Sociala medier har inte revolutionerat politisk kommunikation

Trots all uppmärksamhet kring sociala medier så har sociala medier och interaktiva funktioner bara haft en marginell påverkan på hur tidningarna, partierna och väljarna använder webben i den politiska kommunikationen i Sverige. Webben användes mest för envägskommunikation. Det visar en doktorsavhandling av Anders Larsson som lades fram vid Uppsala universitet i maj.

– Vi har i flera år hört personer säga att sociala medier ska förändra hur politiker och väljare kommunicerar. Internet och sociala medier ska ha en magisk effekt för den politiska kommunikationen påstår de. Det stämmer inte. Min forskning visar att sociala medier används på ungefär samma sätt som vi alltid använt medier. Dom skriver och vi läser, säger Anders Larsson.

Enkelriktad kommunikation på Twitter
Doktorsavhandlingen bygger på fyra undersökningar om de stora tidningarnas webbplatser, riksdagspartiernas webbplatser och hur Twitter användes under valrörelsen 2010. Undersökningen om Twitter visade att få politiker använde Twitter.

– Det var få inlägg. Personerna som skrev var främst journalister och piratpartister, alltså personer som gillar sociala medier och redan har ett stort engagemang, säger Anders Larsson.

Undersökningen om Twitter handlade också om vilken typ av inlägg politikerna skrev, alltså om de mest använde tweets, mentions eller retweets. Resultatet visade att en minoritetet av inläggen var konversationsbaserade.

– Bara 7 % av inläggen började med @-tecken. 60 % var enkelriktade inlägg och resten var retweets, säger Anders.

Få väljer att kommentera på tidningarnas webbplatser
En annan undersökning handlade om hur vi som läsare tycker om kommentarsfunktioner och andra interaktiva funktionerna på tidningarnas webbplatser.

– Folk är nöjda med att vara nyhetskonsumenter, få vill delta aktivt i kommentarsfälten. Vi uppskattar att möjligheten finns, men använder inte möjligheten. Det är inte så konstigt. Vi är tränade att läsa det som andra skriver, säger Anders.

Pessimistisk om framtiden
Avhandlingens huvudbudskap är alltså att sociala medier inte haft en så revolutionerade effekt för den politiska kommunikationen som vissa personer påstår. Går det då att göra någonting annorlunda för att fler engagerar ska engagera sig i den politiska debatten under valrörelsen 2014?

– Jag är pessimistisk. Man har pratat om Internetvalet flera år i rad både här i Sverige och andra länder, men inte mycket har hänt. Det som krävs är väl att partierna vågar uppmana vanliga människor att engagera sig på egen hand i sociala medier. Baksidan då är att partierna inte kan styra vilka budskap som förs ut, säger Anders.

Avhandlingen lades fram vid Uppsala universitet den 16 maj 2012 och går att ladda ner från Uppsala universitets webbplats. Efter avhandlingen kommer Anders Larsson att vara gästforskare vid universitet i Oslo, vilket du kan följa på hans blogg.

/Pontus Löf
Blogg: http://pontuslof.se/
Twitter: http://twitter.com/pontuslof