Krönika: Facebook räknar likes genom kommentarer – och privata meddelanden


Trodde du att en Facebook-like var lika med en delning på Facebook? Tänk om. Per-Mattias Nordkvist reder ut att en Facebook-like lika gärna kan vara en kommentar, din väns kommentar på kommentaren – eller en länk i ett privat facebookmeddelande. 
För ett och ett halvt år sedan lanserade Facebook en ny funktion som nu blivit så självklar, imiterad och så väl etablerad att vi tar den helt för givet: Gilla-knappen. Tanken var att man på olika webbplatser utanför Facebook skulle kunna placera en räknare som visade hur många som ”gillar” en sida. Det smarta var detta att om man sedan tidigare var inloggad på Facebook inte behövde logga in igen för att ”gilla” en sida. Detta blev snabbt en succé då ägare av webbplatser fick ett bra mätverktyg för att se vilka delar av en sajt som är populära bland användarna, men kanske ännu viktigare var att ett klick på gilla-knappen samtidigt spred länken inne på Facebook vilket snabbt gjorde att man fick många fler besök till sin sida.
Denna funktion har senare kopierats av en rad system som till exempel Google Plus eller Pinterest. Även om Facebook kanske inte själv var först med detta så etablerade man gilla-begreppet i och med detta drag. Idag är det något vi alla använder oss av.
Under de snart två år som jag själv flitigt klickat på knapparna har jag levt i tron av att 1 gilla = ett klick på knappen. Men så är inte alls fallet. Om man lusläser förklaringarna på Facebooks egna Like-sida kan man se att man räknar mer än bara klick på like-knappen. Det var i samband med att NextWeb avslöjade att Facebook inte räknar likes utan även postningar av en länk i privata meddelande som detta uppdagades för mig. I själva verket är siffrorna bakom likes kraftigt överdrivna och inte alls motsvarar ett faktiskt klick på knappen.
En gilla-markering kan vara något av följande:

  • Ett klick på gillaknappen
  • En delning av länken till sidan inne på Facebook(utan att man gör något på själva sidan man delar)
  • En kommentar på en delning av länken
  • En like på den delade länken
  • Ett postning av länken i ett privat meddelande

Detta är för mig helt förbluffande och betyder att jag som ensam surfare kan stå bakom ett 10-tal likes på en sida. Låt oss ta ett exempel:
Jag postar en länk till denna artikel på Facebook. Gilla/like nummer 1.
Jag gillar min egen delade länk på Facebook. Gilla nummer 2
Jag kommenterar min egen delade länk på Facebook. Gilla nummer 3.
En kompis gillar min delade länk. Gilla nummer 4.
En kompis kommenterar min delade länk. Gilla nummer 5.
Jag svarar på min kompis kommentar. Gilla nummer 6.
Vi fortsätter diskussionen och skriver 4 kommentarer till var. Artikeln får då 8 nya gilla (totalt 14 ”gillningar”).
Jag klickar på gilla-knappen på artikel-sidan(utanför Facebook). Artikeln får sin 15:e gilla.
En artikel som saknade likes har på bara några minuter fått 15 gillningar trots att enbart två personer har diskuterat den på Facebook och bara en gång har gilla-knappen klickats inne på själva artikeln.
Detta är egentligen inte något nytt och Facebook själva medger att det är precis så här det skall fungera och att det är helt i sin ordning.
Själv känner jag mig lurad. Det är ju fullt möjligt att man diskuterar en länk utan att man för den sakens skulle har något intresse av att ge bort en like.
Så fungerar det:
http://vimeo.com/51053046
TEXT: Per-Mattias Nordkvist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

10 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Fredrik Wass says:

    Du hänger upp dig vid ordet ”gilla” när det känns som att begreppet ranking i den sociala grafen borde skvallra mer om vad det handlar om, dvs ett sätt för Facebook att mäta engagemang kring en uppdatering, oavsett om den är positiv eller negativ. Dvs en kommentar är ett mått på engagemang, oavsett vad den handlar om, även om man kan översätta dess betydelse med ”ett gilla-klick”. Därför rankas uppdateringar med många kommentarer, gilla-klick och delningar högre i den sociala grafen.

    • Det kan du ha rätt i. Det är som med begrepper ”vänner” på Facebook. Det är ju inte vänskap i ordets rätta bemärkelse men det funkar som beskrivning mellan våra sociala relationer på FB. Men jag tror att de flesta som klickar på en gilla-knapp tror att det betyder just detta. Antal klick på gilla-knappen.
      I alla fall jag kommer att omvärdera värdet av likes. I min begreppsvärld har det nu gåt inflation i innebörden.

  2. Hanna says:

    Wooot? Jag känner mig lite lurad…

  3. charlotta says:

    Jag kanske diskuterar länken just för att jag O-gillar den…

  4. Hur ser det ut med andra tjänster? Tex Google+, räknar de på samma sätt eller är det enbart ”klick” de räknar…

  5. Lennart Orlander says:

    Jag håller nog med Fredrik Wass här. Ordet ”gilla” gör att man snubblar på begreppet. Det handlar om engagemang, uppmärksamhet. Det handlar inte om att ge bort likes, det handlar om att det någon skrivit skapar engagemang och uppmärksamhet.

  6. Joseph says:

    Har misstänkt att det är så ett ganska bra tag. Å ena sidan kan det vara missvisande men å andra sidan betyder det ändå att artikeln är diskuterad och viral. Sen ser det bra ut på sin artikel om det finns en stor kvantitet på gilla-mätaren för nya besökare. Det är ju statistiskt bevisat att man är mer benägen att ”gilla” något om flera andra gjort det tidigare.

  7. Svante E says:

    Verkar lite naivt att tro Facebooks allehanda distraktioner ska innehålla någon slags oberoende beprövad vetenskaplighet – FBs verklighet är sin egen att komma underfund om.

  8. Kul.. says:

    Nu har Facebook-likes helt tappat värde. Det återstår att se hur Google och Bing uppdaterar deras algoritmer för att undvika spam. Skulle inte försvåna mig att sociala signaler från Facebook får mindre värde nu.