Automatiska sidomladdningar borde vara kriminella
Dagens Nyheter lanserade i veckan en ny version av sin webbplats, dn.se. Personligen tycker jag den nya versionen ser rätt bra ut, gillar verkligen hur man jobbat med rubriktypsnittet exempelvis. Nu gick man förvisso från en hyfsat välgjort tidningssajt från början, så att alla inte håller med mig är väl att vänta. Det, och att design dels är något ytterst personligt och dels är något som ofta behöver vänjas in, gör hela omgörningen tämligen odramatisk.
Förutom en sak, nämligen att sidan laddas om automatiskt. Detta efter tio minuter, vilket Björn Hedensjö försvarar med att det är branschstandarden.
Så varför laddar man om sidan automatiskt efter tio minuter? Det är inte för att frisera statistiken gentemot KIA-Index, enligt Hedensjö ska det inte vara något problem med det, men något konkret svar på beteendet ges inte heller.
Svaret är så klart enkelt: en omladding innebär fler annonsvisningar.
Annonsörer betalar ofta per tusen visningar, så låt oss säga att DN får 90 kr för tusen annonsvisningar i en kampanj. Varje sida på DN innehåller flera annonsplatser, så om det finns fem annonsplatser på en sida så blir varje sidvisning i själva verket fem annonsvisningar. Men om du som besökare inte stänger eller lämnar dn.se, så kommer sidan laddas om, och då blir det fem annonsvisningar till – fastän du antagligen aldrig ser dem.
I mina ögon är det här rent och skärt lurendrejeri mot annonsörerna.
Det är dock inte det värsta. Genom det här ständiga omladdandet så försämrar man läsarupplevelsen. Säg att du läser dn.se och har kommit en bit ned på sidan. Telefonen ringer, du svarar – det är en god vän så ni pratar en stund, lägger på, och du sätter dig vid datorn igen för att läsa vidare. Fast du är inte där du var på sidan, dn.se har nämligen laddats om och du är högst upp.
Det automatiska omladdandet handlar enbart om att klämma annonsörerna på lite mer pengar. Ingenstans finner jag något som gynnar läsarna i det här beteendet.
Det borde vara kriminellt tycker jag.
DN är inte ensamma om det här beteendet, genom åren har många webbplatser i allmänhet och dagstidningar i synnerhet sysslat med automatiska omladdningar för att generera fler sidvisningar. De flesta verkar faktiskt ha tagit sitt förnuft till fånga, av de större jag testade är det bara just DN, Expressen och Sydsvenskan som sysslar med det här tramset. Intressant ”branschstandard”, för övrigt – tre aktörer enbart. Vems standard är det egentligen? Slutsatsen kan ni nog dra själva.
Slutligen, det mest beklämmande är att det här beteendet ens är på kartan när man bygger om sin webbsajt, 2011. Skärpning.