Arkiv för
alex schulman

14 maj

Varför behöver journalister vara varumärken?


Jag är hemma, sjuk, och följde Publicistklubbens – en förening (där man gärna vill lägga in prefixet ”pensionär”) för diskussioner om journalistik – debatt hemifrån ikväll. Det handlade om personliga varumärken och var ovanligt bra. På plats fanns en fantastisk panel: Amelia Adamo som pryder varje tidningsomslag med sig själv. Men framförallt Janne Josefsson som ångande slog fast att en annan panelmedlem, Ebba von Sydow, fick sina jobb på grund av sitt överklassnamn och att Alex Schulman var ”slemmig”. Schulman själv slog tillbaka med att föreslå att Josefsson borde överväga sponsring av vuxenblöjor och, ja ni förstår, på den fantastiskt hetsiga nivå låg debatten konstant.

Bortsett från att det var en av de mest friska debatter Publicistklubben erbjudit landade man aldrig riktigt i frågans kärna. Vad är det som gör att varumärken ens krävs eller behövs. Läs vidare →

19 mars

Dokumentär får Alex Schulman att radera blogginlägg om SVT-journalist

Under några månader har SVT-journalisten Johan Ripås arbetat med en dokumentär om hur Googles sökresultat får allt större inflytande på våra liv. Idén är att visa hur folks som har synder i det förflutna, eller har blivit baktalade, inte kan skaka sig loss från sitt Google-resultat. Istället ligger det kvar som ständiga påminnelser vid en googlesökning.

Men mest intressant har det varit att följa Johan Ripås egen googletvättning. Med hjälp av en av Sveriges absolut bästa sökmotor-experter, Nikke Lindqvist, har en del av dokumentären också handlat om att tvätta det egna sökresultatet. Nikke har dokumenterat en stor del av sitt arbete på sin blogg.

Läs vidare →