Krönika: Dödsstöten för Newsmill?

Newsmill stänger ner sina kommentarsfält.
Jag tänker inte rasa mot detta beslut, som jag utifrån redaktörernas egen motivering absolut förstår. Det finns helt enkelt inte resurser till att moderera eller styra upp debatten som uppstår i kommentarsfälten.
Däremot konstaterar jag att Newsmills beslut ändå är mer anmärkningsvärt än exempelvis SvD:s beslut att bara tillåta ett begränsat antal kommentarer per person, eller Aftonbladets, att koppla kommentarsfältet till Facebook. Varför?
Därför att grundtanken med Newsmill var att skapa levande debatt i symbios med läsarna. Newsmill som idé var den nya tidens debattforum, där redaktörskunnande och urval skulle kombineras med enskildas lust och vilja att delta i den offentliga debatten. En ambition som tidigt visade sig vara svår att upprätthålla.

Det dröjde inte länge förrän Newsmill fick dåligt rykte, både på grund av de artiklar som publicerades och på grund av kommentarsfältet som hade väldigt högt i tak. Sedan dess har det gått lite upp och ner, men många seriösa skribenter har valt att inte publicera sig på sajten, för att det varit en sammanhang där de ej velat synas.
Det har gjorts flera försök till samarbeten med andra nyhetssajter, inget av dem har fått något större genomslag.
Newsmill har levt sitt eget liv, och de debatter som förs där är inte sällan de som hamnar i skuggan på andra sajter. Det är i grunden något bra, att det finns en plats för sådant som ej betraktas som nyhetsvärdigt eller tillräckligt fint för att publiceras på DN Debatt. Men förutsättningen för detta tror jag också har varit kommentarerna. Jag vågar gå så långt som att gissa att kommentarerna i sig dragit mer trafik än själva artiklarna på sajten.
Därav frågan i rubriken – är detta dödssstöten för Newsmill?
Det kan vara så att debatten skärps, att kvaliteten höjs, och att vi kanske får fler repliker på artiklar i stället för kommentarer. Om nu redaktörerna hinner med att läsa och göra det urvalet.
Det kan också vara så att Newsmills ivrigaste anhängare lämnar sajten och piper iväg till andra platser på nätet som har högre i tak, där det finns möjlighet att ventilera sina egna åsikter och inte bara läsa andras.
Trenden att stänga eller skärpa reglerna för kommenterande på nyhetssajter talar tydligt. Det är ohållbart att låta läsarna delta i samtalet utan att ha några som helst ramar kring hur det ska gå till. Och det är där problemet ligger. Inte i att läsarna inte egentligen kan hantera friheten som uppstår när de kan tycka vad som helst i anslutning till en text på nätet, utan att det från början har varit dåligt uppstyrt från sajtägarnas sida.
Vad gäller just Newsmill återstår att se vilket resultatet blir av detta beslut. Kanske är det så att Newsmill spelat ut sin roll, kanske är det så att det ska ses som ett experiment i den tidiga interneteran och som sådant på det stora hela lyckat. Kanske kan kommentarfältsproblemen leda till nya tag, med nya ambitioner och en annan syn på kommentarsfälten, än den som tyvärr också Newsmill intog väldigt tidigt. Nämligen synen att ”kommentarsfält kan man ha och därför ska vi ha det, men vad vi ska ha det till vet vi inte riktigt”.
Att öppna upp för vem som helst att kommentera utan att själv vara närvarande eller fånga upp kommentarerna alls, är lite som att bjuda alla man känner och dem man inte känner på fest utan att själv dyka upp, och låta gästerna själva fixa underhållningen. Ibland blir det riktigt bra. Andra gånger spårar det ur.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

26 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Hej!
    Problemet med kommentarerna på Newsmill har alltid varit att skribenterna inte engagerar sig i att föra diskussionen vidare där. Var och en som förstår interaktiva medier inser att det bara drar till sig en massa troll om man inte engagerar sig i kommentarerna. Om en skribent aktivt deltar i diskussionen blir den mer modererad och seriös. De krav detta ställer på kommentatorer gör att trollen tenderar att försvinna. Som skribent idag bör man räkna med att åtminstone en tredjedel av tiden för en artikel går åt till att delta i efterföljande kommentarsdiskussion. Dessutom kan det ofta ge uppslag till nya artikelidéer. I ett fall som Newsmill hade det förmodligen lönat sig för dem att dela upp skribenthonorar i en del för artikel och en del för kommentarer. Så långt har dock få tänkt i dagens svenska medier. Utan större interaktion mellan skribenter och läsare är det nog inte bara Newsmill som kommer att få problem i framtiden.
    Med vänlig hälsning
    Vilhelm Konnander

    • Interaktion är nödvändig, det tror jag att alla är överens om. Frågan är hur den ska se ut, och om kommentarskulturen som utvecklats är särskilt konstruktiv. Interaktion och dialog bör ju vara något mer än bara en massa människor som tycker utan att lyssna på varandra eller ta tyckandet vidare i något steg.

      • Anonym says:

        Just den frågan är kanske en av de mest intressanta frågorna just nu. Jag hoppas att många olika svar kommer upp till ytan nu.
        Den som tror man att man 2012 kan behålla en publik om man inte låter publiken komma till tals begår ett grovt, och kostsamt, misstag.
        Mitt tips: Köp inga aktier i företaget Interaktiv Säkerhet. Den typen av outsourcad moderering av olika mediers kommentarsfält är förkastlig, men kanske främst förlegad. Vem vill kommentera i ett forum där någon helt oinsatt jeppe ska sitta och bedöma vad som får sägas och inte. Flera av mina kommentarer har blivit bortmodererade i forum som hanteras av Interaktiv Säkerhet trots att de inte brutit mot sajtens regler. Det har då handlat om obekväma ifrågasättanden av antingen innehållet på sajten eller IS verksamhet. Det är helt orimligt att ett företag som Interaktiv Säkerhet har ett så stort inflytande i den offentliga debatten.
        Det finns också anledning att kritisera skribenter som inte håller bättre koll på vad som händer i kommentarsfälten under deras texter. Både på vad som skrivs men också vad som modereras bort för att det är obekvämt för moderatorn eller sajten.

  2. Lasse Lundeberg says:

    Trist. Även om man kan förstå hästarbetet med att hålla ordning på alla kommentarer samt att vissa av dessa ger dålig smak i munnen, så är denna åtgärd ytterligare ett bevis på det glapp som finns mellan etablerade tyckare och folket. 1-0 till folket. Tyvärr.

  3. André says:

    Problemet för Newsmill är inte att kommentarsfältet hade väldigt högt i tak, utan snarare att det hade väldigt djupt till botten

    • André says:

      Dämnit, råkade slinta och klicka skicka 🙁
      Det som inte hanns med att skrivas i förra var att:
      Jag hoppas de jobbar igenom en process för att kunna öppna för läsarkommentering igen, men då som ett dialogfält för konstruktiv debatt.

  4. […] idag skrev jag en text på Ajour angående att Newsmill stänger kommentarsfälten till sina artiklar. I den är jag lite inne på […]

  5. Ina Höst says:

    Wilhelm Konnander, du är en mycket klok man och har helt rätt och du styr upp den efterföljande debatten finfint på ett rakt och artigt sätt – föredömligt! Jag är inte alltid enig med det dig i vad du skriver om Ryssland, men har sympati ändå, Du har ditt perspektiv, jag mitt helt enkelt.
    Skrev en artikel på Newsmill (om allemannsrätten), men de ville ha ett annat foto i fortsättningen. Många kommentarer fick mig att nyansera mig lite och jag svarade på dem. Enstaka oförskämda eller raljerande kommentarer hoppade jag över.
    Om några artikelförfattare är rädda för kommentarerna, kan de ju få slippa kommentarer, det har ju hänt. Andra som inte är lika rädda, tillåter dem. Låt artikelförfattaren bestämma hur denne vill ha det.

  6. Olof says:

    Det är förståeligt men tråkigt. Själv är jag ganska ointresserad av debattartiklar (eller nyheter) utan kommentarer då de i mina ögon tappar i princip all trovärdighet. I DN är det nästan övertydligt när man stänger kommentarer på i princip alla artiklar där innehållet kan ifrågasättas eller en stark del av opinionen divergerar från artikelns vinkel.
    I slutändan tror jag att om man vill kunna köra en seriös diskussionsite så krävs det ganska mycket communitymoderering, och förmodligen i slutändan helt personaliserade vyer. Tyvärr gör nog svensk lagstiftning mer skada än nytta i det fallet då det förmodligen inte skulle hålla juridiskt även om det rensade bort troll och annat så de aldrig syntes.

  7. Både anmärkningsvärt, men framförallt oerhört sorgligt beslut Är det inte just det som är poängen att i ett demokratiskt land ska det va högt i tak?
    Risken med ett öppet kommentatorsfält är att vad som helst slinker igenom, vilket också har skett på Newsmill. Men att för dens skull utan att bagatellisera just det problemet helt stänga ner den funktionen känns ändå på nåt vis som ett misslyckande för det fria ordet

  8. Patrik Kronqvist says:

    Hej! Tack för alla synpunkter och förslag. Jag vill poängtera att vi skrev följande i artikeln. ”Beslutet är dock inte skrivet i sten. Om vi i framtiden kan finna sätt att hålla uppe nivån i kommentarsfälten öppnar vi dem gärna igen.”
    Vilhelm Konnanders tankar finner jag extra intressanta. En utmaning med Newsmills kommentarsfält har ju varit att (i stort sett) alla artiklar skrivs av externa skribenter. Vi som redaktion kan inte vara närvarande i och svara på alla frågor i alla artiklar just eftersom vi inte har kunskap om alla ämnen.
    Vi tar med oss alla era synpunkter i det ämnet. Och vi är tacksamma för ännu fler!
    Vänligen
    Patrik Kronqvist
    redaktör Newsmill

  9. Rolf Eriksson says:

    Newsmill kan väl införa som krav på att få en artikel publicerad att skribenten modererar kommentarerna.

  10. avgå alla (@avgaa_alla) says:

    Alltså har man varit på nätet ett tag så minns man ju epostgrupperna. Yahoogroups slutet av 90-talet. Man blev mejlbombad med debatter som fördes på en nivå under vad som funkar på högstadiet.
    Nätmognadsfaktorn alltså.
    community moderering kan funka men kräver konsensus kring ramarna.
    Sannolikt hade Newsmill helt enkelt inte råd med moderatorer. Och omodererat näthat leder till självradikaliseringar.
    Det handlar säkert också om tekniska ramar för hur fälten ser ut.

  11. […] Facebook. Andra har begränsat antalet kommentarer per person och artikel till tre. Några, nu senast Newsmill, har valt att helt stänga av kommentarsfunktionen. Jag tycker att det är väldigt […]

  12. […] Och självklart har det lett till en hel del debatt där jag tycker att både Opassande och Sofia Mirjamsdotter skrivit väldigt […]

  13. […] av alla som inför åtgärder av det här slaget utökades igår av Newsmill som stänger av all möjlighet att kommentera det som där skrivs. För bara några veckor sedan […]

  14. Dan Andersson says:

    Problemet med Newsmill var att ett 20-30-tal kommentatorer var mer eller mindre heltidssysselsatta med att använda forumet till antimuslimsk propaganda, ofta helt oavsett vad artikeln handlade om. Därför är det begripligt att många seriösa skribenter skrämdes bort från vad som alltmer framstod som sverigedemokraternas hemsida. Det var inte bara lågheten i kommentarerna som var problematiska, utan själva snedvridningen av debatten. Jag förstår att varken redaktionen eller de anlitade moderatorerna hade resurser till nog att hålla efter heltidsanställda yrkestroll, som troligen var en del av en välorkestrerad propagandakampanj.

    • Dan Andersson says:

      Vill nyansera mej lite. Det fanns även en del ”vänstertroll” på Newsmill som bar sig illa åt (ingen nämnd och ingen glömd, men ni vet vilka jag menar), liksom några individer som nog inte mådde så bra psykiskt.
      Men den stora delen av de destruktiva kommentarerna kom från de som angrep muslimer, invandrare och kvinnor, och som såg alla till vänster om Timur Lenk som kommunister.
      Jag har svårt att tänka mej hur artikelförfattarna ska kunna utgöra en motvikt mot de individer som är konstant sysselsatta med att leverera hatiska tokinlägg, mer eller mindre dygnet runt. Seriösa skribenter har sannolikt många andra och viktigare plikter.

  15. Magnus Gustin says:

    Tycker också det är tråkigt att kommentarsfält stängs. Hängde en del på Newmill och tyckte det var skojiga debatter. Unudrar nu om Sverige är så mycket bättre än Kina i praktiken. Internet ska bara var till för reglerad information, skojiga djurfilmer och bilder på solnedgångar.

    • Det är extremt stor skillnad på statlig censur som i Kina och att sajtägare i Sverige själva vill ha koll på vad som publiceras på sajten.

      • Magnus Gustin says:

        Statlig censur eller egencensur – hursomhelst är det inte ett fritt debattklimat i Sverige. Ni kan väl tipsa om vilka forum som finns där man kan ha en seriös politisk debatt. Alltså jag menar helt ärligt. Är ingen rasist el dyl som blivit bannad från NM.

      • Anonym says:

        Nja. Visst är det skillnad på statlig censur och den censur moderatorer i kommentarsfält utövar, men ”extrem” skillnad?
        Att ett statligt företag som Sveriges Radio inte ens behärskar moderera sina egna kommentarer utan istället hyr in företaget Interaktiv Säkerhet för jobbet, det är illa. Där sitter någon anonym anställd på IS och bestämmer vad som får sägas och vad som ska undertryckas. Kritik mot Sveriges Radio och Interaktiv Säkerhet är inte tillåtet. Sådana kommentarer plockas omedelbart bort. Det är inte svårt att dra paralleller till Kina där kritik mot kommunistpartiet inte är tillåtet. Att därför, som Sofia, påstå att skillnaden skulle vara ”extrem” är att ta i från tårna.
        I sin position som moderatorer av de flesta etablerade mediers kommentarsfält sitter Interaktiv Säkerhet i en position där de kan styra vem som får komma till tals och vad som får sägas i den offentliga debatten. Jag väntar på att någon modig journalist startar en granskning av deras verksamhet.

  16. Mats Birgersson says:

    Jag förstår inte varför man skall ha olika hindrande regler och och censur på kommentars fält. Är det inte bra, att åsikter kommer fram även såna som hör inte
    är riktigt rumsrena. Så att man vet vad som göms i folklagren. Givet vis måste de håll sig inom lagen. I ett öppet samhälle och en öppen diskussion får man nog ta risken att bli kränkt. Jag vet inte rikt vad som föranledde newsmills stängning av sitt kommentars fält.

  17. Clas says:

    Det är självklart websiternas rätt att stänga ner kommentarfunktionen om de så vill. Det är inte censur (åtminstone inte att man kan bevisa att dom vill dölja obekväma åsikter). Men hur illa var det egentligen på Newsmill? Ofta surfade jag dit och spenderade mer tid på att läsa kommentarer än själva artikeln. Ett och annat troll, men sånt sorterar man ju bort automatiskt. Tycker ju att de flesta kommentarer höll uppe en debatt på en bra nivå.
    Men dom skjuter sig själva i foten om det fortsätter så här. Nu har avpixlat tagit fram ett plugin som öppnar upp möjligheterna att kommentera och diskutera artiklar, via 3:e part webbtjänst. Vad händer då? Jo debatten flyttas ut från mediernas egna servrar. De har ingen kontroll längre på debatten. Och för att veta vad folk tycker om deras artiklar, måste dom själv installera detta plugin. Hur kan man fördöma denna tekniska lösning, som låter alla viljor komma till sin yttrandefrihet, på lika villkor? Tror inte att det går.