Spritimportören om Facebookannonsen: Det här kommer aldrig hända igen

Igår kunde Ajour berätta att Facebookannonsen för Ron de Jeremy, den nylanserade rom som bär den kände porrskådespelaren Ron Jeremys namn och bild, bryter mot svensk lag på Facebook. Nu har vi pratat med Daniel di Zazzo, den ena av två grundare av företaget Herida Aurum, som låg bakom såväl importen av Ron de Jeremy som annonsen på Facebook. Han säger att det hela var ett misstag.
- Annonsen är borttagen och det här kommer aldrig hända igen.
Ja, för det finns ju ett par stora frågetecken i den här annonsen, som Alkholgranskningsmannen kallar olaglig. Kände inte ni till reglerna innan ni satte upp annonsen på Facebook?
- Det är klart vi kan reglerna, men det här var ett misstag med en annons som vi uppifrån inte hade godkänt. Vi har vidtagit åtgärder där också, och vi har lärt oss en läxa så vi inte kommer göra om det här.
Hur ser er relation med Systembolaget ut idag?
- Så fort vi såg annonsen själva tog vi ju bort den omgående, och det ville ju Systembolaget också. Men jag kan inte säga något från systemets sida, utan det får du fråga dem om.

Systembolagets pressekreterare Rebecka Blomberg berättar för Ajour att det är för tidigt att säga om de ska gå vidare med just det här fallet eller inte.
Har Systembolagets renommé skadas?
- Vi ansåg att Systembolagets namn utnyttjades på ett vilseledande sätt, men jag kan inte svara på i vilken utsträckning det skadat oss.
Vad gör ni för preventivt arbete för att förhindra händelser i stil med denna?
- När vi upptäcker en annons som vi till exempel tycker är vilseledande så kontaktar vi leverantören, som vi gjort i det här fallet. Användande av annans immateriella tillgångar, till exempel varumärke, regleras av svensk lagstiftning.