Arkiv för
statistik

6 april

Svenska bloggandet har aldrig varit större än nu

Det svenska bloggandet slår rekord. Det visar ny statistik från Twingly som Ajour har fått tillgång till. Aldrig har fler svenskar bloggat än nu. Aldrig har de postat så ofta.

Twingly har sedan 2007 bevakat den svenska bloggosfären och varit en pionjär i att sätta bloggen på kartan. De är leverantörer av en bloggwidget till de flesta stora tidningar idag och har sedan flera år en sökmotor som indexerar svenska bloggar och deras bloggposter. Det är den inblicken som ger följande underlag. Läs vidare →

14 mars

Kina präglar listan över världens största sociala medier

Kan du nämna världens största sociala medier i ordning? Facebook – rätt! Twitter – fel! Qzone och Tencent Weibo – rätt!

För ett tag sedan skrev jag på Ajour om hur kinesiska tjänster dominerar världens näthandel. Detsamma gäller sociala medier, då Kina redan i slutet av 2012 hade 567 miljoner internetanvändare, vilket är fler än hela EU:s samlade befolkning.

Ny statistik från Go Globe visar att 91 procent av de kinesiska användarna är registrerade vid något socialt nätverk, jämfört med bara 67 procent i USA. Den snabba tillväxten av Kinas sociala medier gör att det i dag inte verkar finnas någon träffsäker lista över världens största sociala nätverkstjänster. Läs vidare →

1 mars

Android vanligaste smartphone i Sverige – men vi surfar med Iphone

Mobilanvändandet ökar explosionsartat i Sverige. Efter att branschen i flera år pratat om boomen är den nu här. Aftonbladet, Sveriges största mediesajt, märker det tydligt och har fler besökare bara i mobilen än vad Expressen.se har på hela sajten.

Så hur surfar vi? Nyligen avslöjade Twittercensus att ”Twitter for iphone” var den mest använda appen. Långt före eventuella appar för andra smartphones.  Trots det är Iphone inte den mest sålda smartphonen. Tittar vi internationellt har den inte varit det på länge. Läs vidare →

29 december

Nej, det finns inga bevis på att Instagram har förlorat användare

TT har idag skickat ut telegram till Sveriges alla tidningar om att Instagram har tappat var fjärde användare. Därmed har Sveriges alla tidningar möjlighet att med bild och rubrik kabla ut TT:s text. Problemet är bara att siffrorna är lögn. Och riktigt, riktigt dålig research av den nyhetsbyrå som ska vara vår främsta nyhetskälla.

Bakgrunden är att Instagram har släppt ett nytt användaravtal som blivit kraftigt kritiserat. Ajour har skrivit om det och också skrivit om hur flera har lämnat tjänsten. Några officiella siffror på hur många det handlar om finns inte.

New york post gjorde häromdagen ett större reportage om ilskan bland Instagramanvändarna och fick siffror från AppData. AppData är ett företag som inofficiellt publicerar siffror över användandet av Facebook-appar. Ni vet, Farmville-spelen och de appar man har i till exempel mobilen som är kopplade till Facebook. Som Instagram är för många. I AppDatas statistik syntes en dipp på dagligt användande. Däremot inte på själva dagen då alla var arga, utan dagarna efter Instagram gått ut och bett om ursäkt och lovat ändra användaravtalet. Innan dess gick till och med det dagliga användandet upp. Det är inte orimligt att tänka att det har att göra med julledighet för flera (det stora tappet som uppmättes gjordes på julafton), eller bara ett glapp när ett externt företag försöker mäta Facebooks app-användande. Precis som socialbakers ibland visar glapp under kort perioder som rätar ut sig över tid. Om detta står väldigt lite i media. Och precis som nu har media tidigare valt att använda ”glapp” för att göra rubriker om Facebooks fall.

Men viktigast: Ingenting visar på att Instagram tappar ”var fjärde användare”. Fortsätter vi använda AppData som källa kan vi titta på det veckovisa aktiva användandet. Där ser vi en ökning med ungefär tre miljoner. Och mäter vi det månatliga användandet ser vi samma sak – en ökning med tre miljoner. Trots julhelg där många kopplar ner.

Faktum är alltså att Instagram inte har förlorat några 25 procent av sina användare. Snarare ökat. Men den delen utelämnas i rapporteringen.

Har då inte Instagram tappat några användare? Jo, absolut. Och att Instagram vände och drog tillbaka användaravtalet är säkert ett tecken på hur allvarligt man uppfattade den situationen. Men vi har ännu inga siffror på det. De inofficiella siffror vi har pekar på att förlusten knappast var så stor att det påverkade den totala tillväxten.

5 december

Ingen korrelation mellan invandrare och otrygghet

Sveriges kommuner och landsting har jämfört fyra faktorer per tusen invånare i landets kommuner: Anmälda stöld- och tillgreppsbrott, anmälda våldsbrott, utvecklade bränder i byggnad och antal inskrivna på sjukhus minst ett dygn till följd av oavsiktliga skador.

Jag tänkte; här har någon bemödat sig om att producera en massa högkvalitativ statistik som är helt öppen och här finns en chans att slå sönder fördomar. Eftersom jag ändå satt med mitt statistikprogram öppet och arbetade med min forskning passade jag på. Läs vidare →

26 april

Ajour slår rekord!

Vi har glömt att fira att Ajour nu funnits ett halvår, men vad känns lämpligare att fira halvårsdagen i efterskott med ett rekord! Igår noterade vi den högsta trafiktoppen i Ajours historia! Drygt 39 000 unika besökare kom till Ajour och läste någon av våra texter, men framför allt Ann Lagerströms krönika om Margareta Winberg! Här skriver jag mer om hur det gick till när texten skapades. Texten är vår mest delade någonsin, med 10 000 facebookdelningar på ett dygn.

Vårt tidigare rekord, 35 000 unika besökare på ett dygn, sattes 29 november förra året då vi publicerade den olyckliga bildvinkeln på Björn Söder. Den delades totalt 6 600 gånger på Facebook, även det näst mest hittills.

Dessutom satte vi ytterligare rekord redan förra veckan då Tanvir Mansur snappade upp videon på Västtrafiks våldsamma hanterande av en resenär. Texten har nått rekord i antal kommentarer, nu totalt 242 kommentarer, vilket också innebar ett nyttigt test för vår kommentarsfunktion.

Ajour är fortfarande en ideell sajt utan extern finansiering.

25 april

Tricket: Så blev Aftonbladet mobil större än hela Expressen och SvD större än DN

Älskar du också kvällstidningstwisten på rubriken? Detta är hursomhelst väl värt att notera. Under några veckor nu har mobil.aftonbladet.se varit större än hela Expressen.se. Viktigt att notera är dock att om man räknar på totalt unika på en hel vecka är Expressen fortfarande större, men granskar man siffrorna ser man att Aftonbladet, bara på mobilplattformen, är större än Expressen på alla andra nivåer. Störst på helgdagar, största på vardagar, störst på sidvisningar, störst på antal besök. Läs vidare →