Arkiv för
Publicistklubben

14 maj

Varför behöver journalister vara varumärken?


Jag är hemma, sjuk, och följde Publicistklubbens – en förening (där man gärna vill lägga in prefixet ”pensionär”) för diskussioner om journalistik – debatt hemifrån ikväll. Det handlade om personliga varumärken och var ovanligt bra. På plats fanns en fantastisk panel: Amelia Adamo som pryder varje tidningsomslag med sig själv. Men framförallt Janne Josefsson som ångande slog fast att en annan panelmedlem, Ebba von Sydow, fick sina jobb på grund av sitt överklassnamn och att Alex Schulman var ”slemmig”. Schulman själv slog tillbaka med att föreslå att Josefsson borde överväga sponsring av vuxenblöjor och, ja ni förstår, på den fantastiskt hetsiga nivå låg debatten konstant.

Bortsett från att det var en av de mest friska debatter Publicistklubben erbjudit landade man aldrig riktigt i frågans kärna. Vad är det som gör att varumärken ens krävs eller behövs. Läs vidare →

21 februari

Kungen och den svenska hovjournalistiken

Var det utrikesdepartementet och i förlängningen Carl Bildt som bar ansvaret för kung Carl XVI Gustafs hårt kritiserade besök i Saudiarabien i höstas? Det menade i alla fall en ovanligt frispråkig Bertil Ternert, presschef vid kungliga hovet, vid måndagens debatt på Publicistklubben Västra i Göteborg om svensk hovjournalistik. Läs vidare →

16 januari

Fuskande fotografen Terje Hellesö ställer upp i offentlig debatt – se det live

Ikväll gästar fotografen Terje Hellesö, som vi skrivit om flera gånger tidigare, Publicistklubben i Stockholm. Terje Hellesös bildfuskande blev ett begrepp i och med att Språkrådet uppmärksammade att ”terja” en bild (manipulera) som ett nytt ord. Under debatten kommer han att berätta om bildfusket och även att ta ansvar för sitt fusk.

Jag vet inte om det här är första gången Terje Hellesö ställer upp i en intervju, men oavsett det kan det bli mycket intressant: