbonkopia av Hangouts i Google+, alltså möjlighet att videochatta med många personer samtidigt.

Med tanke på att fokus ligger på socialt sök och videochatt, så tolkar jag det som att Microsoft framför allt vill konkurrera med Google+. Google håller på att integrera sociala aspekter i sin vanliga sökfunktion, vilket kommer förändra sättet vi söker på i framtiden. Det kommer bli allt viktigare att jobba med optimering av sociala profiler och nätverkande för att synas högt i Googles sökmotor. Denna trend vill nu Microsoft haka på.

Det jag själv tycker är tilltalande är att Microsoft väljer att separera socialt sök (So.cl) från vanligt sök (Bing). Det gör det enklare för mig som användare att välja om jag vill ha rekommendationer (So.cl) eller om jag vill ha en ren sökfunktion (Bing). Tyvärr är Microsofts sökmotor Bing inte lika bra som Googles sökmotor, men jag tycker det är positivt med konkurrens på detta område då Google är så dominerande.

Introduktionsfilm:

TEXT: Pontus Löf