2012 är på väg att bli det stora genombrottet för svenska youtubestjärnor.
Videobloggaren Gina Dirawi ledde Melodifestivalen bara två år efter att hon spelat in sketcher från sitt flickrum i Sundsvall och lagt ut på Youtube.
Bakom henne växer nu nya stjärnor fram i rask takt – allt fler svensktalande youtubekanaler vinner allt större mark.
Ajour har i en serie artiklar kartlagt Sveriges största svensktalande youtubestjärnor.
Idag har turen kommit till Dunderhumor.
För ganska exakt tre år sedan släppte sex Västeråskillar en trailer på Youtube. Kompisgänget, alla i åldrarna 16-20, hade en idé om att skapa en humorsajt som skulle blanda roliga bilder, sketcher och videos och underhålla Sverige. Släppet kom, sajten drogs igång, men ganska snart märkte de att deras youtubeklipp fick mycket mer uppmärksamhet än det övriga materialet.
Idag, tre år senare, är de en av Sveriges största Youtubekanaler med 10 miljoner visningar på knappt 60 klipp.
Nu är nästa satsning att göra en internationell kanal.
Ni är en av få stora youtubekanaler som tycks ha haft en väldigt tydlig strategi från början. Hur började allt?
– Innan lanseringen av DunderHumor så var vår gemensamma hobby att på fritiden göra sketcher och kortfilmer. Då var vår inspiration ofta amerikanska Youtube-profiler. Vi såg hur de nådde ut till en publik med sina klipp och blev mycket lockande av att själva testa lyckan på Youtube. Sagt och gjort, vi började under sommaren 2009 lägga upp vårt material på Youtube.
Hur viktig är själva humorsajten Dunderhumor.se och hur viktig är Youtubekanalen?
– Dunderhumor blev stort genom Youtube-kanalen och det är också där som folk oftast tittar på klippen. Det finns än idag folk som följer oss som inte känner till vår hemsida. Hemsidan är mest till för att samla allt vårt material på en och samma plats.
Med tiden har uppdateringarna och klippen blivit färre, men också mer kvalitativa. Hur ser ni på utgivningstakten av videoklipp? Är de svårare idag?
– En av de stora anledningarna till att vi lägger upp videos på DunderHumor allt mer sällan är att vi har andra projekt också. Ett av de projekten är vår engelskspråkiga humorsatsning ThunderHumor som redan gått om DunderHumor-kanalen i antal prenumeranter. Självfallet är en anledning också att vi idag är mer måna om att det vi lägger upp på DunderHumor ska hålla hög kvalitet. Med andra ord har det blivit svårare att spotta ut material på löpande band, mycket på grund av att vi själva blivit hårdare på vad som håller måttet. Vi vill aldrig släppa en video som vi själva inte är helt nöjda med, någonting som vi i DunderHumors tidigare dagar inte var lika noga med.
Berätta mer om den engelska kanalen?
– Till skillnad från den svenska kanalen så är det endast Walter Tischkewitz från DunderHumor och Axel Landén som har den engelska kanalen. Walter tog kontakt med Axel efter att ha sett en av hans animationer på YouTube. Han frågade om Axel ville vara med på att starta en engelsk YouTube-kanal där de båda skulle göra animationer tillsammans, Axel gick med på det och ThunderHumor startades. Första riktiga videon släpptes den 11 augusti 2010 så vi ser det som själva starten. Anledningen varför ThunderHumor startades var för att Walter hade lust att nå ut till lite större publik. Det hade gått riktigt bra i Sverige så det skulle bli riktigt spännande att pröva på med engelska. Först när ThunderHumor började så kände Walter och Axel inte alls varandra så det var en stor chansning. Men nu så är de goda vänner.
Vad har responsen varit?
– ThunderHumor har gått riktigt bra. Den har redan fler prenumeranter än DunderHumor och växer så att det knakar. I början var det svårt att nå ut till publik annan än svensk men när det väl börjar sprida sig så går det snabbt. Spridningen sker genom att folk länkar till varandra så det enda Walter och Axel gör för att ThunderHumor ska spridas är så bra animationer som möjligt. Spridning är ofta viss tur, men gör man bra videos så är det större chans att folk vill sprida det vidare.
Men innebär det att ni ger upp er svenska kanal?
– Vi tänker inte ge upp DunderHumor.
En av mina favoriter är ett av era första klipp – avbrytande pelle. Det är också de något äldre klippen som har flest visningar. Vad tror ni det beror på?
– Vi har inte tänkt på den saken. Möjligen är det så enkelt att dom klippen legat ute längst och därav fått mer visningar.
Ni är en av få humorsajter som faktiskt överlevt över tid. Hur ser ni själva på konkurrensen som kommit – och gått?
– Vi har faktiskt aldrig varken tänkt på eller upplevt någon konkurrens. Vi ser det inte som en tävling eller en ”bransch” där det bara finns rum för en aktör. Ett exempel är att internationellt finns det utrymme för flertalet humorprojekt av samma typ, speciellt på YouTube. Vi ser inte att det skulle vara annorlunda i Sverige. Vi har alltid haft roligt när vi gjort vårt material och det är där fokus har legat.
Hur länge håller ni på?
– Vi håller på så länge vi tycker att det är roligt. Förmodligen håller vi på med projektet väldigt länge till, i dagsläget finns det inget roligare än att träffas och göra filmer tillsammans.
Ni gör en del musikvideos också. Störst är kanske Det laggar på Wow med en halv miljon visningar. Fler än många av de stora svenska artisterna. Hur kom det sig att ni började göra musik?
http://www.youtube.com/watch?v=hSxx-iBANjo&feature=plcp
– Sanningen bakom våra musikvideos är faktiskt att vi helt enkelt experimenterat lite i musikprogram. Vi har aldrig sett våra musikvideos som en stor del av vår humoridentitet.
Det mest tittade klippet är den Irriterande låten. Varför tror ni den har blivit så viral?
– Vi har ingen bra gissning. Sanningen bakom det klippet är att det var något snabbt vi gjorde för att ”vinna lite tid” för att hinna göra klart en annan video. Kan den ha blivit så populär för att den är så fruktansvärt enkel? Vi vet inte.
När förstod ni själva att ni hade slagit igenom, att ni hade blivit stora på nätet?
– Vi växte sakta med säkert, övergången från ”ytterligare en YouTube kanal” till ”populär YouTube kanal” märkte vi själva aldrig riktigt av, det hände liksom inte bara över en natt.
Hur går det till när ni skapar ett nytt klipp? Gör ni allt tillsammans?
– De animerade klippen ansvarar Walter Tischkewitz helt och hållet för. När vi gör otecknade sketcher samlas vi hela gruppen och bollar idéer fram och tillbaka för att sedan boka in ett datum där vi filmar sketchen. Ett undantag är vår ambitiösa animerade serie Dundergänget då bröderna Walter, Adrian och Edwin Tischkewitz samlas för att skriva manus.
Ni har också reklam på era filmklipp – är det er enda inkomstkälla? Är pengar viktigt?
– Utöver reklam på videos säljer vi även t-shirts på vår hemsidan med motiv från våra filmer. Pengar är i viss mån viktigt, men i dagsläget inte helt avgörande för projektets existens. DunderHumor är en satsning som inte bara tar upp tid, utan även kostar en hel del, därför är vi idag glada att vi faktiskt kan dra in en liten slant på det vi gör.
Ni figurerar själv flitigt i flera filmer – blir ni igenkända på stan?
– Ja. Med jämna mellanrum så blir vi stoppade på gatan av folk som tycker om det vi gör. Det är alltid kul att träffa dem som uppskattar vårt material och vi uppmuntrar dem alltid att ta kontakt med oss.
Till sist: Vad drömmer ni om?
– Drömmen är att kunna arbeta med Dunderhumor.
SNABBFAKTA:
Namn: Adrian Tischkewitz (23 år), Edwin Tischkewitz (22 år), Walter Tischkewitz (20 år), Andreas Grahn (20 år), Dennis Ramkvist (20 år) och Daniel Botchey (19 år).
Bor: Västerås
Vloggkanal: youtube.com/dunderhumor
Facebooksida: http://www.facebook.com/pages/DunderHumor/168110507880
Twitter: twitter.com/dunderhumor
Person vi inspireras av: Pendleton Ward, skaparen av serien Adventure Time.
Tjänar på vlogg: –
Mest spelade klipp: Jätteirriterande låt (770 000 visningar)