Det haveri som drabbade telekomföretaget Research In Motion (RIM) och därmed Blackberry-användare runtom i världen, en nyhet som inte nådde ut i svenska medier på grund av den blyga marknadsandel telefonen har i Sverige, har nu visat sig ha sin första positiva effekt. Från Förenade arabemiraten – där Blackberry är en av de mest populära mobiltelefonerna – rapporteras en minskad andel trafikolyckor under de tre dagar som problemen varade. I Abu Dhabi minskade olyckorna med 40% och och i Dubai med 20%. En av landets mest omtalade fotbollsspelare Theyab Awana (som blev känd för en spektakulär straff i somras) förolyckades förra månaden (SVD). Han hade i samband med olyckan använt sin telefon, och hans sörjande far uppmanade bilister att sluta använda telefoner.
Sverige och Albanien var de sista länderna i Europa att inte ha restriktioner för mobilbruk vid körning. Jag skriver ”var”, eftersom Albanien förra året införde ett förbud. Sverige är alltså det enda land i Europa som inte har ett några förbud mot mobilanvändning i trafiken. Ämnet har tagits upp flera gånger, men regering och riksdag har inte varit för några restriktioner. På Vägverket har opinionen svängt, från att vara emot ett förbud till att vara för. Regeringen har nu gett VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, i uppdrag att sammanställa forskning kring ”användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning under bilkörning”, och ett svar kommer att presenteras om två veckor, den 31:a oktober. Den forskare som är ansvarig för rapporten, Christopher Patten, som tidigare varit emot ett totalförbud menade i en rapport 2007 att det snarare är samtalets karaktär som avgör trafikrisken. Det ska bli intressant att se om han har tagit till sig den nya forskning som har bedrivits i området.
Tidningen Car and Driver genomförde ett test för två år sen som visade att reaktionsförmågan var sämre när man smsade än när man var berusad. Vid samma tid publicerade Virginia Tech Transportation Institute en rapport som fastslog att sms:ande stod för den största relativa risk vid distraherande moment för förare, och man ansåg att sms bör förbjudas vid körning. Flera undersökningar visar på en större fara med själva handhavandet av telefonen.
Jag ringer upp Maria Spetz, VD för Motormännen som länge har propagerat för ett förbud. Hon anser dock inte att vi ska ha ett totalt förbud, utan att samtal ska vara tillåtna med handsfree, men att själva handhavendet – sms och surfande exempelvis – ska vara förbjudna. Hon tror att anledningen till att vi i Sverige inte har ett förbud är att många i gledsbygden är beroende av sina telefoner, och att de inte utgör samma trafikfara, som i t.ex. storstäder med större trafiktäthet. ”Sen kanske det spelar en viss roll att vi har en stor mobiltillverkare i det här landet”. Att en organisation som jobbar för bilisters intresse är för restriktioner talar sitt tydliga tecken. ”Jag blir t.o.m. stoppad av folk på gatan, som tycker att det är bra att vi kämpar för denna fråga” avslutar hon.
Idag smsar, facebookar, twittrar och appar många av oss, samtidigt som vi kör bil. Distraktionsmomenten är fler än för några år sedan, då regeringen senast tog ställning till ett förbud. Antagligen är ett förbud av handhavandet, och ett krav på handsfree det mest förnuftiga beslutet. Alla som har kört bil och handskats med en mobiltelefon samtidigt, vet att det stör koncentrationen. Tyvärr är en hel del människor i Sverige principiellt mot förbud – oavsett ämne – med hänvisning till större personlig frihet.
Det uppskattas att cirka 15-20 personer årligen omkommer i trafikolyckor i Sverige, till följd av mobilanvändandet. Det rimmar illa med nollvisionen – ”en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken” – att inte införa restriktioner om hur vi använder mobilen i trafiken.