Ikeas nya katalog har kommit – men alla bilder är inte äkta


I veckan kom Ikeas katalog till över hundratals miljoner hem i hela världen. Varje år trycks 208 miljoner exemplar upp och skickas ut i länderna med ett Ikea-varuhus. Många bläddrar i den lika mycket för inredningsinspiration som för att köpa, men få vet nog att många av bilderna är fejk. 
Under flera år har Ikeas fotoavdelning i Älmhult utvecklat en unik 3d-fototeknik som gör att de kan återskapa rum och inredningsmiljöer – utan att ta ett enda foto.
Wall street journal besökte nyligen Ikeas gigantiska, svenska studiokomplex i Älmhult.
– Det är ett smart sätt att spara pengar. Vi behöver inte kasta bort kök i soptunnan efter en fotografering, säger Anneli Sjögren, Fotografchef på IKEA till Wallstreet journal.
Istället renderar de hemmiljöer i 3D – kök, verandor och vardagsrum – utan en enda kamera. En stor fördel är att de enkelt kan ändra ljuset till olika kataloger. Ha ljusare rum till de skandinaviska länderna och Japan, och mörkare till exempelvis USA, som föredrar det murriga.
Men här finns också problem. Som att 3D-versioner av möbler blir för perfekta. Därför får de ibland lägga till ett extra fingeravtryck på putsade ytor, eller försöka få möbler se mer slitna ut. Ofta hyr de in experter för att att hjälp grafikerna.
– Låt oss säga att vi har en dörr som ska se ut som en gammal ommålad dörr. Snickare vet att ytan skiftar och slits och har ett gott öga för detaljer och kan hjälpa 3D-grafikerna få rätta stilen, säger Anneli Sjögren till WSJ.
I år är 12 procent av Ikeas alla bilder gjorda helt i 3D. Flera av dem hittar du i katalogen du har fått hem. Här är ett urval från några riktiga och några i 3D – kan du urskilja vad som är vad?
1.

2.

3.

4.

5.

6,

Rätt svar:
3D är 2, 4, 6
Foto är 1, 3, 5  
Läs mer i WSJ
Uppdaterat: Metro skriver i dag att Ikea inte bara photoshoppat rum, utan också vilka personer som får vara med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

11 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Ändy says:

    Jag trodde foto: 1 och 5 och missade 2:an. De renderade bilderna är bra, det är ju bara när man letar efter tecknen på 3D-grafik som man hittar dem.

  2. Petter says:

    Men tvåan kan väl inte både vara foto och 3D?

  3. […] http://ajour.se/ikeas-nya-katalog-har-kommit-men-alla-bilder-ar-inte-akta/ Share this:PrintFacebookTwitterEmailMoreTumblrDiggRedditStumbleUponLinkedInLike this:LikeBe the first to like this. […]

  4. Ajour skrev:
    >Rätt svar:
    >3D är 2, 4, 6
    >Foto är 1, 2, 5
    2 är alltså både 3D och Foto?
    3 är inget av det? 😉

  5. Tomas says:

    Ett väldigt intressant projekt! Men när du använder ordet ”äkta” så tycker jag du tar ställning mot projektet. För på vilket sätt är en bild tagen i en studio där ett kök är uppbyggt för syns skull utan vare sig vatten eller el indraget ”äkta”? 🙂
    Jag tycker det är fantastiskt smart och ansvarsfullt att skapa bilder direkt istället för modeller som sen rivs, att omträna sin personal, det sparar inte bara pengar utan även en mängd andra resurser. 🙂

  6. Helena says:

    Älvsjö? Verkligen? ÄLVSJÖ?

  7. Simon Winter says:

    Studion ligger i Älmhult i Småland, där också det första IKEA-varuhuset ligger. Redan förra året fanns det 3D-genererade helsidor i katalogen, och jag tror det är 3 eller 4 år sen de för första gången hade en produktbild i katalogen som var 3D-genererad. Men det är förstås ändå en utveckling som är väl värd att uppmärksammas!

  8. Adrian says:

    Intressant, men inte så förvånande. Tycker det är värre när man har 3d-kroppar i klädreklam (och sätter på ett riktigt huvud).