Arkiv för
Melodifestivalen

8 mars

Youtube och Spotify avslöjar vinnarna i Melodifestivalen 2013

Förra året sammanställde Ajour en lista över hur mycket årets finalister i Melodifestivalen lyssnats på i Spotify och på Youtube. Listan visade sig stämma mycket väl överens med resultatet och topp tre var identiska. Nu har vi sammanställt en ny lista över årets finalister på samma sätt. Jämför man med förra året är populariteten och antalet visningar över lag lägre och på sätt och vis också jämnare. Tittar man på Melodifestivalskivan på Spotify så har alla låtar utom en sju av tolv i popularitet. Undantaget är låten Begging med Anton Ewald som har åtta. Tittar man på artisternas egna singelversioner (vilka brukar vara mer spelade) så varierar populariteten mellan åtta och nio. För att få en någorlunda jämn fördelning mellan vilka som lyssnar samt hur mycket de lyssnar på Spotify respektive Youtube har vi vägt de olika placeringarna på Spotify tillsammans med antalet visningar på Youtube.¹ Ytterligare en intressant aspekt som är svår att räkna med i en lista som denna är antalet sökningar på Google. Resultaten sammanfaller tydligt med de tidigare deltävlingarna samt respektive vinnare men kan också ge en fingervisning om lördagens resultat. Läs vidare →

8 februari

Melodifestivalens populäraste tweets

Vilken grej! Björn Ranelid vidare! Här hemma i soffan jublades det av lika delar skadeglädje som äkta eufori att Björn Ranelids Pontiak-variant till låt gick vidare. På Twitter handlade twittrandet, utöver Ranelid, mest om Molly Sandén och Youngblood. Och dominerades denna gång mest av de etablerade, kända twittrarna.
Här är kvällens mest delade tweets (se förra veckans delfinals bästa tweets här)

framtaget med hjälp av Twingly live. Läs vidare →

19 mars

San Marinos Facebook-schlager måste skrivas om

De senaste dagarna har San marinos bidrag till Eurovision song contest fått stor uppmärksamhet. Låten handlar om Facebook och kvalitetsmässigt speglar den ganska väl att San marino befolkningsmässigt har ett halvt Gotland att välja bidrag från.

Men genom att låten handlar om Facebook har den ändå fått stor spridning.

Den som kan sin schlagerhistoria vet att tricket gjorts förr. 1987 deltog Lotta Engberg med Fyra bugg och en Coca-cola. Låten vann och blev en av schlagerfestivalens mest populära låtar. Men till Eurovision song contest tvingades bidraget byta titel, enligt tävlingens regler för företagsreklam.

Samma öde möter nu San marinos bidrag som nu hotas med diskning. Byter inte landet låt eller skriver om texten innan 23 mars klockan 12 CET diskas landet från tävlan.

Här är den omtalade sången i originalversion:

14 mars

Sveriges mest engagerade teckentolk – i Melodifestivalen

Under melodifestivalens final i lördags sände SVT en teckentolkad sändning exklusivt på nätet. Allt tolkat live av tre tolkar. Det var fantastisk tittning och de som såg det spred några skärmdumpar på nätet. Men nu har SVT offentliggjort hela finalens teckentolkning på nätet! Och det är fullkomligt fenomal tittning!

Tre tolkar turas om att tolka. En som tolkar programledarna och två som har förberett alla sångnummer och framför dem med…ja, något som kan vara dans. Läs vidare →

10 mars

Mest delade tweets från kvällens melodifestival

Vilken final det blev! Precis som vi analyserat tidigare vann gamla Idoldeltagaren Loreen Melodifestivalen. Danny kom tvåa och Ulrik Munther trea. Förhållandet mellan Spotify- och Youtubelyssning ligger uppenbarligen väldigt nära hur vi röstar med telefonen!
Traditionsenligt listar vi såklart kvällens mest delade tweets. Jonas Gardell, nyligen utsedd till Sveriges mest inflytelserika twittrare, regerade totalt med sina tweets om jurymedlemmarnas namn.
Mätningsföretaget Lissly slog också fast att det aldrig tidigare twittrats mer om ett evenemang i Sverige. Enligt Twinglys kartläggning har 47 000 unika twitterkonton skrivit 281 000 tweets under Melodifestivalens 5 program.

Här är kvällens mest delade tweets, framtaget med hjälp av Twingly.

Läs vidare →

8 mars

Ola har melodifestivalfest på Facebook

På lördag kväll är det final i melodifestivalen och samtidigt samlas många människor för att tillsammans titta, kommentera och diskutera låtarna och artisterna under festivalens lopp. En lite oväntad plats där detta sker är radiojournalisten Ola Gäverths facebooksida.
– Det började att jag satt ensam hemma en lördag förra året. Jag hade hört att alla diskuterade melodifestivalen på Twitter men jag hade inget konto då och tänkte att jag kollar om intresset finns på Facebook istället. Läs vidare →

4 mars

Tidens tecken? I kväll säger SVT:s hallåor tack och adjö

I kväll är sista gången en TV-hallåa syns i bild i Sveriges Television. När programpresentatören Justine Kirk kl 22.40 tackar för sig och introducerar en repris av Melodifestivalen går en epok i graven. I fortsättningen kommer programmen i SVT att introduceras av programpresentatörer som inte syns i bild. I en tid där journalistiken präglas av individualisering och personifiering väljer således SVT att avpersonifiera programpresentatörerna. Varför gör man så? Läs vidare →

3 mars

”Nej Gardell, det är inte din skyldighet att skämta om Ranelid”

Inför årets Melodifestival har ett nytt fenomen etablerats på tidningsredaktioner över landet: Kändiscitat genom tweets. Istället för att sms:a eller ringa runt till kändisar över hela landet för att få dem att rasa/tycka/hylla bidragen samlas alla kommentarer i prydliga topplistor, där man till och med kan se vilka som älskats mest av läsarna under kvällen. Läs vidare →