Spotifys nya drag – bjuder in världens företag att bygga inuti Spotify

Det blev precis som det läckt ut: Spotify gör en Facebook. Låter användarna skapa appar – inuti Spotifyspelaren. Det är bra. Det är sjukt bra. Det kommer göra dem till en aktör som kommer dominera onlinelyssnandet.

Trots en värdelös presskonferens (den måste vi prata mer om nån gång) där livestreamen var så dålig att det ibland var omöjligt att höra vad som sas, var det stora nyheter som Spotify kom med.

Nu kan alla företag bygga tjänster – inuti Spotify.

Saken är egentligen väldigt lik det Facebook gjorde i somras när de lanserade möjligheter för företag att bygga särskilda tjänster inuti Facebook. Då fick vi till exempel se hur tidningar byggde särskilda Facebooktidningar. Nu kan företag göra samma sak – inuti Spotify.

Idén är enkel. Spotify är bäst på att streama musik. Inte på att skriva recensioner om den, eller göra en sökmotor för när artisterna har livespelningar nästa gång. Så då skapar Spotify i stället möjlighet för de företag som är bäst på just det att finnas på Spotify.

I lanseringsfasen slöt både ansedda magasinet Rolling Stones och brittiska tidningen The Guardian upp. Inne på deras appar kan man läsa magasinets musikrecensioner eller redaktionens egna spotifylistor och med ett enkelt klick lyssna på låtarna.

 

Många fler exempel finns. Som Tunewiki, en slags karaoketjänst. Slå på valfri låt, gå in på Tunewiki-appen i Spotify och Tunewiki visar texten – där du befinner dig i låtenu. Finns även på vissa svenska låtar, som den jag testade här:

 

Eller Songkicks där du kan kolla när dina favoritartister spelar live nästa gång.

Den enda svenska appen som finns med från start är Tunigo, som jag skrev redan i eftermiddags. En sajt som helt enkelt gör låtlistor, för oss som saknar musikinspiration. Allt från vanliga låtlistor gjorde av användare, till redaktionella låtlistor för stora händelser – after ski, julafton, eller bröllopsdanslista.

För Spotifyutmanare som Wimp, där det unika till stor del har handlat om att man ger ett redaktionellt urvalet, är Spotifys uppdatering såklart ett dråpslag.

Inte bara är Spotify bäst på streaming, de får också några av världens främsta företag att bidra med sitt innehåll till Spotifys användare.

Vad uppsidan är för apputvecklaren? Publiken. Spotify har 10 miljoner aktiva användare, 2,5 miljoner betalande använder och växer rasande snabbt. Bara sedan i somras har antalet användargenererade låtlistor ökat från 250 miljoner(!) till 500 miljoner.

Många företag kan såklart sälja biljetter, men eftersom annonsförsäljning inne i appen inte tillåts är det främst att synas och vara där användaren finns som är både grejen och viktigt. Varumärkesbygga där musiklyssnandet är.

Och givetvis är det precis som Expressens Anders Nunstedt säger. Företag borde kasta sig på saken och börja bygga sina appar redan inatt.

En beta av nya Spotify finns tillgänglig redan i dag och ska strax finnas tilgänglig att ladda ner här.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q-8oHqnAChc[/youtube]
Uppdaterad: Spotifierad gör en detaljerad genomgång av alla nyheter.