Arkiv för
debatt

3 januari

Krönika: Behövs det en svensk politisk bloggsfär?

CC-BY Cambodia4kids

Den svenska politiska bloggsfären förklaras död med jämna mellanrum. Det finns ett antal tappra tyckare kvar, och om den ska anses leva får man väl i alla fall lov att inse att den är tämligen oviktig. Annat var det 2008, när en våg av inlägg och aktiverande online i och med de stora protesterna mot FRA-lagarna. Du kunde känna av det folkliga trycket och det betydde något, även om regeringen fick som de ville ändå i slutändan.

Att sörja bloggsfärens frånfälle kan signalera lite olika saker. Ur ett individuellt perspektiv kan det se ut att handla om att man saknar att vara betydelsefull. Kanske inte minst med tanke på den medvind bloggsfären kände under en tid med FRA-motståndet, bara för att se sig ha misslyckats. Personligen saknar jag översikten — vad händer politiskt, hur påverkas jag och mitt liv av det, vad är det jag behöver ifrågasätta. Debatterna har flyttats till Facebook, Twitter, Tumblr och Google Plus till största delen, och någon vettig översikt går inte att få — än mindre fördjupade analyser och historiska perspektiv. Läs vidare →

14 maj

Varför behöver journalister vara varumärken?


Jag är hemma, sjuk, och följde Publicistklubbens – en förening (där man gärna vill lägga in prefixet ”pensionär”) för diskussioner om journalistik – debatt hemifrån ikväll. Det handlade om personliga varumärken och var ovanligt bra. På plats fanns en fantastisk panel: Amelia Adamo som pryder varje tidningsomslag med sig själv. Men framförallt Janne Josefsson som ångande slog fast att en annan panelmedlem, Ebba von Sydow, fick sina jobb på grund av sitt överklassnamn och att Alex Schulman var ”slemmig”. Schulman själv slog tillbaka med att föreslå att Josefsson borde överväga sponsring av vuxenblöjor och, ja ni förstår, på den fantastiskt hetsiga nivå låg debatten konstant.

Bortsett från att det var en av de mest friska debatter Publicistklubben erbjudit landade man aldrig riktigt i frågans kärna. Vad är det som gör att varumärken ens krävs eller behövs. Läs vidare →

16 november

Krönika: Ulf Nilson skadar Expressens varumärke

Jag har en väldigt kluven inställning till kvällstidningar, något jag knappast är ensam om. En sak som gör att jag älskar dem är att de tar ställning. Ställning som när Aftonbladet lanserade sin ”Vi gillar olika-kampanj” på valdagen förra året, eller när Expressen vägrar ge sig i kampen för Dawit Isaak.

En sak som jag särskilt uppskattar med Expressen är deras liberala hållning, även på redaktionell plats. Det ständiga tjatet om yttrandefrihet och demokrati. Deras uttalat antirasistiska grundideologi som genomsyrat tidningen ända sedan den grundades för att ”motverka nazistiska strömningar från Tyskland”. Kampen mot apartheid är ett annat exempel på detta ställningstagande, som gör att jag förlåter de flesta övertramp och skit som ibland publiceras.
Läs vidare →