Nytt veckorekord för Ajour

Vi berättade förra veckan hur Ajour blev ett halvår och slog två nya rekord – ett angående antal unika webbläsare på en dag och ett om antal kommentarer.

Men när hela veckan är sammanräknad står det klart att vi även slog veckorekord. 71 259 ”unika besökare” (webbläsare) besökte Ajour förra veckan.

Det innebär att vi slår vårt förra rekord på 63 000 med drygt 8 000 unika.

Rekordet placerar oss strax framför tidningarna Ekuriren.se, Dagensmedia.se och Dalademokraten.se på Kiaindex (som är den statistiksajt Sverige använder sig av för att mäta sig med andra aktörer – där Google analytics, som vi använder för mätning, är giltig).

Det känns fantastiskt roligt. Allra mest för att det inte beror på en rolig bild, kattklipp eller liknande, utan våra artiklar och analyser. Mest trafik bidrog såklart Ann Lagerströms extremt virala text om varför vi berörs av Margareta Winberg-missen. Men även vår första del i serien om Sveriges största Youtubestjärnor, liksom bevakningen av Västtrafik och Kents presskonferens.

Det håller i sig. I veckan är det våra tyngsta texter som gett mest trafik. När vi skriver får det enorm spridning i andra mediekanaler. Bara vår text om Jimmy Fredriksson och Försäkringskassan citerades i till exempel SVT, VK och DagensPS.

I veckan frågade någon om vi kände oss nöjda hittills. Knappast. Sajtmässigt har vi knappt utvecklats sedan dag1. Vilket gör det ännu svårare att förstå att vi faktiskt nått de här siffrorna.

Men det i sin tur slår fast att den tes Ajour driver fungerar. Att i sociala mediers tid handlar det ofta mer om vem som skriver, vem som rekommenderar en text, än textens ämne eller nisch. Förtroendet som byggts upp kring personer och avsändare är viktigare än orden som skrivs.

Det är via rekommendationer – antingen från oss som arbetar med Ajour, eller de som läser – som vi får vår största trafik. Idén är inte att folk ska besöka startsidan för att hålla sig uppdaterad, utan att nyheter söker upp läsaren där hon befinner sig.

Det har vi lyckats med. Väl. Nu är nästa steg att bygga en sajt som tar tillvara på det övriga engagemanget och tydliggör vår idé. Utvecklingen går långsamt när vi inte kan kompensera med pengar (well, det gör det för andra mediehus också – trots att de kan kompensera med pengar), men det gör också saken betydligt mer lustfylld. Vi skriver, jobbar för att vi vill och för att vi kan. Med det sagt ställer vi oss inte utanför idén om att också göra och bygga en affärsmodell – vi har aktörer som vill sälja annonser åt oss. Men då handlar det mest om bannerannonser. Vilket är ett bra sätt att börja, för att få snurr, men saknar innovation. Dessutom ställer det också helt nya krav på redaktionen att driva klick och trafik. Det var inte därför Ajour startade, utan för att testa oss fram i projektform och för att kravlöst kunna dela en plattform att utöva en gemensam idé.

Vi får se. Just nu är vi bara glada. För ett nytt rekord och för att veckan som följt har gett bra trafik – den också. Fortsätt att tipsa oss om bra nyheter och hör av dig om du vill skriva den själv! Vi är öppna för alla förslag, men har också höga krav för att det ska bli publicerat.

Fler nyheter väntar!