OS 2012 och reglerna för sociala medier

I sommar sänds de Olympiska Spelen från London. The Guardian beskriver de förstärkta regler som IOK fått igenom för eventet, trots att Storbritannien redan har lagstiftning kring varumärken och upphovsrätt. Tanken är att de olympiska spelen ska fortsätta få sponsorer även i framtiden och därför behöver denna sortens investering beskyddas. Men åtgärderna har dragits så långt att det möjligen slår fel åt andra hållet.

Bland annat får pubar inte skylta med att de visar tv-sändningar från OS och atleter ska helst inte ha någon kontakt med sina fans under spelen, för att undvika att de råkar göra reklam för något som inte sponsrar själva spelen. Publik får heller inte ladda upp bilder eller filmsnuttar från eventet, online. 

Småföretagare kommer dessutom behöva hålla tungan rätt i munnen, då ett antal ord som anses kunna förknippas med OS har förbjudits i reklamen. Ord som ”Games, Two Thousand and Twelve, 2012, Twenty-Twelve” i kombination med ”London, Medals, Sponsors, Summer, Gold, Silver, Bronze”. Kombinationen ”London 2012″ kan alltså ses som ett brott mot de här reglerna.

Detta är förbjudet under spelen, enligt IOKs regler:

Atleter får inte …

  • Blogga om frukostflingor eller energikakor såvida varumärket inte är en officiell sponsor.
  • Lägga upp videosnuttar från atleternas by på sin blogg eller youtube. Varken video- eller ljudinnehåll från insidan får laddas upp till någon hemsida.
  • Twittra i ”rollen som journalist”. Atleter ”får inte rapportera från tävlingarna eller kommentera andra deltagares aktiviteter”.

Icke-sponsrande företag får inte …

  • Säga: ”Supporting our athletes at the 2012 Games!” eller ”Help us make it a Gold 2012!”
  • Använda sig av bilder som antyder förbindelse med Londonolympiaden.
  • Erbjuda biljetter som del av promotion.

Publiken får inte …

  • Ladda upp klipp på youtube av William och Kate när de går upp för trappan på olympiska arenan: ”En biljettinnehavare får inte sända eller publicera video och/eller ljudinspelningar, inklusive på sociala nätverkssidor och internet.”
  • Posta bilder på Facebook — detta kan sortera under samma restriktion.
  • Delta i reklamaktivitet (s.k. ”ambush marketing stunt”), ”inklusive, för att undvika tvivel, individ- eller gruppreklam”.

Glynn Mody på Techdirt konstaterar att årets Olympiska spel som har som motto ”Inspire a generation” riskerar att bli en ganska glädjelös historia om sociala media inte får användas av deltagare och publik.