Automatiska sidomladdningar borde vara kriminella

Nya dn.se


Dagens Nyheter lanserade i veckan en ny version av sin webbplats, dn.se. Personligen tycker jag den nya versionen ser rätt bra ut, gillar verkligen hur man jobbat med rubriktypsnittet exempelvis. Nu gick man förvisso från en hyfsat välgjort tidningssajt från början, så att alla inte håller med mig är väl att vänta. Det, och att design dels är något ytterst personligt och dels är något som ofta behöver vänjas in, gör hela omgörningen tämligen odramatisk.
Förutom en sak, nämligen att sidan laddas om automatiskt. Detta efter tio minuter, vilket Björn Hedensjö försvarar med att det är branschstandarden.
Så varför laddar man om sidan automatiskt efter tio minuter? Det är inte för att frisera statistiken gentemot KIA-Index, enligt Hedensjö ska det inte vara något problem med det, men något konkret svar på beteendet ges inte heller.
Svaret är så klart enkelt: en omladding innebär fler annonsvisningar.
Annonsörer betalar ofta per tusen visningar, så låt oss säga att DN får 90 kr för tusen annonsvisningar i en kampanj. Varje sida på DN innehåller flera annonsplatser, så om det finns fem annonsplatser på en sida så blir varje sidvisning i själva verket fem annonsvisningar. Men om du som besökare inte stänger eller lämnar dn.se, så kommer sidan laddas om, och då blir det fem annonsvisningar till – fastän du antagligen aldrig ser dem.
I mina ögon är det här rent och skärt lurendrejeri mot annonsörerna.
Det är dock inte det värsta. Genom det här ständiga omladdandet så försämrar man läsarupplevelsen. Säg att du läser dn.se och har kommit en bit ned på sidan. Telefonen ringer, du svarar – det är en god vän så ni pratar en stund, lägger på, och du sätter dig vid datorn igen för att läsa vidare. Fast du är inte där du var på sidan, dn.se har nämligen laddats om och du är högst upp.
Det automatiska omladdandet handlar enbart om att klämma annonsörerna på lite mer pengar. Ingenstans finner jag något som gynnar läsarna i det här beteendet.
Det borde vara kriminellt tycker jag.
DN är inte ensamma om det här beteendet, genom åren har många webbplatser i allmänhet och dagstidningar i synnerhet sysslat med automatiska omladdningar för att generera fler sidvisningar. De flesta verkar faktiskt ha tagit sitt förnuft till fånga, av de större jag testade är det bara just DN, Expressen och Sydsvenskan som sysslar med det här tramset. Intressant ”branschstandard”, för övrigt – tre aktörer enbart. Vems standard är det egentligen? Slutsatsen kan ni nog dra själva.
Slutligen, det mest beklämmande är att det här beteendet ens är på kartan när man bygger om sin webbsajt, 2011. Skärpning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

12 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. kentos says:

    Jag håller med, det är ett sjukt sätt att driva annonsvisningar. Det är ju inget nytt, händer på varje sida inom mediakoncerner verkar det som.
    Det enda som kan ändra på detta är att annonsörerna sätter press på att få någon form av resultatbaserad annonsering. Mediehusen är ju inte intresserade av detta innan annonsörerna ställer krav. Borde ligga i varje marknadschef intresse att ifrågasätta CPM, varje dag.

    • Björn says:

      Resultatbaserad mätning (läs: klick, ctr) är ett fullständigt föråldrat och irrelevant sätt att mäta annonser. Finns ju tom annonsörer som inte har klickbara annonser längre för att det inte är klick man jagar utan att synas i en viss miljö (som alla andra annonsformer mao).
      Om marknadschefer ska ifrågasätta CPM menar du att man ska ifrågasätta alla andra annonstyper också då mao? Baserat på att en annons ska ge direkt effekt annars är den inget värd (och det vet vi ju att så funkar det i det flesta fall inte).
      Långsiktig varumärkesbyggande beror inte på klick.

  2. CPM 90!? Det vill ja ha. Skicka de annonsörerna till Prylkoll.se tack.

  3. Anders Gabrielsson (@SonOfGabriel) says:

    Att ropa på lagstiftning känns kanske lite överdrivet. Ett beteende som är så irriterande straffar ju sig självt genom färre besökare och därmed färre annonsvisningar.

  4. Jonas says:

    Webben utan Adblock är ju helt oanvändbar, Man kan ju inte ens läsa en artikel utan att det blinkar runtomkring överallt. Du som inte kör med adblocker, testa och upplev skillnaden!
    Alternativet är helt sanslöst. Varje gång du lägger undan en DN-flik i bakgrunden och glömmer bort den, kanske stänger den när du stänger alla skräpflikar en vecka senare så har sidan laddats om TUSEN gånger.
    Finns det tio reklambanners på sidan så tar DN betalt för tio tusen visningar men användaren ser noll. Per flik alltså. I praktiken kanske du lägger flera DN-flikar åt sidan när lunchen är slut eller någon ringer eller vad det nu kan vara? Man kan ju tycka att kunderna borde lägga märke till detta lurendrejeri men att reklambranschen inte är så värst renhårig förvånar kanske ingen.

  5. Fredrik says:

    Håller med, det är sjukt irriterande och som du även nämner det rätt falskt mot annonsörerna. Idg.se har jag för mig använder samma metod också. Irriternade…

  6. Andreas Berg says:

    Är det ett problem som bara uppstår i Safari eller har jag missförstått delen om sidomladdning och din position på sidan? I mina föredragna webbläsare Firefox och Chrome hamnar jag då inte högst upp på sidan om den laddas om i alla fall, utan de minns var min scrollbar befann sig innan omladdningen.

  7. @T_jakobsson says:

    För mig som läsare, som inte bryr sig det minsta om antalet sidvisningar i annonssyfte, så tycker jag att det mest störande är den enorma annonsplats de numera säljer på startsidan. Den tar halva sidan i vissa fall.
    Tycker för övrigt att man borde ha en twitterknapp bredvid varje kommentar om någon uttrycker något som är särskilt läsvärt.

  8. Frida says:

    Tycker det är misstänkt likt hbl.fi. Speciellt rubrikerna.

  9. Jag håller med dig om att det är helt bedrövligt, men ”Ingenstans finner jag något som gynnar läsarna i det här beteendet.”?
    Det är klart du kan, om du tittar lite längre. Det är annonsörerna som betalar för att du ska få läsa tidningen gratis.

  10. Dock har SvD nu tagit bort det där otyget, sedan några veckor tillbaka. Istället visar de en ”Det finns X nya artiklar” högst upp, vilket ju är helt ok. Då vet man om det är värt att refresha manuellt.
    Resultatet är att jag skippar förbi DN väldigt snabbt på morgonen, men ägnar SvD mycket mer tid, eftersom jag vet att den inte kommer refresha sig själv mitt i alltihop. Dum-DN.

  11. […] blir Google+ tillgängligt för dem som använder Google Apps. Efterlängtat har jag förstått.Automatiska sidomladdningar borde vara kriminella Thord skriver beskt om det faktum att nya DN.se laddar om automatiskt när du stått still på en […]