Arkiv för
kommentar

17 maj

Experimenterar vidare med kommentarer

Vi fortsätter att testa oss fram lite med Ajour-kommentarerna. Vårt kommentarssystem har blivit allt bättre. Det fick sig ett rejält test på vår rekordpost med 250+ kommentarer. Då blir det tydligt vilken viktig funktion rangordnade trådar blir för sällanläsaren av kommentarerna. Men här blev det också viktigt att skruva på karma-inställningarna. Tillräckligt låg ”karma”, det vill säga nedröstningar på en kommentar, gör att kommentaren inte bara hamnar längst ner i kommentarstråden, utan också fälls ihop. Därefter måste man aktivt välja att klicka på den för att läsa. I den hektiska debatten var det många som röstade ner kommentarer som man tyckte hade ”fel” åsikter. Helt i sin ordning, men vår karmainställning ska hantera det och inte fälla ihop saker som bara är ”fel”. Därför höjde vi denna nivå. Läs vidare →

1 mars

Att möta publiken på deras planhalva är inte alltid belönande – lex McDonalds

McDonalds är ett av de företag som har lyckats bäst på sociala medier. Både internationellt men också i Sverige. Med över 184 000 gillar är de ett av de största svenska företagen på Facebook.

Men ibland blir det fel. Som internationellt för några veckor sedan när de lanserade hashtaggen #mcdstories och uppmuntrade människor att berätta sina minnen från McDonalds. Resultatet då blev omvänt. Det triggade folk att berätta sina värsta historier om McDonalds. Narkomaner som berättade att mcd var bästa stället att ”skjuta upp” på, folk som berättade att de fått sjukdomar av för mycket McDonalds-mat eller hur illa de mår av maten.

I Sverige i dag fick vi se ett miniprov av detsamma. Hur lätt det är när man som företag, med yttersta välvilja, vill kommunicera med sina konsumenter. Och allt kan vändas genom en träffande, sur eller bara rolig kommentar.

Som den här:

Hur hanterar man en sådan situation? McDonalds har, hittills, låtit den ligga kvar, inte heller bemött den. Så måste det såklart vara. Det går inte att kontrollera, eller äga vad andra tycker, säger eller kommenterar om mitt varumärke. Bara att göra bättre?