Arkiv för
affärsmodell

12 maj

Magnus Betnér om resultatet av webbshow: Nästa gång sänder jag bara i tv

Komikern Magnus Betnér gjorde en Louis CK – la ut sin senaste show exklusivt på nätet. Istället för att tjäna pengar på att sälja det till tv bad han användarna betala 49 kronor för att ladda ner en kopia. Men medan Louis CK tjänade en bra hacka har Magnus Betnér sett ett annat resultat. Han behövde 10 000 nedladdningar för att täcka sina kostnader. Hittills har han fått 3100. Samtidigt har fildelningssajten Tanka fetast registrerat 7000 nedladdningar. Läs vidare →

Mange Makers nya hit: Drick den

Youtubefenomenet Mange Makers har Ajour skrivit om flera gånger. Pojkarna som gjorde en låt på skämt, ”Fest hos Mange” la upp den på Youtube och plötsligt satt med 5 miljoner visningar och ett skivkontrakt med Universal. Läs mer i våra tidigare inlägg.

Efter Fest hos Mange har de släppt ett gäng varianter av samma låt och en uppföljare. Och i torsdags släppte Mange makers sin tredje singel – givetvis med sin start på Youtube. På två dagar har den fått över 350 000 youtubevisningar. Läs vidare →

6 april

Pirate bays promo-sajt har lockat 5 000 artister

Pirate bay har de senaste månaderna lånat ut sin förstasida till artister som vill få en gratis push för deras musik.

Promo bay, kallar de det och Ajour skrev om satsningen tidigare i år.

Nu säger Pirate bay till Torrent freak att responsen hittills har varit bättre än förväntat. Över 5 000 har hört av sig. De flesta män (95 procent) och nästan samtliga musiker (90 procent).

Först ut var författaren Paulo Coelho, men sedan har en rad oetablerade artister varit med. Torrentfreak skriver:

“Thus far we’ve done 14 regular campaigns in 3 countries each and 8 worldwide promotions,” Pirate Bay’s Winston told TorrentFreak, who added that the initial plan has changed a bit due to the massive success.

“When we started the project the plan was to do a few worldwide promotions a year, but the submissions have been too good. So now we’re gonna do the worldwide promos every weekend and some regulars every now and then.”

For the artists the promotion campaigns are paying off as well. George Barnett added 4,000 new Facebook fans during the campaign and his video was viewed 85,000 times in total. And Tomás Vergara, the maker of short film The Chase, got 250,000 views of his video in just three days.”

Läs mer på Torrentfreak

22 oktober

Nationaldemokraterna om sin Facebookannons: ”Det är bara att gilla läget”

Detta mötte Felicia Alexandersson när hon imorse gick in på Facebook. En annons för det främlingsfientliga partiet Nationaldemokraterna, toppad av den ökända formuleringen ”bevara Sverige svenskt”. Alexandersson berättar för Ajour att hon tycker det är obehagligt.
- Det är för jävligt. Jag förstår att det är fritt för partier att annonsera, men samtidigt vill ju inte jag ha såna annonser på samma sätt som jag inte vill ha SD:s partiprogram i brevlådan.
- Det är konstigt att just jag får den, för man brukar ju få annonser utefter var man varit och tittat på nätet, och jag har absolut inte kollat på något sånt här.

Läs vidare →