Sonja Abrahamsson blir internationellt uppmärksammad som @sweden

Den här veckan är det förra Ajourmedarbetaren Sonja Abrahamsson som twittrar som @Sweden. (Läs mer här.) Hon har väckt stor uppmärksamhet på grund av sitt något udda sätt att marknadsföra Sverige.

Kontot @sweden är alltså ett officiellt konto för att marknadsföra Sverige, genom att varje vecka låta en utvald svensk twittra fritt från kontot. Flera internationella nyhetssajter har uppmärksammat Sonja Abrahamssons twittrande. Att New York Times skrev om twitterkontot @sweden så sent som i söndags kan såklart ha bidragit till uppmärksamheten.

Först skrevs det om Sonja i rara ordalag, som ”Thank you, Sonja, for beeing weird”. Det var efter tweets som denna:

Hon lade även upp en video:

Många drog också på munnen åt detta svar till en tysk journalist som ville ställa några frågor:

Senare, när hon började ställa frågor om hur man ser att en jude är en jude, blev det annat ljud i skällan.

Mashable skriver ”Sweden Twitter Experiment Goes Painfully Awry”.
Gawker menar att ”Sweden’s Democratic Twitter Experiment Implodes Before Our Eyes”.
Wall Street Journal har pratat med Tommy Sollén på Visit Sweden som ligger bakom kontot.
De lanserar också hashtaggen #swedentweets för den som vill diskutera @sweden’s tweets…

Så vad tycker du? Skämmer Sonja Abrahamsson ut Sverige eller är hon uppfriskande och underhållande?

Även Ajours Jack Werner blev uppmärksammad när han twittrade som @Sweden.

Uppdaterat: Mashable följer upp.
Och The Colbert Report tar upp både Jack Werner och Sonja Abrahamssons Sverigetwittrande:

Och när Stephen Colbert på Twitter säger att han vill twittra som @sweden en vecka får han följande svar av Sonja:

Hur förklarar Sonja Abrahamsson själv det hela? Hon har inte haft tid att svara på våra frågor, men på Facebook skriver hon: