Blackberrys haveri minskade trafikolyckor med 40%

Det haveri som drabbade telekomföretaget Research In Motion (RIM) och därmed Blackberry-användare runtom i världen, en nyhet som inte nådde ut i svenska medier på grund av den blyga marknadsandel telefonen har i Sverige,  har nu visat sig ha sin första positiva effekt. Från Förenade arabemiraten – där Blackberry är en av de mest populära mobiltelefonerna – rapporteras en minskad andel trafikolyckor under de tre dagar som problemen varade. I Abu Dhabi minskade olyckorna med 40% och och i Dubai med 20%. En av landets mest omtalade fotbollsspelare Theyab Awana (som blev känd för en spektakulär straff i somras) förolyckades förra månaden (SVD). Han hade i samband med olyckan använt sin telefon, och hans sörjande far uppmanade bilister att sluta använda telefoner.
Sverige och Albanien var de sista länderna i Europa att inte ha restriktioner för mobilbruk vid körning. Jag skriver ”var”, eftersom Albanien förra året införde ett förbud. Sverige är alltså det enda land i Europa som inte har ett några förbud mot mobilanvändning i trafiken. Ämnet har tagits upp flera gånger, men regering och riksdag har inte varit för några restriktioner. På Vägverket har opinionen svängt, från att vara emot ett förbud till att vara för. Regeringen har nu gett VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, i uppdrag att sammanställa forskning kring ”användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning under bilkörning”, och ett svar kommer att presenteras om två veckor, den 31:a oktober. Den forskare som är ansvarig för rapporten, Christopher Patten, som tidigare varit emot ett totalförbud menade i en rapport 2007 att det snarare är samtalets karaktär som avgör trafikrisken. Det ska bli intressant att se om han har tagit till sig den nya forskning som har bedrivits i området.
Tidningen Car and Driver genomförde ett test för två år sen som visade att reaktionsförmågan var sämre när man smsade än när man var berusad. Vid samma tid publicerade Virginia Tech Transportation Institute en rapport som fastslog att sms:ande stod för den största relativa risk vid distraherande moment för förare, och man ansåg att sms bör förbjudas vid körning. Flera undersökningar visar på en större fara med själva handhavandet av telefonen.

Foto: Paul Oka


Jag ringer upp Maria Spetz, VD för Motormännen som länge har propagerat för ett förbud. Hon anser dock inte att vi ska ha ett totalt förbud, utan att samtal ska vara tillåtna med handsfree, men att själva handhavendet – sms och surfande exempelvis – ska vara förbjudna. Hon tror att anledningen till att vi i Sverige inte har ett förbud är att många i gledsbygden är beroende av sina telefoner, och att de inte utgör samma trafikfara, som i t.ex. storstäder med större trafiktäthet. ”Sen kanske det spelar en viss roll att vi har en stor mobiltillverkare i det här landet”. Att en organisation som jobbar för bilisters intresse är för restriktioner talar sitt tydliga tecken. ”Jag blir t.o.m. stoppad av folk på gatan, som tycker att det är bra att vi kämpar för denna fråga” avslutar hon.
Idag smsar, facebookar, twittrar och appar många av oss, samtidigt som vi kör bil. Distraktionsmomenten är fler än för några år sedan, då regeringen senast tog ställning till ett förbud. Antagligen är ett förbud av handhavandet, och ett krav på handsfree det mest förnuftiga beslutet. Alla som har kört bil och handskats med en mobiltelefon samtidigt, vet att det stör koncentrationen. Tyvärr är en hel del människor i Sverige principiellt mot förbud – oavsett ämne – med hänvisning till större personlig frihet.
Det uppskattas att cirka 15-20 personer årligen omkommer i trafikolyckor i Sverige, till följd av mobilanvändandet. Det rimmar illa med nollvisionen – ”en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken” – att inte införa restriktioner om hur vi använder mobilen i trafiken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

15 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Eli says:

    Intressant läsning!

  2. Jonatan says:

    Intressant.
    Men jag tror att krav på handsfree är fel väg för att få folk att inte använda mobilen på ett dumt sätt i bilen. Då kan det bli så att många tycker det är ok att prata hur mycket som helst i alla situationer, så länge man använder handsfree. Det är inte hållandet i mobilen som är farligt. Det är att tänka på annat när man borde tänka på bilkörningen. I ett telefonsamtal är det så lätt att tänka mer på samtalet än bilkörningen och det blir farligt om något oförutsett händer i trafiken, även om man tittar rakt fram och har båda händerna på ratten.
    Hur man ska lösa problemet är en väldigt svår fråga. Men sms, facebook, surf och annat handhavande är väl en bra idé att förbjuda.

    • Men det här har jag funderat på. Är det farligare att tala i telefon än att till exempel prata med sina passagerare? Tänker att ett telefonsamtal generellt borde vara mindre störande för körningen än bråkiga barn i baksätet till exempel. Finns forskning om detta?

      • Medpassagerarna hänger ju med vad som händer i trafiken. De ser hur du reagerar och uppfattar om något oväntat händer. Jag tycker inte det låter konstigt att det är farligare med mobilprat än medpassagerarprat. (Detta även avsett om det sker med handsfree eller inte.)

  3. Enligt Trafikverket är det i stort sett lika farligt att använda handsfree, då koncentration och reaktionsförmåga försämras lika mycket som om man pratar i en telefon man håller i handen. Däremot är det såklart bättre att ha båda händerna lediga.
    Man menar att anledningen till att Sverige inte följt övriga Europa är för att de lagstiftat endast mot att prata i mobil som man håller i handen. I och med Trafikverkets att trafikverket menar att risken då knappt minskar har man alltså valt att inte införa en sådan lag.
    Man kan faktiskt bli straffad för att prata i telefon i trafiken. Det krävs då att man kört bilen på ett trafikfarligt sätt pga telefonpratandet. Då kan man dömas för vårdslöshet i trafik, enligt Trafikförordningen (SFS 1998:1276) kap 2 §1 och kap 3 §1.

    • Det är inte pratandet i mobiltelefon som är farligt, det är förstås hanterandet av själva telefonen. Den simultankapacitet som krävs för att skrolla ner i ett viktigt mail samtidigt som man har full koll på var bilen och medtrafikanterna befinner sig, den finns inte. Och det säger jag helt utan någon som helst uppbackning, kör på magkänsla här.

      • Nurken says:

        ”The study reinforced earlier research by Strayer and Drews showing that hands-free cell phones are just as distracting as handheld cell phones because the conversation itself – not just manipulation of a handheld phone – distracts drivers from road conditions.”
        http://unews.utah.edu/old/p/062206-1.html
        och senare även kring användningen av telefonen vid körning:
        http://unews.utah.edu/old/p/121809-3.html
        Så slutsatsen forskarna drar är att det räcker med samtalet i sig för distraktionen, men att använda telefonen givetvis gör det ännu farligare. Bara att prata tangerar svensk rattfylla….

        • Damon Rasti says:

          Ni har alla rätt och fel. Det är väldigt förvirrat även bland forskare, så det finns inte EN sanning. Men intressant att läsa rapporten snart.

          • Nurken says:

            Då får du faktiskt plocka fram den forskning som visar motsatsen, att det skulle vara trafiksäkert att tala i telefon, jämfört med att inte göra det. För DEN rapporten finns inte.

  4. Håkan says:

    Om jag inte minns helt fel så presenterades det för någon månad sedan forskning utförd av australienska forskare om att barn var den faktor som var orsak till mest och flest distrationer för bilister, dvs de barn som finns med som passagerare. Om nollvisionen ska dras till sin spets kanske även barn i bilen förbjudas alltså.

    • Jag tänker på skyltarna på bussen som talar om att det är förbjudet att prata med föraren under körning…
      Men att det finns många olika distraktionsfaktorer stämmer ju, men vi kan inte förbjuda alla, utan endast dem som man kommer åt på rimligt sätt, och då är telefon o handdatoranvändandet för mig en rimlig sak att förbjuda.
      För resten av faktorerna så borde det räcka att vädja till förare att t.ex inte köra när ungen får spel i bilen, utan stanna och reda ut saken 🙂

  5. Viktoria Tallgren says:

    Vet att många som ringer jobbsamtal när de åker långa sträckor, som det ofta blir här uppe i Norrland. Det kommer de säkert också att fortsätta med även om det skulle skulle bli ett förbud. Vem skulle se om du pratar eller lyssnar på musik från din mobil?
    Tror också att det är farligare om man joxar med mobilen i stadstrafik. Prata är väl en sak men att sura, sms:a det måste ju vara rent livsfarligt.
    Om jag vet att jag behöver ringa ett samtal från bilen (t.ex vägbeskrivning) då brukar jag ”ta fram” det numret innan jag börjar köra, så jag med bara några tryck lätt hittar rätt nummer.

  6. […] artikeln berättas också att Sverige är det enda land i Europa som fortfarande inte har något förbud mot […]

  7. claes says:

    Det är enkelt att lagstifta men frågan är om den får någon effekt (se UK: http://carolinemacdonald.files.wordpress.com/2011/01/department-for-transport-research-from-2009-mobile-phones-in-england.pdf).
    Sedan förbjuder man det som går att förbjuda men att människor distraheras, tappar fokus eller är för trötta vid ratten kommer man inte åt. (http://carolinemacdonald.files.wordpress.com/2011/01/department-for-transport-research-from-2009-mobile-phones-in-england.pdf)
    Min poäng är inte att det ska vara fritt fram att använda mobil men att man inte rabiat ska gapa högt efter förbud och göra det enkelt för sig med åberopande av andra länders lagstiftning. Sverige är trots allt ett av de trafiksäkraste länderna i världen. I sista stycket nämner krönikören att 15-20 personer årligen skulle dö i trafiken pga mobilanvändning. Det är en overifierad, halvhyfsad gissning. Man har faktiskt inte en aning om hur hög mobilanvändningen är och hur hög den är i de situationer där det verkligen utgör livsfara (=högre hastigheter eller tunga fordon).
    Som framgår av den brittiska uppföljningen är det en relativ låg andel av förare som före och efter lagstiftning använder mobil = visar dåligt omdöme. Har vi en låg andel fortkörare, en låg andel onyktra, en låg andel aggressiva förare? Krymper den andelen mer än temporärt om man höjer straffskalorna? Och om nu alla vet hur farligt det är att fibbla med mobil, navigation, musikspelare, dator (jodå, det förekommer) eller köra för fort eller ligga tätt bakom andra i 90 km/h eller köra dagen efter – varför gör man det?

  8. […] skrev häromdagen om ett eventuellt kommande förbud för hantering av mobiltelefon i bilen. Nu går Motormännen ut […]