Tricket: Så blev Aftonbladet mobil större än hela Expressen och SvD större än DN

Älskar du också kvällstidningstwisten på rubriken? Detta är hursomhelst väl värt att notera. Under några veckor nu har mobil.aftonbladet.se varit större än hela Expressen.se. Viktigt att notera är dock att om man räknar på totalt unika på en hel vecka är Expressen fortfarande större, men granskar man siffrorna ser man att Aftonbladet, bara på mobilplattformen, är större än Expressen på alla andra nivåer. Störst på helgdagar, största på vardagar, störst på sidvisningar, störst på antal besök.

Ännu mer intressant är att Svenska dagbladets sajt gått om Dagens nyheter på nätet. Det är ett starkt, starkt trendbrott. Men med Svd är förhållandet det omvända än det mellan Aftonbladet och Expressen. Svd.se är denna vecka större på antal unika webbläsare (browsers), men mindre än Dn.se på alla andra mått.

KIA-index - v.16
Så vad är tricket? Jo, Aftonbladet.se.

Som statistiken ovan tydliggör är Aftonbladet ohotat vår största svenska mediesajt som länge legat över 5 miljoner unika och varit uppe över 6 miljoner några gånger. Det är en unik position. Få andra tidningssajter i världen har sådan penetration i sitt geografiska område som Aftonbladet.se har. De kan knappast bli större. Så när de omfördelar sin trafik kastar det om hela topplistan.

Alla som surfar in med en smartphone på Aftonbladet.se kastas automatiskt in på mobil.aftonbladet.se. Det ger dem ett enormt övertag mot Expressen. Aftonbladet.se kan räkna in det i sin totala trafik, men genom att på det här sättet särredovisa hur många som surfar med mobiltelefon blir deras starka position på marknaden om möjligt ännu tydligare.
Expressen är fortfarande större på totalt antal unika, jämfört med Aftonbladets mobilsajt. Det innebär att det på sju dagar surfar in fler på Expressen. Men lojaliteten är betydligt större hos Aftonbladet. Besökarna återkommer oftare – även via mobilen. Och när de väl är där klickar de – bara på mobilen – runt betydligt mer än på hela Expressen.se. Ett väldigt gott betyg till Aftonbladets mobilsajt, men kanske också en indikation om att medelåldern är lägre på Aftonbladet.se? Framförallt är det så klart ett bevis på hur enormt stort webbanvändning på mobilen har blivit.

Men det är också Aftonbladets trafik som gett Svd.se jättehoppet förbi DN.se. Kiaindex visar att SvD.se förra mätningen låg 300 000 unika webbläsarbesök efter DN.se. Skillnaden är Nliv.se (som inte är en egen sajt, utan bara en hänvisningsadress till svd.se/naringsliv). Bara den här veckan drog den över 600 000 unika till Svd.se. De båda Schibstedtägda sajten har skrotat den tidigare näringslivsajten E24 och skickar nu över all näringslivstrafik till Svd.se:s näringslivsavdelning.

Viktigt att notera är så klart att trafiken till Svd från Aftonbladet är relativt ytligt. Det indikerar inte minst att sidvisningar och antal besök ökar marginellt på Svd jämfört med unika besökare. Men topplistor baseras framförallt på unika webbläsarbesök, varför alltså Svd.se har gått om.

Därmed tar Schibstedt, med Aftonbladet och Svd, position mot Bonniers Expressen och Dn och sätter en helt ny press. Men framförallt kastar det om hela topplistan på Kiaindex. En onekligen mycket spännande utveckling.

Läs också:
Dagens nyheter kommenterar saken i Resumé

(Genomskinlighet: 2010-2011 var jag anställd på Expressen, jag jobbar då och då med Aftonbladet och jag är regelbunden krönikör på Dagens nyheter.)