Arkiv för
mcdonalds

18 februari

1 mars

Att möta publiken på deras planhalva är inte alltid belönande – lex McDonalds

McDonalds är ett av de företag som har lyckats bäst på sociala medier. Både internationellt men också i Sverige. Med över 184 000 gillar är de ett av de största svenska företagen på Facebook.

Men ibland blir det fel. Som internationellt för några veckor sedan när de lanserade hashtaggen #mcdstories och uppmuntrade människor att berätta sina minnen från McDonalds. Resultatet då blev omvänt. Det triggade folk att berätta sina värsta historier om McDonalds. Narkomaner som berättade att mcd var bästa stället att ”skjuta upp” på, folk som berättade att de fått sjukdomar av för mycket McDonalds-mat eller hur illa de mår av maten.

I Sverige i dag fick vi se ett miniprov av detsamma. Hur lätt det är när man som företag, med yttersta välvilja, vill kommunicera med sina konsumenter. Och allt kan vändas genom en träffande, sur eller bara rolig kommentar.

Som den här:

Hur hanterar man en sådan situation? McDonalds har, hittills, låtit den ligga kvar, inte heller bemött den. Så måste det såklart vara. Det går inte att kontrollera, eller äga vad andra tycker, säger eller kommenterar om mitt varumärke. Bara att göra bättre?

15 januari

Veckans nätsnackisar

Händelserik vecka, minsann. Tråkigt för mig att jag inte hängt med på den så bra, utan istället jobbat med min monsterintervju med bloggaren och soon-to-be-författaren Fredrik Backman. Det jag missat är till exempel att satirikern Stephen Colbert siktar på att bli USA:s nästa president och att New York Times frågat sina läsare om de verkligen ”borde eftersöka sanningen” i sitt rapporterande. Det, och mycket mer, i veckans nätsnackisar. Som för övrigt kan tänkas bli min sista omgång snackisar för Ajour på ett tag, i och med att jag imorgon bitti börjar på Sveriges Radio. Jag tänker dock försöka uppehålla traditionen att lista snackisar, var det nu blir någonstans. På återseende, kära läsare och vänner!

Läs vidare →