Arkiv för
stina dabrowski

14 maj

Varför behöver journalister vara varumärken?


Jag är hemma, sjuk, och följde Publicistklubbens – en förening (där man gärna vill lägga in prefixet ”pensionär”) för diskussioner om journalistik – debatt hemifrån ikväll. Det handlade om personliga varumärken och var ovanligt bra. På plats fanns en fantastisk panel: Amelia Adamo som pryder varje tidningsomslag med sig själv. Men framförallt Janne Josefsson som ångande slog fast att en annan panelmedlem, Ebba von Sydow, fick sina jobb på grund av sitt överklassnamn och att Alex Schulman var ”slemmig”. Schulman själv slog tillbaka med att föreslå att Josefsson borde överväga sponsring av vuxenblöjor och, ja ni förstår, på den fantastiskt hetsiga nivå låg debatten konstant.

Bortsett från att det var en av de mest friska debatter Publicistklubben erbjudit landade man aldrig riktigt i frågans kärna. Vad är det som gör att varumärken ens krävs eller behövs. Läs vidare →