DN går på nätskämt – rapporterar om intatuerad bajskorv


Den här artikeln låg vid lunchtid uppe på DN.se:s förstasida. Artikeln är sedan tvåtiden borttagen, men är cachesparad av Google och går därmed fortfarande att läsa.

Rossie Brovent ville tatuera en stillbild från filmen Narnia på ryggen, och gick till exet Ryan Fitzjerald. Men när han fick reda på att Rossie Brovent varit otrogen mot honom med hans bästa vän valde han istället att hämnas, skriver The Sun.
– Han lurade mig genom att dricka en flaska billigt vin med mig och ta tequilashots innan jag skrev på papperet. Jag var utslagen under större delen av tiden, och sen vaknade jag upp med den här fruktansvärda bilden på min rygg, säger Rossie Brovent till The Sun.

Men tidningen Daily Mails webbtidning MailOnline avslöjade igår att historien, som The Sun plockade upp från hemsidan VeryWeirdNews, med största sannolikhet är fejk. En talesman för domstolen i Dayton, där den stämning som Brovent ska ha lämnat in mot sin expojkvän för tatueringen mest sannolikt hamnat, säger till MailOnline att de inte mottagit någon sådan. Och bilden på bajstatueringen går att spåra tillbaks till den polska skolåterträffshemsidan Nasza-klasa.pl, upplagd 2009 under namnet Ania.

Björn Hedensjö, chef för DN.se, berättar för Ajour att artikeln var en rewrite från en utländsk site (The Sun).
– Så fort vi fattade att det var en näthoax så plockade vi bort den, och nu ska vi skriva en uppföljande artikel som också får fungera som en rättelse.
Hur arbetar ni för att förhindra den här sortens misstag?
– Det händer ju då och då, och jag tror det är oundvikligt. Man får tillämpa vanlig kritik och välja sina källor med omsorg, och sen får man helt enkelt vara hederlig och berätta om det när man gör såna här missar.
Just The Sun är ju inte direkt känt som en trovärdighetens fanbärare. Svartlistar ni sidor som visar sig vara osäkra som källor?
– Nej det finns ingen sådan svartlistning, men det är också extremt sällan vi rewritar något från The Sun.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

10 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Aspelund says:

    Helt otroligt att DN kör rewrites på den typen av artiklar från den typen av tabloider.

  2. Björn Sennbrink says:

    DN.se kör rewrite av högkvalitativa The Sun:s artiklar. Den var ny. Vad är nästa steg? KlickMonsterChock?

  3. Bra jobbat Ajour, alltid roligt att läsa lite mer OM nyheten än bara själva nyheten.

    • Jack Werner says:

      Det fanns väl inte så mycket att credda oss för? De hade ju redan upptäckt att det var en scam när vi skrev. Kul emellertid att Resume creddade: http://www.resume.se/nyheter/media/2011/11/30/dn-gick-pa-natskamt-/

      • Martin says:

        Hej, tycker väldigt mycket om er sida o har haft den som startsida sen dag 1, ni är sjukt bra. En tanke bara, går det att få så att era länkar öppnas i ett nytt fönster? Skulle vara skönt tycker jag. Tack för ert arbete!

        • Jack Werner says:

          Först och främst: jättekul att höra!
          Vad gäller att öppna fönster i nya länkar har vi valt att inte göra så, eftersom att många upplever det som jobbigt. Men ett tips oss emellan: håll in äpple när du klickar på länken om du har mac, eller klicka på länken med scrollhjulet om du har PC, så öppnas det i ett nytt fönster.

  4. Sonja says:

    hahaha tycker det säger så mycket om vår tid att de rewritar DEN HÄR nyheten!!

  5. […] haft fullt upp i veckan. Först deltog de i debunkingen av historian om en kille som tatuerat in en bajskorv på sin otrogne flickväns rygg, sedan avslöjade de att tumblr-bloggen ”Texts from Bennett” förmodligen också är […]

  6. […] berättade om DN som gick på ett nätskämt om tatuerade bajskorvar. Han surfade också runt och hittade ett gäng fina adventskalendrar på […]