I veckan kom Ikeas katalog till över hundratals miljoner hem i hela världen. Varje år trycks 208 miljoner exemplar upp och skickas ut i länderna med ett Ikea-varuhus. Många bläddrar i den lika mycket för inredningsinspiration som för att köpa, men få vet nog att många av bilderna är fejk.
Under flera år har Ikeas fotoavdelning i Älmhult utvecklat en unik 3d-fototeknik som gör att de kan återskapa rum och inredningsmiljöer – utan att ta ett enda foto.
Wall street journal besökte nyligen Ikeas gigantiska, svenska studiokomplex i Älmhult.
– Det är ett smart sätt att spara pengar. Vi behöver inte kasta bort kök i soptunnan efter en fotografering, säger Anneli Sjögren, Fotografchef på IKEA till Wallstreet journal.
Istället renderar de hemmiljöer i 3D – kök, verandor och vardagsrum – utan en enda kamera. En stor fördel är att de enkelt kan ändra ljuset till olika kataloger. Ha ljusare rum till de skandinaviska länderna och Japan, och mörkare till exempelvis USA, som föredrar det murriga.
Men här finns också problem. Som att 3D-versioner av möbler blir för perfekta. Därför får de ibland lägga till ett extra fingeravtryck på putsade ytor, eller försöka få möbler se mer slitna ut. Ofta hyr de in experter för att att hjälp grafikerna.
– Låt oss säga att vi har en dörr som ska se ut som en gammal ommålad dörr. Snickare vet att ytan skiftar och slits och har ett gott öga för detaljer och kan hjälpa 3D-grafikerna få rätta stilen, säger Anneli Sjögren till WSJ.
I år är 12 procent av Ikeas alla bilder gjorda helt i 3D. Flera av dem hittar du i katalogen du har fått hem. Här är ett urval från några riktiga och några i 3D – kan du urskilja vad som är vad?
1.
2.
3.
4.
5.
6,
Rätt svar:
3D är 2, 4, 6
Foto är 1, 3, 5
Läs mer i WSJ
Uppdaterat: Metro skriver i dag att Ikea inte bara photoshoppat rum, utan också vilka personer som får vara med.