Förra veckan var det många som funderade över det gamla talesättet ”If it seems too good to be true it probably is”. Ja, jag pratar förstås om Tommy Nilsson och Black-stuntet, och som vanligt är det lätt att vara efterklok.
Men idag blev jag varse en annan ”kampanj” som visar att vi borde skärpa våra källkritiska sinnen ytterligare några snäpp. Boken ”What’s the Future of Business” av Brian Solis verkar ha tagits emot av en osannolikt stark hyllningskör på Twitter:
Men nyckelordet är förstås osannolikt. Här berättar bokens författare att han helt enkelt använt sig av LemmeTweetThatForYou, där vem som helst kan (skenbart) twittra som vem som helst.
Men det behöver inte vara Dalai Lama, Lady Gaga eller någon annan spektakulär kändis fejktweeten kommer ifrån, det är lika enkelt att skriva in namnet på din chef, konkurrent eller irriterande granne. Fejket är inte svårt att avslöja om man går in på sidan ”tweeten” (som alltså är en bild på en tweet) skickats från. Men vem tänker på det när man bara ser dokumentation i form av dumpar, så som jag visar här ovan?
Möjligheten att skapa fejktweets på detta vis är inte helt ny, den har funnits i något år, men bland annat Brian Solis bok har gjort den aktuell och mer omtalad, vilket alltså gör det än viktigare att kolla ett varv extra varifrån tweets vi sprider vidare egentligen kommer ifrån.
LemmeTweetThatForYou är gjord av en webb-/PR-/reklambyrå som heter OK Focus, som verkar gilla att testa gränser. De har exempelvis även gjort en Like-fake som är avsedd för att ”give your website the likes you deserve”.