UR gör tittarna till programchefer – med hjälp av Facebook och Twitter

Utbildningsradion gick idag ut med en kampanj med avsikt att uppmärksamma deras digitala utbud av program på ur.se. Kampanjen går ut på att vi tittare kan göra anspråk på att bli programchefer för de olika programmen, för att sedan publicera våra nya titlar på Facebook och Twitter tillsammans med en motivering som förhoppningsvis ska locka många att titta.

Har man svårt att bestämma sig för vilken typ av program man passar bäst för så kan man testa att logga in med Facebook, som då gör en sökning som matchar programmen mot ens intressen. Det går även att rekommendera lediga program till vänner, vilka man tror skulle passa för det virtuella jobbet.
Enligt Utbildningsradions egna uppgifter finns det nästan 8 000 TV- och radioprogram i deras digitala utbud. För att illustrera detta extra tydligt har de placerat en räknare överst på kampanjsajten, vilken räknar ner antalet ”lediga” program.
Syftet med kampanjen beskriver de såhär:
”Idag går 12 % av niondeklassarna ut grundskolan utan godkända betyg. Och kunskap är viktigare än någonsin. Både för den enskilda individen och för Sverige som land.
Det är därför vi vill ha din hjälp. Och det är därför du har anledning att vara stolt om du blir chef för ett av våra program och sprider det till så många du kan.”
Kampanjen har skapats i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors. Om du själv vill passa på att bli tillfällig programchef kan du göra det här.

TEXT: Markus Welin