Därför skapade Wywallet kaos med sms-betalningarna


Jag skrev i lördagens Dagens nyheter om de nya sms-betalningar som införs på fredag den 1 februari. Då kommer du inte längre kunna betala med sms som vanligt. Istället behöver du använda Wywallet, eller andra tjänster om du åker buss i till exempel Stockholm eller Göteborg.
Önskar du den korta, lättlästa versionen finns den i DN-krönikan. Men det finns anledningen att lägga ut texten lite kring saken. Det här är en sammanställning av intervjuer med Wywallet, jurister på Finansinspektionen och Stockholms lokaltrafik. Den gör inte anspråk på att vara heltäckande och vill du bidra med ditt perspektiv får du gärna kommentera nedan.
Det finns många missuppfattningar om vad som hänt och det blir inte jättemycket enklare när man försöka djupdyka i händelseförloppet  som lett fram till det kaos vi kommer att få se på fredag. Men allt började med att EU tog fram nya direktiv för mobilbetalningar. Det är en rad nya lagar som implementerats: Betaltjänstlagen, lagen om elektroniska pengar, lagar om pengatvätt och terroristfinansiering. Det är bland annat på grund av detta som det inte har gått att sms-betala via kontantkort utan att först identifiera sig på nätet.
Från och med den 1 augusti 2010 krävdes att alla företag som erbjuder betaltjänster via sms måste ha tillstånd från Finansinspektionen. Ett sådant fick alla fyra stora operatörer, men det innebar också att de tvingas stå under Finansinspektionens tillsyn, något som inte uppskattades. Samtidigt var betal-sms en växande marknad (2010 omsatte det 1,5 miljarder) och operatörerna anade ett beteende där mobilen skulle bli allt mer central för hur kunden kommer att betala för sig på nät och i butik. Det var ett beteende operatörerna välkomnade och ville förbereda för. Men det var också en affär som var väsenskild från att sälja mobilabonnemang och fixa bra mobiltäckning till kunder. För att framgångsrikt erbjuda framtidens mobilbetalningar gick de fyra stora operatörerna ihop och skapade bolaget 4T (Telia, Telenor, Tre och Tele2 – fyra stycken T). Bolaget utvecklade den mobila plånboken Wywallet. Hit skulle nu framtidens betal-sms överföras och sedan – i nästa steg – alla möjliga typer av betalningar via mobilen. Respektive operatör skulle fortfarande ha stenkoll på betalningarna den egna kunden gjorde genom Wywallet och kunde på så sätt fortsätta casha in på sin kund.
Operatörerna släckte därför ner sin tjänst med premium-sms. Bra, tänkte operatörerna själva, men de kunder som använt sig av betalsms – välgörenhetsorganisationer, parkeringshus, kollektivtrafik, nyhetsstjänster – insåg genast hur det blev sämre. Den stora fördelen, att använda sin mobiloperatör för att betala vardagsköp via mobilfakturan, försvann. Istället behövdes nya registreringsförfaranden. Här krävs att kunden registrerar ett nytt konto, legitimerar sig och sitt kreditkort eller får hem en separat faktura med alla köp. Uppdaterat: Wywallet tydliggör nu att det går att fortsätta få betal-sms på mobilfakturan efter registrering.
Nu började Wywallet marknadsföras hårt. När någon betalade med ett betal-sms skickade operatörerna ut en automatiskt påminnelse om att kunden i framtiden måste använda till Wywallet för mobilbetalningar.
De kommunala bolag som använt betal-sms kliade sig i huvudet. Även de skulle tvingas in i ett nytt bolag. Kunde de göra det? Lagen om offentlig upphandling kräver något annat. Och nu, när betalningen inte längre behövde gå genom mobilfakturan, öppnades marknaden. En offentlig upphandling påbörjades därför av bland annat SL och Västtrafik. De ställde egna och nya krav om bland annat absolut kontroll på både betalningarna och den information deras kunder skulle tillhandahålla. Det kunde Wywallet inte erbjuda.
En av Wywallets nya affärer handlar om att fortsätta äga kundens personuppgifter för att matcha den mot företags erbjudanden. I Wywallet femsidiga avtal tillåts Wywallet att lämna ut kundens personuppgifter till tredjepart (20.1). Det var en formulering Wywallet senare skulle få hård kritik för och också backa från. Trots det kommer det omformulerade avtalet inte släppas förrän ”någon gång i februari”, alltså efter att betalsms-övergången skett och många kunder redan kommer att ha godkänt avtalet. Och huvudsyftet med skrivningen kommer att kvarstå: att använda och registrera personuppgifter om vad kunden handlar för att kunna skicka nischade reklam-sms. För att befrias från detta krävs att kunden aktivt söker upp (mejlar) Wywallet med sitt krav.
Det var bland annat detta de kommunala bolagen villa undvika. Och i den upphandling som påbörjades av SL och Västtrafik kunde Wywallet inte ens vara med – deras produkt gick ju ut på att Wywallet ägde personuppgifterna.
Konsekvensen blev att de två bolag som omsatte mest (kollektivtrafiken stod för ungefär hälften av den totala betalsms-omsättningen 2010) försvann från mobiloperatörerna. Wywallet var förvånade, snopna. De som tyckte att de genom sitt bolag hade satt en standard för mobilbetalningar som de förväntade sig att marknaden skulle följa. Det som skulle vara en enklare tjänst och ett sätt att muta in ett nytt affärsområde blev en fragmenterad marknad med nya spelare.
Allra värst: Den som drabbas hårdast är du och jag. För det är vi som på fredag kommer att stå i kylan och svära över att det som fungerade så bra inte längre fungerar. Nu behöver vi registrera oss hos en rad olika aktörer för att överhuvudtaget kunna betala med mobilen.
Här blir det ännu snårigare. Åker vi spårvagn med Västtrafik måste vi först registrera oss och vårt kreditkort på vasttrafik.se. Åker vi buss i Stockholm, Uppsala, Örebro, Värmland, med flera måste vi använda tjänsten smsregme. Och åker vi buss någon annanstans i Sverige, eller vill använda betalsms (TV-rösta? Parkeringsbetala? Skänka pengar till Röda korset?) måste vi använda Wywallet.
Att registrera sig och använda Wywallet är en egen text i sig. Ja, det går att sms:a sig till en registrering, men det blir värre om du har ett företagsabonnemang.
Fredag blir kaosartat. För att någon försökte laga något som inte var trasigt.
Uppdaterat 30/1: I morse deltog undertecknad i P1 morgon angående den här debatten. Med var en representant från SL samt Wywallet. Debatten, som kanske mer var att likna med ett samtal, går att lyssna på i efterhand. Men det som var viktigast var beskedet från Wywallet där de menar att det nya avtalet nu inte kommer släppas ”om några veckor”, utan redan imorgon, alltså dagen innan de flesta kommer tvingas godkänna Wywallets avtal. Så sent som i torsdags så menade man att det skulle ske ”någon gång i februari”. Och även om det är bra att man tagit sig i kragen är det förvånande att det tagit alla dessa texter och debatt för att en ändring skulle ske innan 1 februari – när man utlovade förändringen redan i somras. Men här finns fortfarande en brasklapp. I avtalet (#23) tar det två månader innan ändringen slår igenom för användare som redan godkänt avtalet.
Det ska också tydliggöras att det faktiskt går att fortsätta betala med mobilfakturan genom att godkänna Wywallets avtal. Men det ska också tydliggöras att det inte går att använda betal-sms alls om du har ett företagsabonnemang eller kontantkort via Telia eller Telenor. Då får du se dig om efter andra alternativ. Vidare ska det sägas att Smsregme – som bland annat SL har valt – gör en kreditupplysning på dig. Det är därför det kan ta ”upp till tio minuter”. Detta innebär också att de med en betalanmärkning inte kan köpa sms-biljett.
Till sist: Många, många kommer vilja betala med mobilen för att rösta i Melodifestivalen på lördag. Det kommer bli svårt. Henrik Löwenhamn berättar mer.
Uppdaterat 1/2: Ajour har nu skapat ett mejlformulär för dig som vill slippa Wywallet-reklamen.

Lämna ett svar till Formulär: Så slipper du reklamen från Wywallet | Ajour Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

93 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Det som också är intressant i det hela är att det är PayEx som är inblandade i både WyWallet och SMSregme.
    Om WyWallet (från PayEx.se)
    ”Bakom tekniken står PayEx och teknikpartnern Accumulate. PayEx ansvarar bland annat för utveckling och drift av den omfattande tjänsteinfrastrukturen som krävs för hantering av mobila betalningar.”
    Om smsregme (från SL.se)
    ”Själva betaltjänsten kommer skötas av PayEx åt SL”
    Dessutom är det ju redan idag jobbigt för en turist att åka buss i Stockholm. Det kommer inte att bli lättare.

    • Sophie Guignard says:

      Vilken absurd situation ! wy wallet är kund hos payex, som skapat betaltjänst åt sl och ul och konkurrerar med ww…undrar hur ww ser på sitt samarbete med payex nu eller är de mer än bara kunder ?

  2. Hallå Emanuel,
    Finansinspektionen har juh dementerat att det är de skäl som 4T uppgett som ligger till grund för deras påstådda egenmäktighet av SMS-betalningar. Och Konkurrensverket gör som vanligt och dricker kaffe och masturberar eller vad det nu är de gör för någon funktion fyller de inte.
    http://www.fi.se/upload/43_Utredningar/40_Skrivelser/2013/sms-biljett_FragorSvar_130117v7.pdf
    Här kan du se själv vad FI säger om detta.
    Detta är en konstruktion från 4T så att de kan kapa åt sig alla ramavtal och lura diverse kommuner. Du säger att detta påtvingat nya upphandlingar men det är bara ett spel för gallerierna. Alternativen för kommunerna för mobila betalningar är flera och faktum är att tekniken idag på inget sätt är beroende av SMS som teknik och därmed är telekombolagen utsatta för konkurrens. Bara i Sverige finns på rak arm över 8 bolag och konstellationer för att erbjuda mobilbetalningar och då har vi inte räknat in någon internationell aktör, där det finns ännu fler.
    Det värsta är att vi som konsument inte får något alternativ och det är väl i första hand DET som måste korrigeras. WyWallet är att se som ETT alternativ och det är väl OK men skulle de vara konkurrensutsatta så skulle de försvinna på ett år. Konsumenter är puckade men inte helt idiotförklarade.

    • Emanuel Karlsten says:

      Jo, jag har läst den promemorian. Texten här ovan är ett försök att visa på hela komplexiteten. Det handlar inte bara om krångligare lagstiftning, utan också om en större affär.
      Sedan har, som du säkert vet, Konkurrensverket kikat på wywallet och friat.

    • Sophie Guignard says:

      och inte blir det mer valfrihet när kommunerna bestämmer åt oss konsumenter genom upphandlingsavtal.

  3. Calandrella says:

    Fredag blir kaosartat, för att EU införde ytterligare en övervakningslag. Etablerade politiker har gång på gång visat att de har föga respekt för människors grundläggande rätt till ett privatliv skyddat från godtyckligt ingripande. Rösta på Piratpartiet!

    • Fred_Sv says:

      Nu är det inte så att telebolagen hade behövt göra den förändring man gjort för att EU införde dessa regler. Man gör det för att koppla ett järngrepp runt dig och mig som kund. De använder bara EUs regler som ett svepskäl till förändringen. Det hade nog t.o.m. du förstått om du läst texten och kommentarerna ovan.
      Rösta inte på Pajaspartiet.

  4. Fred_Sv says:

    Är det någon som har kollat igenom det avtal som ”smsregme” använder sig av? Äger de kunden på samma sätt som med Wywallet?

    • Emanuel Karlsten says:

      Både Västtrafiks och SL (som använder smsregme) har överlåtit alla kunddatabaser till respektive företag, som jag förstått det.

  5. MrT6 says:

    En bra beskrivning! Vill komplettera med att på spårvagnarna i Göteborg och Mölndal kan man betala med bankkort (utan pin) och med mynt. Biljettautomaten lämnar även växel.

  6. Om du har Tre som mobiloperatör kan du ha blivit ansluten till WyWallet utan medgivande. Jag fick det svaret av supporten på WyWallet igår och en minut efter telefonsamtalet fick jag ett SMS som sa att jag ej längre var kund hos WyWallet, något jag inte bett om att bli från början..

    • Qeruiem says:

      Bara för det var jag tvungen att kolla hur ”min” operatör, Telenor, gör. De tvångsansluter ingen, däremot skickar de ut ett SMS som man kan svara ”ja” på om man vill ha tjänsten. Eller så låter man bli att svara.
      Jag är väldigt glad över att ha bytt från 3 till Telenor… 😉

    • Björn
      Du fick ett sms där du upplystes om att nästa gång du skulle göra ett sms-köp skulle transationen hanteras av Wy Wallet, vad detta innebar, vad det var för bolag, vilka villkor som gällde samt en möjlighet till att tacka nej till detta. Det är exakt samma sak som händer när jag från brev från mitt bensinbolag att kortet i framtiden kommer att hanteras av Ikano och inte SEB. Om jag vill kan jag hoppa av, men om jag inte gör något annat än fortsätter använda kortet innebär det att jag accepterar överlåtelsen till ett nytt finansbolag.
      Vänliga hälsningar
      Erik H/3

      • Ja så kan man ju se på det. För mig är det dock negativ avtalsbindning eftersom jag är kund hos Tre och inte hos 4T. Jag har öppnat ett ärende med er support i frågan. Vi får väl se vad som kommer ut av detta. Jag kan ju rent av ha fel 🙂

  7. […] [Uppdatering: Emanuel Karlsten har skrivit om WyWallets lansering. Typ.] […]

  8. Ulf Hedlund says:

    Om sajten smsreg.me finns dessutom en hel del att säga. Ingen info om vem som står bakom. Ett ”copyright 2013” utan avsändare. Ingen info om vad man registrerar sig för, vad det innebär eller om man kan avregistrera sig senare. Hade jag inte anlänt till sajten från sl.se hade alla mina phishing-varningslampor tänts.
    (ingen cookielag-info heller men det kan väl få passera)

    • Mikael says:

      Håller med och först 28-Jan-2013 10:23:42 UTC uppdaterades domännamnet med information om att det är AB Östgötatrafiken som äger den. Tidigare var den registrerad på privatpersonen.
      Utdrag ur whois:
      Registrant Name:Henrik Algmark
      Registrant Organization:AB Ostgotatrafiken
      Registrant Address:Box 1550
      Registrant Address2:
      Registrant Address3:
      Registrant City:Linkoping
      Registrant State/Province:
      Registrant Country/Economy:SE
      Registrant Postal Code:581 15
      Registrant Phone:+46.13371100

    • Richard says:

      Precis!!
      Jag talade med SL om detta i fredags och det faktum att hela SMS-hanteringen inte är särskilt synlig på SL.se. Kundtjänst skulle påtala detta liksom att det borde tydligöras vem som står bakom, men men.. 5 dagar senare ser siten likadan ut. Gräver man lite till hamnar man tillslut hos mobill som bara har en engelsk sida (även om du väljer svenska) gällande mobill ticket som är tekniken som ska användas. Varför kan man inom lokaltrafiken inte ställa krav på svensk information till sina användare. En annan intressant sak… på smsreg.me finns inte SL med, ska man inte registrera sig där om man ska åka med SL…
      Slutligen kan man ha åsikter över att fakturalösningen via Payex är belagd med avgift både för pappersfaktura 19.- och e-faktura 9.-, det känns ju väldigt 2013.

  9. Magnus Hult says:

    En whois på smsreg.me visar att det är Östgötatrafiken som registrerat namnet. På twitter svarar de att domänen är ”reggad på oss men drivs ihop med flera andra länstrafikbolag, bla UL”. Twitterredaktionen vet inte vem som tar hand om pengarna vid betalning, eller vilket bolag som övervakas av FI.
    Det finns även ett märkligt terms and conditions-dokument på smsreg.me/tc, utan angiven avsändare eller motpart.

  10. Emanuel
    Din text här innehåller ett antal direkta missuppfattningar som jag skulle vilja korrigera:
    Fjärde stycket. Nej, inga operatörer fick tillstånd från FI. Vi det vill säga 3 fick ett undantag från de nya reglerna under en begränsad tid, men ingen av de andra operatörerna ansökte om vare sig undantag eller licensiering. Dessutom, de nya reglerna berodde inte enbart på nya betaltjänstlagen från 2010 utan också lagen om elektroniska pengar från 2011. Dessa nya lagar gjorde på olika sätt att alla de fyra operatörernas tjänster för betal-sms blev olagliga med den utformning de haft hittills.
    Femte stycket: Nej, vi har inte stängt ner dem. Just nu kör vi dem trots att de är olagliga men med FIs goda minne fram till 1 februari. Datumet 1 februari har bestämts för att lokaltrafiken meddelat oss att de kommer att han sina egna betallösningar klara tills dess. Jag tror inte att de flesta som använder sms för att ta betalt upplever WyWallet som en försämring eftersom deras avgifter har sänkts. Dessutom har du helt missuppfattat det när du säger att fördelen med betal-sms försvann. Det gör den inte. Betal-sms med Wywallet kommer fortfarande att hamna på kundens vanliga mobilräkning om inte kunden själv väljer att betala på ett annat sätt.
    Sjunde stycket: Det SL och Västtrafik upphandlade var att bygga en helt ny betaltjänst till respektive lokaltrafikbolag. Så det är vilseledande att säga att Wywallet inte kunde erbjuda det lokaltrafikbolagen ville köpa. De ville ha någon som kunde bygga en bank åt dem. Wywallet var en fungerande bank men den ville dom inte använda sig av, de ville bygga eget.
    Stycke 11. Melodifestivalrösta är en fristående tjänst som drivs av Telia tillsammans med SVT (oklar på exakt hur samarbetet ser ut).

    • Erik,
      Angående tillstånd från FI: När jag talade med Finansinspektionen sa de följande (och jag citerar) ”JAG: Ni säger att den här lagen trädde i kraft 2010, har det handlat om någon dispens från då till nu? FI: Nej, det var ingen dispens, man sökte tillstånd i augusti och det fick man. Sedan iom det här nya bolaget så måste det också få tillstånd, men man har haft det tillstånd som krävs.”
      Någon av er måste ha missförstått här?
      Angående ”släckt ner premium-sms”: Formuleringen handlar om att man tjänsten (och det avtal som funnits knutet till tjänsten) vilket så klart inte innebär att det slutar fungera direkt – jag använda premiumsms så sent som i förra veckan.
      Igen – FI har själva aldrig påstått att ni har bedrivit ”olaglig verksamhet”. Vem påstår detta?
      Angående SL och Västtrafik: Hur menar du att det är vilseledande att säga att ni inte kunde erbjuda det de efterfrågade? Wywallet var inte ens med i upphandlingen?
      Angående melodifestivalen: Ledsen, detta antog jag bara eftersom jag trodde att även jag (med 3-abonnemang) kunde melodifestivalrösta. Om detta är fel stryker jag det genast.

      • Emanuel
        Angående FI. Du måste fråga vad det är FI menar när dom säger ”man” respektive ”tillstånd”. Om jag minns rätt sökte vi, det vill säga 3, undantag från lagen för att tillfälligt kunna fortsätta köra våra betal-sms-tjänster men det har gått ut. Telenor och Tele2 har sökt och beviljats tillstånd att bedriva betaltjänst men inte att hantera digitala pengar. Vad jag vet har Telia varken det ena eller det andra, men FI har full koll. Fråga dem. De vet. Jag tror att du missförstått det de sagt till dig. De brukar uttrycka sig klart och entydligt.
        Den här länken innehåller i stora delar korrekt info från ett lokaltrafikbolag:
        http://tabussen.nu/sv/ultra/bra-att-veta/mobil-betalning-fragor-och-svar/
        SL och Västrafiken ville inte använda WyWallet eller någon annan existerande lösning för sms-betalningar. De ville bygga eget. Att skriva något annat är vilseledande.
        Som jag sa,sms-röstning i Melodifestivalen är en tjänst som drivs an Telia och SVT. Du måste fråga dem hur den fungerar. Den påverkas dock inte på något sätt av om WyWallet finns eller inte eftersom sms:en går till helt andra nummerserier.
        MVH
        Erik H/3

        • Om jag ska gissa så är ”man” ett samlingsnamn för de fyra operatörerna. ”Tillstånd” antar jag handlar om den lag som infördes i aug 2010.

          • Emanuel
            Jag skulle vara väldigt, väldigt mycket tryggare om du undvek att gissa och försökte låta bli att anta saker i artiklar som berör oss.
            Jag finns på 0735 33 7404 och du kan ringa när du vill dygnet runt så ska jag försöka förklara hur vi ser på saker och ting, vad vi tycker, hur vi reagerar och vad vi gör.
            Ring hellre två tre gånger för mycket än en gång för lite.
            Vänliga hälsningar
            Erik/3

          • Nu talade vi ju inte om hur ni agerar och gör, utan vilka tillstånd Finansinspektionen delat ut. Och med ”gissa” och ”antar” menar jag att jag drog slutsatsen, inte utifrån ett ord eller en mening, utan från längre samtal med jurister på Finansinspektionen.
            Jag rättar mig gärna om det visar sig att jag har missuppfattat något angående detta.
            Och, för att andra inte ska tro annat: Du och jag har redan haft och har kontakt via flera kanaler angående Wywallets utveckling.

    • Henrik says:

      Erik, du bör nog själv kontrollera vissa fakta innan du basunerar ut det folk annars kan tro är sanningar.
      Adam på WyWallet har tidigare bekräftat att åtminstone Tele2 och Telenor har betallicenser och att 3 som du skriver har undantagstillstånd. Telia har väl dessutom ett dotterbolag med licens som man tidigare körde Telia Mobil Plånbok genom. Inte svårt att kolla upp detta själv för övrigt: http://www.fi.se/Register/Foretagsregistret/Foretagsregistret-Detaljerad-information/?idx=099161
      Det hade funnits alternativa vägar att gå för operatörerna och det tycker jag inte man ska försöka dölja även om det blivit mer arbetssamt. Ni kunde skapat egna dotterbolag med licenser och samarbetat kring teknik t.ex. för att underlätta för era kunder, att kräva tvångsregistrering till nya ifrågasatta villkor för alla användare är verkligen inte enda och enklaste vägen.
      ”Jag tror inte att de flesta som använder sms för att ta betalt upplever WyWallet som en försämring”
      Heh, det märks att du inte har pejl på verkligheten om du tror det. Vad är din källa till den uppgiften – WyWallet själva?
      Jag har pratat med en hel del som erbjuder betaltjänster via SMS och samtliga upplever att WyWallet försvårar något som tidigare var väldigt enkelt och att upptaget bland användare av WyWallet sedan lansering varit väldigt dåligt.
      Att avgifterna dessutom skulle ha sänkts stämmer inte Erik, där är du felinformerad. Stor del av alla SMS-betalningar ligger som du säkert vet på belopp upp till 30 kr. För dessa transaktioner är WyWallets transaktionsavgift i prislista 12,5% dyrare än det operatörerna själva tog ut förut. WyWallet blir billigare på högre belopp, men om majoriteten av SMS-betalningar ligger på mindre belopp är det inte svårt att räkna ut hur den som satte prislistan tänkte…
      Att kostnaden dessutom fortsätter komma på mobilräkningen är en väldigt förenklad verklighet. Då missar man alla företagsanvändare som t.ex. åkt kollektivtrafik i tjänsten eller betalar parkering och låtit företaget betala, där finns ingen lösning att erbjuda idag. Man missar även alla Telias och Telenors kontantkortsanvändare som inte längre kan belasta sitt saldo. Du missar de 3% som inte ens kan skaffa WyWallet, personer som saknar kontokort, inte går genom kreditkoll osv. Det är med andra ord många som inte bara upplever att enkelheten försvinner utan möjligheten att betala som de gjort förut försvinner helt.
      Hade WyWallet varit grundat på schyssta villkor och genomsyrats av omtanke mot både handlare och konsumenter i detta teknikskifte kunde det blivit riktigt bra, istället har det tyvärr blivit ett kraftigt magplask för såväl operatörer, handlare och konsumenter som alla får lida.

      • Henrik
        Helt korrekt. Men Tele2 och Telenor har bara licens för betalförmedling, inte för digitala pengar. Och när det gäller Telia är det så att användande av den mobila plånboken är licensierat, men att ordinarie betal-sms inte är det. Våra undantagsregeler har vidare löpt ut.
        Det var detta jag försökte säga när jag lite komplicerat skrev att betaltjänstlagen från 2010 och lagen om digitala pengar från 2011 gjorde att alla vi fyra operatörer hade betal-sms-tjänster som på olika sätt och i olika omfattning blev olagliga.
        Reservation dock för att jag kan ha missuppfattat. Jag är inte jurist.
        Vänliga Hälsningar
        E

        • Som svar på det tycker jag att följande mening från Henrik är den mest väsentliga (och som jag generellt sett tycker att operatörerna har duckat för): ”Det hade funnits alternativa vägar att gå för operatörerna och det tycker jag inte man ska försöka dölja även om det blivit mer arbetssamt.”

          • Emanuel
            Jag kan inte uttala mig för de tre andra operatörerna, men det alternativ till WyWallet som vi närmast övervägde var att lägga ner betal-sms.
            Erik H/3

          • Lägga ner en marknad – där ni var en av de största aktörerna – som omsatte 1,5 miljarder? Du kan inte mena att ni övervägde det alternativet på allvar?

          • Emanuel
            Ja, faktiskt. Räkna själv på det. Om du ”antar” att vi har 10 % av alla sms-betalningar eftersom det är vår del an mobilmarknanden och om du sedan ”gissar” att vi behåller runt 10 % i avgifter från handlarna och om du sedan vet att Anders Borg tar 25 % i moms och sedan att vi har några personer som arbetar med det här som ska ha lön, då är det inte längre en stor affär. Om du sedan ska lägga den i ett eget bolag och det bolaget dessutom ska ta kostnaderna för att stå under tillsyn, då är nedläggning plötsligt ett väldigt tänkbart alternativ.
            Vänliga Hälsningar
            Erik/3

          • Men om man sedan ”drar slutsatsen” att detta innebär att era tio procent av de totala mängden kunder hamnar helt utanför ett betalsystem som är kraftigt växande och därför börjar snegla mot era konkurrenter – menar du då fortfarande att det alternativet är något annat än en siffra på ett kalkylblad?

          • Emanuel
            Jag begriper inte ditt svar och av någon anledning kan jag inte svara på det. Ja, nedläggning var alternativet.
            Jag utgår från att någon annan hade producerat tjänsten för våra kunder då. Det är ju inte direkt så att det saknas aktörer på marknaden.
            Erik H/3

          • Mikael says:

            Det där tror jag inte på för 5öre, ni skulle aldrig lägga ner en marknad som ökar.

          • Marknanden för sms-biljetter ökar men inte övriga SMS-betalningar. De stora volymerna tidigare var ringsignaler, bilder, skärmsläckare, skämt och diverse vuxenmaterial men i takt med att de flesta skaffar smartphones handlas sånt inte med sms längre.
            Däremot verkar framtiden för andra mobila betalningar väldigt lovande, till exempel P2P, webbetalningar och NFC men de är än så länge bara löften och framtida tillväxt.
            Vänliga Hälsningar
            Erik H/3

      • Adam Hasslert says:

        Hej Henrik,
        Det märks att du är påläst. Men jag har kommentarer då du missuppfattat några saker.
        Kraven på registrering skulle inte ha förändrats bara för att mobiloperatörerna hade startat var sitt dotterbolag och erbjudit tjänsten via dem. Varje operatör skulle ändå ha behövt registrera varje kund i dotterbolagets tjänst precis som Telia började göra med Telia Mobila Plånbok och som nu alla operatörerna gör med WyWallet.
        Att inte företagsabonnemangskunder kan fortsätta att betala sms-köp via sin mobilräkning är pga Betaltjänstlagens krav på legitimering av användaren och är inte något som WyWallet eller någon annan tjänst kan påverka. Och visst är det så att några, framför allt småföretagare, kommer att sakna den möjligheten – men det finns även de företagsabonnemangskunder som uppskattar WyWallet då de tidigare inte kunnat använda sms-betalningar pga spärr av arbetsgivare.
        Kring våra villkor så kommer vi inom kort komma ut med uppdaterade villkor där vi förtydligar hur vi hanterar personuppgifter.
        För att få en rättvis jämförelse mellan vår och mobiloperatörernas prislista skulle du behöva veta vad förhandlat pris är för respektive part vilket du inte kan göra då avtalen är sekretessbelagda. Vad jag kan säga är att vi erbjudit samtliga kollektivtrafikbolag ett bättre pris jämf med operatörernas tidigare pris.
        Med WyWallet kommer vi vara med och utveckla såväl sms- och webb-betalningar som betalningar i butiker och restauranger. Vi kommer även att fylla på den mobila plånboken med tjänster som kommer att medföra ytterligare mervärden såsom erbjudanden och lojalitetstjänster mm.
        Hälsningar
        Adam

        • Henrik. says:

          Hej Adam,
          Om jag missuppfattat saker eller du valt att tolka mig annorlunda, jag vet inte, men jag utvecklar gärna.
          Krav på registrering innebär inte att man som WyWallet valt måste tvinga vissa människor som redan är identifierade hos sin mobiloperatör (t.ex. Telia eller Telenor kontantkort) att aktivt identifiera om sig igen. Du måste förstå att för de flesta konsumenter innebär inte WyWallet något mervärde, registreringen är bara ett nödvändigt ont för att kunna få fortsätta köpa, precis som förut. För den breda massan kommer inget nytt ur det som man är beredd att lägga ner möda på.
          Det enklaste i min mening hade varit om ni där det vore möjligt vänt det från en aktiv till passiv handling. Det hade dock krävt att tjänsten hade ett schysst likvärdigt upplägg jmf med idag utan konstiga villkor och att ni EN gång lagt ett SMS-utskick där ni skriver att ”WyWallet kommer ta över mobila betalningar och nästa gång du gör ett köp accepterar du automatiskt de nya villkoren (länk) och köp fortsätter att debiteras på ditt abonnemang / kontantkort”. Resterande hade ni kunnat skriva till och säga att betaltjänstlagen kräver identifiering för att få fortsätta köpa, då hade ni troligen fått mer förståelse från konsument än ni fått nu.
          Konstigare än så hade det inte behövt vara. Nu har det istället hotats om ”nya” lagar som redan trätt in, lockats med möjligheter (kollektivtrafikköp) som inte fanns osv, folk ser genom det 2013.
          3 valde att gå denna vägen, men i min mening på tok för sent när ni redan börjat reta upp människor och då fick det en ogynnsam törn pga ni inte ändrat era villkor kring personuppgifter och klassas istället av vissa nu som negativ avtalsbindning.
          Ang företagsabonnemang är det väl absolut kul och positivt att ni möjliggör för nya köpare, huruvida de verkligen kommer vara en stor köpgrupp eller ej återstår att se, men att däremot grusa möjligheten för de som redan vant sig och faktiskt köper har jag inte förståelse för. Är det för mycket begärt att man om man har företagsabonnemang får fylla i ett enkelt formulär hos sin mobiloperatör med sitt personnummer så är problemet löst? Jag har full förståelse för problematiken, men det ursäktar inte att ni inte tänkt på det och kunde haft en lösning på plats vid lansering.
          Ändra villkoren ”inom kort”? Jag är ledsen Adam, men det är svårt att ta dina ord på allvar. Den 28 juni 2012 (7 månader sedan!) säger du i intervju med IDG (http://www.idg.se/2.1085/1.456800/wywallets-villkor-far-kritik):
          ”– Det är vår advokatfirma som tagit fram det här avtalet. Vi har kommit fram till att vi ska ändra det där. Man ska inte behöva skicka ett fysiskt brev utan man ska kunna mejla in till oss istället, säger Adam Hasslert.”
          Det har inte ändrats. Respekten för personuppgifter har inte ändrats. ”Inom kort” har det hetat hela januari månad också. Hade ni verkligen visat omsorg för era kunder hade det varit en skitsak att få på plats de här två små ändringarna. Vill ni göra ett större omarbete av avtalet kan ni göra det på längre sikt, det bryr jag inte mig om, men dessa punkter är inte OK och det blir ännu mer illa när det lovas gång på gång att det ska ändras men så inte sker. Speciellt eftersom WyWallet blir tvingande om man vill fortsätta belasta sin faktura efter den 1 februari.
          Nämnde jag någonsin att det var kollektivtrafikbolagens priser jag jämförde förresten? För det var det inte. Jag jämförde er standardprislista med operatörernas, denna verkar inte speciellt sekretessbelagd då jag på under en minut kunde hitta båda på nätet publikt och dessutom bekräftade jag därefter med insatta bekanta att de stämde. Att ni väljer att särbehandla vissa av era kunder som t.ex. kollektivtrafikbolag och låta de betala hälften så höga transaktionsavgifter som andra får stå för er, själv tycker jag det är ett oärligt sätt att göra affärer. SL betalade ca 10% för sin SMS-tjänst förut och kom nu ner till 7% efter upphandling (http://www.idg.se/2.1085/1.470131/samtrafiken-plockade-hem-sls-mobilkontrakt), om WyWallet sänkt sina priser och ligger någonstans däremellan tyder det bara på att pris uppenbarligen inte var den avgörande faktorn. Jag har full förståelse för kollektivtrafikbolagens resonemang, WyWallet för att köpa SMS-biljett är lite som att döda en fluga med atombomb.
          Lycka till med att utveckla sms-, webb- och butiksbetalningar med en lösning som pga sitt beroende av kreditkort aldrig kan komma under detsamma i transaktionsavgifter vilket många handlare redan har problem med. Jag är inte lika säker på att era tänkta kunder är lika exalterade som ni, men det kommer ni troligen också upptäcka med tiden.
          Med välmenade och konstruktiva hälsningar,
          Henrik

          • Adam Hasslert says:

            Henrik – du är som sagt väl insatt i frågan. Vad heter du och vilket bolag jobbar du på? Du är uppenbarligen ifrån branchen. Om du vill kan vi ta en närmare dialog via mejl. Det skulle vara intressant att höra hur du ser på branschen i övrigt.
            Vi och våra ägare har hela tiden arbetat för att göra det så enkelt som möjligt att bli WyWallet-kund. För de som har privatabonnemang har vi t.ex. sms-registrering, ganska likt det du föreslår fast en opt-in, där man endast behöver skicka ett sms till oss för att aktivera sitt konto och kan sedan fortsätta att betala sina sms-köp via sin mobilfaktura utan ökad kostnad – precis som tidigare. Privatabonnemangskunderna står idag för ca 70% av sms-köpen i Sverige – dvs den breda massan.
            Detta aktiveringssätt kan vi tyvärr inte erbjuda kunder med företagsabonnemang, utan de behöver aktivera sitt konto på vår webbsida eller med vår app. Varför vi inte kan använda sms-registrering för dem är pga Betaltjänstlagens krav på identifiering.
            Men som du säger så skulle mobiloperatörerna kunna valt att bli betalinstitut och då skulle kunder med företagsabonnemang kunna fortsätta att betala sina sms-köp via sin mobilfaktura efter det att de registrerat sig hos sin operatör. De skulle då dock behöva bedriva och utveckla både deras kommuniktionstjänster och betalningsleverantörtjänster i ett och samma bolag (enskilda dotterbolag skulle innebära registrering precis som med WyWallet). Med andra ord skulle de behöva bygga upp en helt ny verksamhet i deras befintliga mobiloperatörverksamhet med rutiner kring och processer för att motverka penningtvätt och terroristfinansiering mm.
            Operatörerna har dock valt att ta ett större grepp om mobila betalningar än att enbart möjliggöra sms-betalningar. De är övertygade att mobila betalningar och den mobila plånboken kommer att bli en viktig del i svenskens vardag. T ex så har Gartner förutspått att 50% av alla köp online kommer att ske i mobilen år 2015.
            Genom att starta ett gemensamt bolag och göra detta tillsammans har man en starkare utgångspunkt gentemot bankerna, kortbolagen och globala IT-bolag etc samt att man skapar synergieffekter – ett bolag med fler kunder till en lägre kostnad.
            Kring våra användarvillkor så kan vi inte mer än ursäkta att det inte skett tidigare.
            Vad jag dock sa i intervjun i somras var att våra rutiner kommer att ändras till att inte kräva fysiskt brev för anmäla att ens personuppgifter inte ska behandlas för marknadsföringssyfte – vilket vi har ändrade på direkt.
            Att använda sig av bruttopriser är vanligt i de flesta branscher och så även i betalningsbranschen – självklart så ger även bankerna/kortbolagen olika priser vid inlösenavtal till handlare beroende på volymer och riskprofil. Jag tycker inte att det är att anses som oärligt – det är så branschen fungerar. Och att jämföra bruttopriser i betalningsbranschen säger tyvärr mycket litet om den verkliga prisbilden.
            Du nämner även att vår möjlighet att lyckas med web- och butiksbetalningar är begränsat pga av vårt beroende till kreditkort. Det är dock få av våra kunder som betalar med kreditkort. Vi har en mix av betalalternativ som består av banköverföring, debitkort, kreditkort och faktura vilket gör att vi absolut har en bra möjlighet att bygga en lönsam affär.
            Hälsningar
            Adam

          • K says:

            Saxat från ”Allmänna villkor 2012-6.pdf” som länkas till från wywallet’s hemsida:
            20.2 Marknadsföring till kund
            Kunden samtycker till att personuppgifter kommer att behandlas för marknadsföringsändamål av 4T, från bolag i 4T-koncernen och från företag som koncernen samarbetar med för sin verksamhet.
            Kunden har alltid rätt att säga nej till att Kundens personuppgifter användas för ändamål som rör direkt marknadsföring genom att skriftligen anmäla det till 4T, Box 1010, 621 21 Visby.

          • WW har ändrat detta nu.
            WW har ifrån lanseringen i juni fått ett ökat antal frågor kring just punkt 20 i bolagets villkor, och om bolaget kommer att sälja personuppgifter till marknadsföring.
            WW har inte sålt några personuppgifter och kommer så aldrig att göra.
            WW hoppas att bolagets tydliga klargörande gör att WWs kunder inte längre behöver känna nog oro kring frågan.
            Hälsningar
            Erik H/3

          • K says:

            Punkten 20.2 är oförändrad fortfarande:
            20.2 Marknadsföring till kund
            Kunden samtycker till att personuppgifter kommer att behandlas för
            marknadsföringsändamål av 4T, från bolag i 4T-koncernen och från företag
            som koncernen samarbetar med för sin verksamhet.
            Kunden har alltid rätt att säga nej till att Kundens personuppgifter användas
            för ändamål som rör direkt marknadsföring genom att skriftligen anmäla det till
            4T, Box 1010, 621 21 Visby.
            Saxat ur samma dokument som innan (https://konto.wywallet.se/uploads/terms/Allm%C3%A4nna%20villkor%202012-6.pdf)
            Länkas till denna från villkoren när man skall registrera sig.

          • K says:

            Punkt 20.2 har fortfarande samma formulering som innan.
            Dokumentet som länkas från ”villkor” vid registrering är https://konto.wywallet.se/uploads/terms/Allm%C3%A4nna%20villkor%202012-6.pdf

          • Bäste K, du läser nog de gamla villkoren (som givetvis inte är ändrade). De nya som gäller från och med idag säger däremot:
            ”20.2 Information om personuppgifter
            Var och en har rätt att gratis, en gång per kalenderår, få information om
            behandling av personuppgifter som berör honom eller henne (så kallat
            registerutdrag) genom att begära sådan information. 4T kommer efter
            anmälan från Kunden eller på eget initiativ rätta uppgifter som upptäcks vara
            felaktiga. Kund som önskar ett registerutdrag ska skicka in en skriftlig
            undertecknad begäran per post (eller inskannad via epost) till den i punkt 20.1
            ovan nämnda adressen.”
            Båda tidigare villkor och de nya finns här:
            http://wywallet.se/villkor/
            Dessutom har ni WyWallets försäkran att inga personuppgifter sålts vidare och att det heller aldrig kommer att ske.
            kan vi anse att just den här frågan är utagerad nu?
            Vänliga Hälsningar
            Erik H/3

          • K says:

            Från https://konto.wywallet.se/konto/registrera länkas det fortfarande till https://konto.wywallet.se/uploads/terms/Allm%C3%A4nna%20villkor%202012-6.pdf, vilket ju inte är så jättebra om det inte längre är det aktuella dokumentet.

          • Tack, jag ber WW fixa det asap!
            Erik H/3

          • Nu ska det vara fixat.
            Hälsn
            Erik H/3

          • Henrik says:

            Hej Adam,
            Jag heter Henrik, därav det finurliga signaturnamnsvalet.
            Tack för din inbjudan till ”närmre dialog” men jag väljer att avstå eftersom jag tror det finns mer konstruktivt att hämta av att föra diskussion publikt och fånga input från många olika synvinklar och erfarenhetsområden kring en förändring som trots allt berör miljoner människor. Jag skulle t.om. vilja påstå att en anledning till varför det blivit som det blivit med WyWallet skulle kunna vara just att hela idén kokats ihop i stängda rum utan större dialog med konsument och handlare kring problemställningar och det verkliga behovet på marknaden. Att tolka av de största kunderna i form av kollektivtrafikbolagen som flytt skeppet verkar det så åtminstone.
            ”Varför vi inte kan använda sms-registrering för dem är pga Betaltjänstlagens krav på identifiering.”
            Nu vet jag inte hur lagens krav på identifiering ser ut, upplys mig gärna, men varför kan inte en person med företagsabonnemang tillåtas göra en enkel SMS-registrering för att bli identiferad? Låt säga du får ett informations-SMS som säger att du inte kan köpa för att du behöver identifiera dig i enlighet med lagen, därefter svarar du tillbaka med ditt fulla personnummer och kan fortsätta handla (nu identifierad och företaget fortsätter betala som förut). Det är väl lika (o?)säkert som att låta någon fylla i personnumret i en app eller på en hemsida, ingen kan kontrollera om jag skulle fylla i någon annans? Vill företaget inte stå för sin anställdas SMS-betalningar kan de spärra det, precis som många gör idag, då får personen välja ett annat betalalternativ helt enkelt.
            Operatörerena är övertygade om att mobila betalningar och mobila plånboken blir en viktig del i svenskens vardag i framtiden?
            I vardagen jag lever i är den mobila plånboken (http://www.art4m.se/images/produkter/midi.jpg) redan väletablerad. Huruvida gemene man sedan vill låta föra över dagens betalmedel i en digitaliserad dito likt mobiltelefonen återstår förstås att se, men som jag ser på det måste det finnas incitament (enkelhet, spara pengar, mervärden) för att byta och det ser jag inte på horisonten än. SEQR är väl den lösning jag ser kommit längst / är mest utbredd som betalningslösning i mobiltelefonen, men även där ser jag inte att det går mycket fortare än att handla med kort, inga nya incitament mot mig som kund och så länge det inte är knutet direkt mot mitt bankkonto ser jag nästan bara att det blir mer jobb med en extra faktura att betala i månaden, jämfört med att dra mitt kort som jag brukar. Först om man skulle korsa Swish (knytning till bankkonto) och SEQR (betalningar med mobiltelefonen) tror jag det börjar hända grejer.
            Kortinfrastrukturen är dessutom redan välutbyggd och fungerande inte minst internationellt. Jag har svårt att visualisera hur alla handlare som tar kreditkort idag plötsligt inom överskådlig tid skulle börja acceptera WyWallet i den grad att du kan lämna ditt kreditkort hemma. Att WyWallet dessutom är ett initiativ på nationell nivå, därtill begränsat till vilken mobiloperatör du har, påskyndar inte.
            Ang min kommentar om WyWallets beroende av kreditkort så byggde det på att jag förstod er prismodell mot handlare som att den inte tog hänsyn till vilket betalmedel köparen använder, men det kanske är fel? Om det stämmer innebär det dock att ni aldrig kan prissätta er tjänst under vad det kostar att hantera en kreditkortstransaktion vilket många handlare redan idag upplever som för mycket. Då tror jag tyvärr ni kommer ha svårt att slå er in.
            Sen att ang prismodeller säga ”Jag tycker inte att det är att anses som oärligt – det är så branschen fungerar” tycker jag är ett märkligt argument.
            Har jag inte rätt att anse individuell prissättning beroende på vem du är och vad du säljer som oärlig – bara för att det är så det fungerar i branchen idag? Riskprofil och volymer, absolut, men jag är inte så naiv att jag tror det är enbart dessa faktorer som ligger till grund för individuell prissättning.
            Henrik

          • Sophie Guignard says:

            Det är alltså de kommunala bolag som vinner på att inte använda wywallet, om de, som du skriver kan få ner sin kostnad från 10 till 7%. Jag som kund däremot, kommer att få betala 10 % mer i tågresor om jag åker 1 resa tor Stockholm-Uppsala per månad med UL som använder payex (smsreg.me) i stället. Jag brukar ogilla telekombolagens inträngande marknadsföring, men det gäller just denna tjänst, så finns det faktiskt en fördel att kunna betala smsköp på sin telefonfaktura. Och, även om jag inte riktigt har användning för alla tjänster som wywallet erbjuder, så vet jag att det finns människor som är intresserade av dessa.
            Så, det man kritisera är deras marknadsföring och hantering av personliga uppgifter. Personligen tycker jag att kommunernas upphandlingar som tvingar kunden att använda sig, utan valmöjlighet, av en renodlad betaltjänstfirma som tar betald för att man ska kunna köpa något i o m en avgiftsbelagd tvångsfakturering (!) är mycket värre.

        • Oscar Forsström says:

          Hej Adam,
          Hur kommenterar du mina försök att få ut personuppgifterna som 4T lagrat om mig men som ni inte lämnar ut. Som du säkert känner till har jag rätt till detta enligt Personuppgiftslagens 26§. Trots detta får jag bara till svar att ni inte har några personuppgifter lagrade. Självklart har ni det. Hur ska ni annars kunna få fram information om genomförda köp med er tjänst.
          Hälsningar
          Oscar

  11. Karl Andin says:

    Jag skummade igenom avtalet på smsregme och noterade att åldersgränsen för båda betalningsalternativen (faktura och betalkort) är 18 år. Alltså kan ingen under 18 år köpa sms-biljetter längre hos de bolag som är anslutna till smsregme.
    En annan intressant sak är att informationen om smsregme på Östgötatrafikens hemsida är publicerad idag, och det börjar gälla redan på fredag. Och jag noterade ingen särskild information på bussen hem från jobbet idag heller. Så det kommer säkerligen bli kaos…

  12. Kristoffer says:

    Jag tycker kollektivtrafikbolagen kan gå tillbaka till kontantbetalning. Har de hört talas om säkerhetsboxar och väktare?

  13. Ken says:

    På det stora hela är det mycket bekymmersamt att IT-baserade betallösningar har så exceptionellt mycket högre omkostnader (=lönsamhet) än något annat betalsystem mänskligheten använt sig av under sin historia.
    De sammanlagda avgifterna för SMS-betalningar, kort, bankkonton etc hos betalande och mottagande part uppgår till många, många procent och är närmast att jämföra med momsen. Dessa avgifter och själva betalningsinfrastrukturen blir en finansiell karusell som är lika stor som den samhällsekonomi den ska supportera. Resultatet blir att mänskligheten ägnar värdefull tid och energi åt metaverksamhet. Vinsterna i detta system uppstår INTE tack vare konkurrens och kvalité, utan genom kontroll, dominans, kartellbildningar och – girighet. WyWallet är väl ett typiskt exempel på detta…

  14. Annelie says:

    Tack för utläggningen. Här i göteborg har det förts ett sms krig en tid. Varje gång man köper en sms biljett av västtrafik har det trillat in 3 sms. Ett med biljetten. Ett med ett meddelande från mywallet med info om att mywallet kommer krävas framigenom och ett ytterligare från västtrafik som meddelar att man inte kommer kunna köpa sms biljetter med mywallet.

  15. Hans Nilsson says:

    Två saker som inte riktigt stämmer –
    Många länstrafikbolag har valt MobiTime som betalning för de nya sk mobilbiljetterna. Bla Västernorrlands Länstrafik, Z-Trafiken, X-Trafik, Dalatrafik, Västmanlands Lokaltrafik, LänsTrafiken Örebro, LänsTrafiken Sörmland, ULTRA(Umeå), Jönköpings Länstrafik, Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken i Kronoberg och Värmlandstrafik.
    Så vitt jag vet är det bara Skånetrafiken som kommer att använda WyWallet
    Det är inte operatörerna som skickar sms om att man ”måste” bli kund hos WyWallet. Det är WyWallet själva. Men eftersom folk har börjat ifrågasätta hur de har fått tag på deras mobilnummer, har de nu börjat säga att det är operatörerna som skickar sms. Allt för att operatörerna inte ska riskera ha få dåligt rykte för att ha lämnat ifrån sig sina kunders uppgifter till ett annat företag.
    Om du tittar på WyWallets kundforum så kan du se hur de har ändrat sitt uttalande ang detta från sensommaren och fram till jul. Det kanske är värt att gräva lite djupare i detta? Jag tror att många kunder kommer att blir missnöjda med hur operatörerna hanterat deras privata kunduppgifter.

    • Mikael says:

      Jaha, jag fick följande SMS med ”Comviq” som avsändare (samma avsändare som Comviq använder för att skicka information om erbjudande m.m.). Kommer det alltså inte från Comviq utan från WyWallet?
      ”Hej! Från den 1 februari måste du ha ett konto hos WyWallet för att smidigt kunna göra sms-köp och andra mobila betalningar. Vissa buss- och tågbolag som t.ex. SL och Västtrafik kommer inte att innefattas av WyWallet och kommer använda egna betalningssystem som du kan läsa mer om på respektive företags hemsida. För att skaffa ett WyWallet konto och läsa mer, gå in på http://www.wywallet.se

      • Hans Nilsson says:

        Enligt den här texten från Adam på WyWallet, så kommer sms:en från WyWallet.
        ”Alla operatörer i Sverige påverkas av nya lagen och kommer att sluta erbjuda SMS-betalning via mobilfakturan/kontantkort.
        Vi kan tyvärr inte använda andra operatörer som avsändare i vårt SMS och har faktiskt inte tidigare stött på detta problem – men ska nu självklart titta på det. Anders är faktiskt den första kunden vi har hört om som bytt operatör med tron att kunna kringgå lagen.
        Vad det gäller tidpunkt så är det olika datum som gäller för olika handlare, och vi har i Sverige faktiskt närmare 1000 SMS-handlare. Det stämmer att kollektivtrafiken har fått sitt avtal förlängt till sista januari – men de är ett undantag. Flera handlare har idag avtal som går ut innan nyår. Vi arbetar nu för att försöka samordna avslutandet av handlaravtalen med operatörerna för att göra det så tydligt och enkelt som möjligt för kunderna. Men att säga att det går att betala sina SMS-köp via sin mobilfaktura/kontantkort ända fram till sista januari stämmer inte.
        När vi har en klarare bild av hur det kommer bli så kommer vi att ändra vårt SMS.
        Vi kommer faktiskt ändra SMS:texten redan denna vecka för att förbättra texten och bl.a. ta bort ordet ”måste”. Det var ett olyckligt val av text och det ber vi om ursäkt för. :-)”

    • Moxie Harad says:

      Det är väldigt fult att gå ut och skriva något som är ägnat att uppfattas som att alla trafikbolag utom SL och Västtrafik använder WyWallet.
      Det gör man givetvis bara för att folk ska ladda ner appen och registerar sig i tron att de faktiskt behöver den. Men som synes i Hans Nilssons inlägg så är det snarare en majoritet av trafikbolagen som INTE använder sig av WyWallet. Känns bra.
      Det finns ett jättebra sätt att sakta men säkert kväva otyget WyWallet: LADDA INTE NER APPEN och REGISTRERA ER INTE!!
      Om bara ett fåtal personer använder tjänsten så kommer den snart att försvinna. För vi vet ju alla att de som ligger bakom den bara vill tjäna pengar…

  16. Tack Emanuel och alla kommentatorer för att ni bringar klarhet i denna soppa! Det hela är väldigt enkelt för mig. I julas kunde jag betala bussresan i Uppsala med sms när jag var där på besök. Nästa jul kan jag det inte.

  17. […] Politik. Det har väl knappt undgått någon hur den nya pengatvättregleringen från EU missar målet och mest skapar problem för helt vanliga personer utan någon önskan eller något behov av att tvätta pengar. Totalregistrering av varenda sms-betalning kanske försvårar för alla som tvättar pengar via sms-köp av chokladkakor i selecta-maskiner, men det känns som att man missar målet lite. Eller var poängen att se till att göra det ofantligt mycket krångligare att åka kollektivt? […]

  18. Don Pittaro says:

    Intressant diskussion!
    Tack Emanuel för att du drar bort den våta filt som ligger över ”mobil betalningar” i Sverige, visar operatörernas fula tryne.
    Måste tyvärr hålla med kommentaren om konkurrensverket, så svagt och så fegt.
    När kreativa handlare försöker skapa lösningar med kortnummer så går operatörerna in och blockerar, ”nä så får ni inte göra, nu ändrar vi avtalen”
    Att operatörerna ändrar regelverket tillsammans och konkurrensverket passivt ser på visar vilken fin bananrepublik vi har. Hallo? Vi är inte era slavar.
    Finns det något att gråta över? Nä kanske inte, allt har ett slut och så även detta.
    Men som handlare är man trött. Levt i operatörernas marknadsplats i många år, levt under förhållande som ständigt ändras, levt i en miljö där operatörerna har sin egen herrklubb och sätter sina egna regler. Levt under operatörernas monopol.
    Vad hände? Hur kunde operatörerna så fatalt spela bort sina kort?
    Jo de skyller på FI, de skyller på affären som var för liten. Är det sanningen?
    Nej de har missat några grundläggande regler … det finns konkurrens, ta hand om era kunder och var rädd om konsumenterna.
    Har vi hört det förut? Telefoni, sms, wap-portaler, sälja musik … den totala oförmåga att förstå var pengarna kommer ifrån.
    Operatörerna är alla uppfödda med enorma intäkter från telefoni o sms, något av en naturlag för dom. Operatörer har byggt sina nät och trott man varit kreativ.
    Hallo? Ni befinner er i en lågmarginal affär med brutal konkurrens.
    Vi har Erik H, en dinosaurier från 3. Med en enkel kalkyl så avfärdar han sin egen affär. Hmm men affärsplanen från Wywallet då? Den plan som 3 investerat i.
    3 har förstås någon i Wywallet styrelse, med full insyn i den framtida affären.
    Så Erik, släpp excelen och se möjligheten. Vad är er vision med wywallet?
    Operatörena äger (ägde) ”mobile payment” i Sverige, men nu har man öppnat upp för inhemsk och utländsk konkurrens. Ett snubblade där man hade missat det där med offentlig upphandling … operatörerna inte så duktiga på marknadsregler?
    Wywallets affärsplan har mycket att bevisa. En bredflabbad skåning kommer få jobba hårt att leverera sina löften i den distinkta planen.
    En vacker plan, men man glömde det viktiga. En plan är inget utan en bra exekvering.
    Kommer ett konsortium någonsin ha en bra exekvering? Hur många olika viljor finns det? Hur mycket påtryckningar finns det från operatörernas kompisklubb?
    Omger sig Wywallet med kompetens från handlare? Nä, de flesta är teknokrater från operatörerna.
    Snälla Operatörer, en marknadsplats är ingen naturlag. En marknadsplats tar man hand om, man ger handlare rimliga villkor, man är snäll mot konsumenterna.
    Nu tycker jag att Wywallet tar en ledig dag, kanske på Fredag.
    Gör ett studiebesök till Hötorget, till Kista Centrum, snacka med handlar och konsumenter.
    Kanske har ni tur. Kanske lyckas inte era konkurrenter på Fredag. Kanske kan ni göra comeback.
    Men det krävs ödmjukhet och en förståelse för marknaden.
    Jag själv då? Jag har gett mig av till andra marknadsplatser där det finns avsättning för min produkter, som konsument så håller jag mig långt borta från wywallet. Fungerar bra med pappersremsa och ev signar jag på för SL eller fungerar PayPal där kanske.
    Don

  19. […] Det verkar råda en rejäl förvirring kring vad som gäller med SMS-betalningar just nu. Inte så konstigt. WyWallets intåg på marknaden, och deras misslyckande att få monopol på mobilbetalningar i Sverig… […]

  20. […] Därför skapade Wywallet kaos med sms-betalningarna […]

  21. anders sundqvist says:

    En sak som gör wywallets och lokaltrafikens utspel extra roligt är att det på stockhoms parkerings sajt inte står ett ord om att man skulle behöva registrera sig på nåt nytt ställe…
    saxat från http://www.stockholmparkering.se/parkera-och-betala-med-mobilen.htm

    Ingen registrering eller avtal krävs med en operatör för att kunna nyttja tjänsten.

    samt

    Oregistrerat kontantkort fungerar inte som betalningsmedel
    Den som har en mobiltelefon med oregistrerat kontantkort kan inte sms-parkera efter den 1 december. Detta för att den nya betaltjänstlagen kräver att mobiloperatören, som förmedlar betaltjänsten, måste veta vem det är som betalar. Man registrerar sitt kontantkort hos teleoperatören. Registreringsförfarandet hos teleoperatörerna varierar, så kontakta dem för mer information.

    ingenstans står det nåt om att det inte kommer att gå att SMSa till 72694 efter 31/1
    inte heller står det nåt på ”mobill.se” som är företaget som administrerar SMS-parkeringen åt stockholmparkering.
    Risken finns att nån kommer att bli förvånad den 1/2 🙂

  22. Micke says:

    Så nu blir det ett helvete för mig att köpa godis i selecta-maskinerna pga kreditupplysning … Inge mer nattsnack på väg hem 🙁

  23. Sophie Guignard says:

    intressant sammandragning. Men wywallet är inte värst, ändå. Jag har informerats av min telefonoperatör att jag registrerats i o m att jag köpt smstågbiljetter. Jag har inte laddat ner appen, det behövs inte, och för mig är det ingen skillnad då jag betalar med mobiloperatörens e-faktura (ok jag skulle vilja slippa att registreras, men det är i alla fall inte mitt bankkort som registreras). Det blir värre med smsreg.me (företaget payex) som är en renodlad betaltjänst-firma. För att åka med ul tvingas jag att registreras hos dem och antingen betala fakturaavgift, eller registrera betalkort (denna lösning fungerar dock inte på hemsidan), pga upphandlingen som har skett…jag hoppas att det blir kaos och att något görs åt problemet. jag är helt förbannad !

  24. Sophie Guignard says:

    Jag har fått svar från både finansinspektionen och UL angående försämringen av villkoren vid sms-köp. Min reflektion är att de verkar skylla ifrån sig ansvaret för situationen. UL skyller registreringstvånget på telekombolagen och lagen om offentlig handling.
    Finansinspektionen skriver : ” Betaltjänstlagen gäller sedan augusti 2010 och har aldrig förbjudit sms-betalningar annat än genom oregistrerade kontantkort. Skyldigheten att registrera ett sådant kort kommer av att en betaltjänstleverantör har skyldighet att veta vem kunden är.”
    Varifrån kommer denna skyldighet för betaltjänstleverantören egentligen ?
    Är det inte finansinspektionens kontrollkrav som har ställt till det ? Under täckmanteln ”bättre säkerhet” inför man ännu ett sätt att ta kontroll över människornas vardag.

  25. Sophie Guignard says:

    Hej !
    Har du läst Riksdagens Grönbok om kort-, internet och mobilbetalningar ?
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/EU/Fakta-PM-om-EU-forslag1/Gronbok-om-kort–internet–oc_GZ06FPM113/
    Det visar att det funnits en intention att föra in andra finansaktörer inom mobilområdet.
    Banklobbying ? Klart att det finns politiska och ekonomiska intressen inblandade i detta fula spel.

  26. […] Slut på mobilbetalning som vi känner det Från och med denna vecka måste användare ladda ner en app för att kunna köpa exempelvis sms-biljetter till kollektivtrafiken. Kruxen är bara att appen inte funkar hos alla företag, vissa har valt en egen lösning. Samtidigt får appen som erbjuds, WyWallet, kritik för sina avtal. […]

  27. Mattias Blomberg says:

    Urkass app wywallet.
    Jag är företagare och har företagsabonnemang hos Telia. Identifiering och kreditupplysning gjord vid tecknande. Idag skulle jag skicka ett sms och utöka surfkvoten som vi brukar göra då får jag ett sms tillbaka att jag måste använda wywallet. Laddar ner denna app som vi aldrig hört talas om innan och försöker registrera företaget som betalare. Går inte!!!!!! Den Den tar bara personnummer. Är inte ett dugg intresserad att ge mitt personnummer till wywallet då min operatör Telia har all nödvändig info.
    Ser ingen nytta av denna app och kommer ej heller installera den.
    Mvh Mattias Blomberg.

  28. Svensson says:

    Jag har själv 3 som operatör, men jag säger som så här, jag kommer aldrig att godkänna detta och kommer aldrig att använda mig av Wywallet, köpen får helt enkelt utebli, och jag får använda bilen istället när jag skall någonstans, och här i Göteborg kör jag ju också redan omvägar på flera mil bara för att slippa vägskattetullarna.
    Sverige är ett dom absolut sämsta länderna att bo i idag, och riktigt illa är det för turister som kommer hit, men dom försöker man så gått det går att avråda från att resa hit överhuvudtaget. Och själv har jag gett upp, jag kommer snart att emigrera till något varmare land med bättre medborgerliga förutsättningar.
    En som har fått nog av att betala skatt för absolut ingenting!.

  29. Erik Hörnfeldt, 3 says:

    Tänkte gör en uppdatering ett dygn efter övergången:
    DN och SVD skriver om kaos för SLs sms-biljetter.
    I DN är det största nyheten i Stockholmsdelen att politiker kräver att SL skrotar det nya systemet, bland dem SLs styrelseordförande Christer Wennerholm:
    http://www.dn.se/sthlm/politiker-kraver-nytt-biljettsystem
    Här är SVDs artikel:
    http://www.svd.se/nyheter/stockholm/kranglig-start-for-nya-sms-biljetten_7881902.svd
    Intressant, med tanke på hur debatten gått här tidigare är att SL säger att dom gjort den här ändringen för att dom kommer att tjäna pengar på den i längden.
    Samtidigt har det varit väldigt lite problem i Skåne där lokaltrafiken använder WyWallet. Skånetrafiken säger att det bara kommit 10 – 15 samtal till deras kundservice och att de flesta varit av typen ”hur gör jag”.
    Ni om har andra länkar som berättar vad som händer i andra delar av landet får hemskt gärna posta dem i den här tråden.
    Vänliga Hälsningar
    Erik H/3

    • Patrik Jeppsson says:

      Som jag förstått mediarapporteringen var den enda anledningen till att kollektivtrafikbolag gjorde förändring nu öht att operatörerna lägger ner den gamla tjänsten utan registreringskrav och konton, annars var dem nöjda med hur allt fungerade. Att SL sedan utvecklar en egen tjänst ser jag mest som att välja mellan pest eller kolera, från konsumentperspektiv är det lika uselt att behöva registrera sig och ha separata konton var man än åker oavsett om det heter SL, WyWallet eller liknande, det tar liksom bort hela enkelhetsfinessen som fanns med SMS-biljetten förut, men det har man uppenbarligen missat.
      Att det inte varit några problem i Skåne är nog inte så konstigt eftersom Adam Hasslert på WyWallet sa att det blir en mjukstart med Skånetrafiken (http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/nya-krav-for-sms-biljetter/) där personer ska tillåtas göra fel ett par ggr innan det blir 100% påtvingat att skaffa WyWallet. Tror jag läste på deras forum att det handlade om 3-4 ggr man kunde köpa eller något sådant, så de riktiga effekterna lär inte ha visat sig än.
      Eller är detta tillfället då folk inser att det är dags att skaffa resekort istället för det blir mindre problem och billigare nu? Vissa verkar peka på det hållet åtminstone: https://www.facebook.com/WyWallet/posts/595534577128346
      Nej, den här förändringen har nog tyvärr inga vinnare. Gissar att någons huvud kommer rulla som kom på denna bisarra idé från början. Mer krångel för konsumenter för att använda tjänster, fler konton att hålla reda på och troligen mindre försäljning som en naturlig följd av allt detta. Teknikutveckling? Snarare inveckling.

  30. Ulf Pichl says:

    Hej.
    Jag skaffade ett wywallet konto, lade upp 1000kr kredit. För att prova tjänsten laddade jag min dotters kontantkort med 150 kr vilket fungerade bra. 150 kr drogs direkt från kontot med Telia App som mottagare efter en stund kom det även en avgift på 3 kr från telia ssc 7253. Nu har detta belopp deagits från kontot ytterligare 2 ggr, utan att jag medgivit uttaget genom bekräftelse. När jag kontaktade Telia kopplade de över mig. till Wywallets kundtjänst där jag efter 50 minuters telefonkö får beskedet att jag skall kontakta transportstyrelssen. Vad i helvete tänker jag som i år inte varit i närheten av någon biltull och endast prövat en wywalletbetalning till TeliaDet står dessutom Telia på wywallets sammanställning. Känner efter detta att jag totalt saknar tilltro till betalningar med wywallet och varnar övriga läsare.

    • Adam Hasslert says:

      Hej Ulf!
      Har du använt Transportstyrelsens tjänst Vem äger fordonet?
      http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kontakta-oss/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/
      Om du skickar ett mejl till info@wywallet.se med ditt mobilnummer så ringer jag upp dig och så ser vi till att lösa ärendet.
      Jag har även fått mejl från Telia angående Transportstyrelsens tjänst – jag antar att det har att göra med ditt ärende.
      Mvh
      Adam

    • Adam Hasslert says:

      Hej igen Ulf!
      Kundtjänst har undersökt ärendet och enligt dem så stämmer det att du gjort en laddning av kontantkort på 150 kr och sedan har ett antal köp gjorts av Transportstyrelsens tjänst ”Vem äger fordonet?” – en tjänst där man genom att skicka ett sms med ett bilregistreringsnummer kollar upp en bil och dess ägare. Alla är gjort med samma mobilnr som även står kopplat till dig enligt hitta.se.
      Har du inte använt Transportstyrelsens tjänst ”Vem äger fordonet?” så bör vi absolut ta kontakt med dem för att höra om något gått fel. Enligt kundtjänst så ser allt OK ut i övrigt.
      Mvh
      Adam

  31. […] sa att man kunde skicka SMS och anmäla sina tio föräldradagar. Sagt och gjort. Jag hade precis anmält mig till Wy Wallet, och skickade iväg SMS:et. Blev lite osäker på om den här typen av tjänster fortfarande skulle […]

  32. […] det med Wywallet godkänner man också att man tar emot riktad reklam från dem och andra företag. Detta har Ajour skrivit långt om tidigare. Efter det har Wywallet uppdaterat sina villkor. Men fortfarande behöver man aktivt avregistrera […]

  33. IHelveteHeller says:

    Nu bestämmer alltså min mobiloperatör att ett annat företag skall få tillgång till mina personuppgifter och bankkontouppgifter och kunna dra pengar därifrån när dom vill
    I förlängningen innebär ju det att t ex en skomakare jag aldrig träffat, i en stad långt härifrån, har rätt att kräva att jag måste ge samma uppgifter till värsta kriminella gänget, och låta dem hantera mina konton som de vill.
    Och jag har bara att tiga o samtycka??
    I HELVETE HELLER!!!!
    Fuck you, WyWallet, fuck you!

  34. […] och system som kanske är värre.) En hel del av kritiken handlar ju också om operatörernas vilseledande motivering till att man startat tjänsten, liksom idén att sälja vidare personuppgifter till annonsörer, och om usel PR där man skyller […]

  35. hasse says:

    Att det ska vara så Jävla krångligt att skicka en 50 lap till Olofströmstorget
    då avstår jag hellre att annonsera!

  36. Thomas Kull says:

    verkar besvärligt i böran