”Vi har tagit bort detta från Facebook eftersom det bryter mot våra gemenskapshetsregler”.
Så stod det när Julia Mjörnstedt loggade in på Facebook idag. Det förklarades också att hon nu är avstängd från Facebook i tolv timmar.
Igår postade Julia bilden som Jack Werner hade twittrat: Hur ett gäng manliga twittrare skrev nedsättande och sexistiskt om fotbollslandslaget. Julia Mjörnstedt postade bilden på Facebook med några meningar om att det var en vidrig attityd, men sedan ingenting mer.
Bilden fick en enorm spridning. I morse hade bilden över tusen kommentarer och mer än fem tusen delningar.
Samma bild har fått tusentals delningar även för andra som postat bilden. Men det är bara Julias bild som är borttagen.
Och det är bara Julia som är spärrad från Facebook.
Uppdaterad: När Ajour når svenska Facebooks talesperson, Jan B Fredriksson, ber han först om tid att utreda. Sedan återkommer han med ett svar från högkvarteret i Dublin.
– Facebook Dublin (HQ) har dubbelkollat. Det är omständigheter i fallet som gör att blockeringen på 12 timmar skedde. Exempel på omständigheter som kan spela in i fall som detta är saker relaterade till själva fotot – vilken/vilka som pekas ut, hur de pekas ut, hur fotot rapporteras till Facebook, etcetera, säger Jan B Fredriksson.
I Facebooks gemenskapsregler kan man finna flera regler om att man ska bete sig hyfsat och inte posta hatiskt innehåll. Däremot är det inte särskilt klart vilka regler som gällde för avstängning här.
Idag, lördag, är Julia inte längre avstängd från Facebook.
Upppdaterad 15/7: Även skärmdumpsskaparen Jack Werner är nu avstängd från Facebook.
Transparens: Julia Mjörnstedt är undertecknads fästmö
Arkiv för
facebook
12 juli
12 juni
Facebook börjar använda hashtaggar
Hashtaggen, den lilla fyrkanten som redan är etablerade på Twitter och Instagram har länge ansetts som en utomjordings språk på Facebook. Men nu är den tiden över. Från och med nu introducerar Facebook hashtaggar. Läs vidare →
3 juni
”MaddeLisk” är en av Sveriges mest framstående kvinnliga gamers
På mindre än ett år gick Madeleine Leander, eller ”MaddeLisk” som är namnet hon använder sig av i spelvärlden, från att knappt spela dataspel till att vinna tävlingar. Två och ett halvt år efter att hon började spela är hon idag en av de främsta StarCraft2-spelarna i Sverige. Spelet StarCraft2 som hon spelar är ett så kallat ”real-time-strategy”-spel som bäst kan liknas vid ett parti schack som utspelar sig i realtid. Spelarna måste hela tiden ta snabba beslut och sedan utföra dem. Under en match på mellan 10-20 minuter snittar de professionella spelarna flera hundra tangenttryckningar och musklick i minuten. E-sport har de senaste åren vuxit till att bli ett begrepp även utanför gaming-världen. Traditionella medier som Aftonbladet, SVT och TV4 sänder och rapporterar numera regelbundet från svenska och internationella tävlingar. Ajour har pratat med Madeleine för att få en inblick i hur det känns att vara en av de bästa kvinnorna i en sport som domineras av män.
Läs vidare →
30 april
KRÖNIKA: Unicef skapar felaktig bild av engagemang på sociala medier
Härom veckan drog hjälporganisationen Unicef igång en stor kampanj där man ifrågasätter den ”klickande aktivismen på sociala medier”. Annonser köptes på bästa plats i DN och kändisar som Henrik Schyffert och YOHIO försökte köpa kläder och annat för Facebook-likes i filmer som visas på YouTube. Budskapet lyder: likes räddar inte liv, men det gör pengar.
Syftet med detta är gott, att få människor att ta steget från att gilla organisationen på Facebook till att också skänka en gåva. Men med sin kampanj förmedlar Unicef också implicit att det finns ett motsatsförhållande mellan gilla-markeringar och gåvor till hjälporganisationer. Att människor trycker like istället för att skänka pengar. Uncief skriver i ett pressmeddelande att man ”ser en risk att den klickande aktivismen, den så kallade ”slacktivismen”, kan skapa passivitet”. Läs vidare →
10 april
"Socialanyheter" samlar nyheterna som delats mest på Facebook
Skaparen bakom Best of Svt (som Ajour har skrivit om tidigare) har slagit till igen. Ted Valentin lanserade igår Sociala nyheter, sajten som – precis som BestOfSvt – presenterar det innehåll som delats mest på Facebook den senaste tiden och sorterar in det i olika topplistor. Precis som tidigare skapades sajten på några dagar under Ted Valentins pappaledighet. Tidigare finns sajter som Tugg.nu som gör ungefär samma sak, men Ted Valentins sajt gör det också möjligt att kolla flera av de största tidningarnas mest populära nyheter.
För Ajour berättar Ted Valentin mer om sajten:
Varför startade du socialnyheter.se?
– Jag byggde Bestofsvt.se, en sajt som visar vilka SVTplay-program som delas mest på Facebook, för ett par månader sedan. Den fick ett otroligt fint mottagande, så då började fundera på andra sajter jag skulle kunna bygga med samma underliggande filosofi. Och valet föll på nyheter.
Du fick som sagt ett stort gensvar förra gången, hur har det varit den här gången?
– Jag släppte SocialaNyheter.se sent igår. Än så länge är det inga traditionella medier som skrivit om den. Däremot pratas det ganska friskt om den på Facebook och Twitter!
Sist hörde SVT av sig och ville skapa ett samarbete – har någon tidning hört av sig den här gången?
– Ja, faktiskt. Aftonbladet hörde av sig igår och Svenska Dagbladet nu för bara någon timme sedan. Så jag har precis bokat möten med dem. Det är väldigt kul att de hör av så så snabbt!
Varför har inte tidningar gjort en sådan här tjänst själva?
– Det kan nog vara lite problematiskt för SVT eller de stora tidningarna att integrera sig för mycket mot Facebook och Twitter. Speciellt om man, som jag gör på SocialaNyheter.se och Bestofsvt.se, visar kommentarer som folk skriver på Facebook och Twitter
Hur lång tid tog det att göra sajten?
– Jag har knåpat med den från och till i någon månad. Det tog faktiskt lite längre tid än med Bestofsvt.se. SocialaNyheter.se bygger på ett 20-tal nyhetskällor och då uppstår alltid en del undantag som man måste hantera.
Vad kommer härnäst?
– En idé som jag twittrade om med Karin Pettersson (politisk chefredaktör på Aftonbladet) igår är att lyfta fram artiklarnas skribenter lite mer. Till exempel skulle man kunna visa vilka skribenter som ger upphov till mest delningar på Facebook och Twitter. Att göra sajten till ett arbetsverktyg för journalister tycker jag känns som en spännande riktning. Men i ärlighetens namn – vad som helst kan hända. Vi får se!
8 april
Därför är Facebooks nya premiummeddelanden bra för dig
Det var ett väldigt liv i svenska medier idag om att Facebook börjar ta betalt för meddelanden. Det är sant, men ändå inte. Framförallt behövs beskedet tas med sans.
För det första börjar Facebook inte att ta betalt för en ny tjänst. Du har alltid kunnat skicka meddelanden till folk du inte känner på Facebook. Men Facebook har sorterat alla de mejlen i en ”dold” inbox som heter ”övrigt”.
Ajour har många gånger skrivit om den ”dolda inboxen” och varje gång möts det av lika många ”åååh” och ”näää” när Facebookanvändare hittar meddelanden från vänner de inte sett. Läs vidare →
4 april
Facebook om gruppen Alla tjejer är horor – "Det är försök till humor"
I dagarna har en kampanj pågått för att få Facebook att reagera mot gruppen ”Alla tjejer är horor”. Facebookgruppen är några månader gammal och handlar om att skämta om att tjejer är horor. Bakom kampanjen att anmäla är bland annat kontot ”Kvinnohat”, som snabbt blivit ett betydelsefull spelare i feministdebatten på nätet. Läs vidare →
14 mars
Kina präglar listan över världens största sociala medier
Kan du nämna världens största sociala medier i ordning? Facebook – rätt! Twitter – fel! Qzone och Tencent Weibo – rätt!
För ett tag sedan skrev jag på Ajour om hur kinesiska tjänster dominerar världens näthandel. Detsamma gäller sociala medier, då Kina redan i slutet av 2012 hade 567 miljoner internetanvändare, vilket är fler än hela EU:s samlade befolkning.
Ny statistik från Go Globe visar att 91 procent av de kinesiska användarna är registrerade vid något socialt nätverk, jämfört med bara 67 procent i USA. Den snabba tillväxten av Kinas sociala medier gör att det i dag inte verkar finnas någon träffsäker lista över världens största sociala nätverkstjänster. Läs vidare →
"Bästa beatrice" på väg att slå alla rekord i antal delningar
Dagens nyheters kultursidor publicerade igår en artikel från Jonas Hassen Khemiri. Det var formulerat som ett öppet brev till justitieministern om Reva och det är svårt att tro att jag behöver sammanfatta det mer än så. För det tycks ha lästs av – alla. Läs vidare →
7 mars
Ny forskning om den Arabiska våren och kampen om nätet
Vilken roll spelade framväxten av sociala medier för den Arabiska våren? Saken är omtvistad. En del menar att Facebook och Twitter underlättade den politiska mobilisering som ledde till störtandet av auktoritära regimer i Mellanöstern. Andra menar att de sociala medierna spelade en begränsad eller rent av ingen roll alls. En helt ny studie ger viss vägledning i frågan. Läs vidare →