Arkiv för
Spotify

16 juni

Daft Punks hemliga Sverigespelning

Uppdatering kl. 13:00: När något verkar vara för bra för att vara sant så är det ju tyvärr också oftast inte sant. Enligt rapporter under söndagsförmiddagen så var det två utklädda Spotify-anställda som uppträdde.

Daft Punk har under våren toppat listorna världen över med nya albumet ”Random Access Memories”. Det har emellertid varit tyst om huruvida det blir någon turné, och istället har det ryktats om att det inte blir några spelningar alls under 2013. De två medlemmarna, Guy-Manuel de Homem-Christo och Thomas Bangalter, ska dessutom ha sagt i en intervju att till och med deras vänner frågat dem om de inte ska ut på turné, men att tidpunkten för en sådan är ”not anytime soon”.

Men helt oväntat dök den franska elektroduon upp i Stockholm under lördagskvällen och genomförde en hemlig överraskningsspelning. Dock inte på Summerburst – utan på Spotifys sommarfest.

Här är lite bilder och videor från spelningen på Vine, Instagram och Twitter.

29 maj

21 maj

Spotify släpper sociala topplistor

Spotify förnya sina topplistor. Nu släpps en widget med de mest spelade låtarna – uppdelade per land. Och! Ytterligare en ”Topp 50″ över de låtar som delats mest i sociala medier.

Den nya funktionen släpptes på Spotify.com idag. På sajten kan du hämta en widget som är specifik för ditt land. Här finns dels en topp 50-lista över de mest spelade låtarna med statistik över hur ofta de har streamats under den senaste kalenderveckan. Och dels en lista över låtarna som blivit mest spridda i sociala medier.
- These are the songs that have been most actively shared to other Spotify users, Facebook and Twitter, making them the most-buzzed-about songs of the week, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

Syftet är gissningsvis att få fler svenska medier och aktörer att använda, bädda in och hänvisa till Spotify som källan för att få koll på de mest populära låtarna i Sverige. Det nya måttet ”social topplista” kan också ge en öppning till att hitta musik som är på väg att etablera sig.

Här ser du låtarna som är mest spridda i sociala medier av svenskar den senaste veckan:

25 mars

Spotifys första tv-kampanj

Idag rullar Spotify ut sin första ”traditionella” reklamkampanj i USA. De två korta filmerna kommer bland annat att sändas i amerikansk tv. Kampanjens slogan är #ForMusic, vilket också är namnet på den tredje, lite längre filmen.

8 mars

Youtube och Spotify avslöjar vinnarna i Melodifestivalen 2013

Förra året sammanställde Ajour en lista över hur mycket årets finalister i Melodifestivalen lyssnats på i Spotify och på Youtube. Listan visade sig stämma mycket väl överens med resultatet och topp tre var identiska. Nu har vi sammanställt en ny lista över årets finalister på samma sätt. Jämför man med förra året är populariteten och antalet visningar över lag lägre och på sätt och vis också jämnare. Tittar man på Melodifestivalskivan på Spotify så har alla låtar utom en sju av tolv i popularitet. Undantaget är låten Begging med Anton Ewald som har åtta. Tittar man på artisternas egna singelversioner (vilka brukar vara mer spelade) så varierar populariteten mellan åtta och nio. För att få en någorlunda jämn fördelning mellan vilka som lyssnar samt hur mycket de lyssnar på Spotify respektive Youtube har vi vägt de olika placeringarna på Spotify tillsammans med antalet visningar på Youtube.¹ Ytterligare en intressant aspekt som är svår att räkna med i en lista som denna är antalet sökningar på Google. Resultaten sammanfaller tydligt med de tidigare deltävlingarna samt respektive vinnare men kan också ge en fingervisning om lördagens resultat. Läs vidare →

6 februari

Spotify: ”Under 2013 betalar vi 3 miljarder till upphovsrättshavare”

screenshot 2013-02-06 kl. 10.45.59

Foto: Leweb (cc-by)

Spotifys vd Daniel Ek talade igår på Innovation forum i Los angeles. Där berättade han nya siffror för den svenska musiktjänsten. Från starten 2008 tills nu har Spotify hittills betalat ut 3 miljarder. Men 2013 kommer beräknas slå allt. Då kommer upphovsrättshavare ta emot drygt 3 miljarder kronor (500 miljoner dollar) – på bara ett år.

-Vi går igenom en strukturskifte till mobilen. Den goda nyheterna är att det inte finns något vildvuxen illegal nedladdning på mobila plattformar som det finns på desktop, vilket möjliggör innehållsleverantörer att börja om från noll på digital distributionsmodeller. Det är som att vi alla får börja om från noll igen.

Läs mer hos Billboard.

28 januari

Ett urval av årets första nya musik på Spotify – samt ett en summering av 2012

Veckans SpotifyVeckorna kring årsskiftet är alltid fattiga när det kommer till ny musik. Desto mer tid då att istället blicka tillbaka över året som gått. Årets första urval handlar därför om både och – alltså först och främst om den nya musik som vi, åtminstone de två senaste veckorna överösts av, samt kortfattat om det bästa från musikåret 2012.

Ingen missade väl att David Bowie efter tio års tystnad, och vid 66 års ålder, inledde året med att släppa singeln “Where Are We Now?”. Men uppfattade du också hur ömsint, melankolisk och fantastiskt vacker den var? Inte? Lyssna några gånger till.

A$AP Rockys debutalbum var efterlängtat under alldeles för lång tid. På gränsen till oroväckande lång tid. Men när det väl släpptes visade det sig vara variationsrikt, underhållande, lagom balanserat (med fina gästframträdanden) och i princip aldrig tråkigt. Det var nästan så att man blev förbannad, eftersom han gjorde allt rätt och närapå överträffade trenden han rider på.
Läs vidare →

2 januari

Sverige ABBA-trogna på nyårsslaget – med Gangnam style som tvåa

Minns du årets nyårsnatt? Vilken låt spelades? Det är inte osannolikt att du var ABBA-trogen. Eller att åtminstone någon av de följande 19 låtarna spelades.

Spotify har samlat data på vilka låtar som spelades flitigast på tolvslaget i Sverige. Listan sammanställdes mellan 23:55 och 00:05 under nyårsnatten. Och föga förvånande toppar ABBAs Happy new year. Och kanske är det lika naturligt att plågan Gangnam style ligger som tvåa. Läs vidare →

20 december

Hurricane love om att använda Youtube för att nå ny publik

Hurricane love heter Youtubes senaste, svenska musikstjärnskott. För fyra månader sedan släppte de en musikvideo som fick 120 000 visningar. Och nu har de, på bara några dagar, nått 50 000 visningar med en ytterligare en video som innehåller både lårklapp, skäggriv och stoltrummande. Ajour har pratat med Hurricane love om metoder för ett osignat band att nå publik. Läs vidare →

17 december

Ett urval av de senaste veckornas nya musik på Spotify

Veckans SpotifyDe senaste veckorna har kanske framför allt dominerats av fina hiphop- och r&b-släpp. Till det senare hör dessvärre ännu inte Rihannas ”Unapologetic”, som fortfarande saknas på Spotify.

Själfulla Sinkane (från Yeasayer med flera) svängde på sin ojämna debut – som tydligt lyfte fram afrikainfluerade rytmer.

Alicia Keys senaste alster kanske inte levde upp till titeln, men så pjåkigt var det ändå inte sett till höjdpunkter som housepianot i “Listen To Your Heart”, crescendot i “101”, den intensiva och sångmässigt magiska Maxwell-duetten “Fire We Make” och så “New Day” förstås.

School Of Seven Bells lämnade med största tydlighet vålnaderna från det tidigare i år släppta konceptalbumet “Ghostory”, för att istället sprudla av något ofullbordade idéer samt… än mer spöklika stämningar och kyliga synt/shoegaze-melodier.
Läs vidare →