Spotify gör nytt. Och det är riktigt lovande. Dels en sektion för att upptäcka ny musik och dels ett enklare sätt att följa artister och musikgurus inuti tjänsten. Ett portalliknande bygge som återigen positionerar Spotify som enda digitala tjänst du behöver för musik på nätet.
Om vi gör det enkelt för oss kan vi dela upp Spotifynyheterna till tre.
1, En discoverytjänst som släpps i januari (med en redesignad Spotify-spelare)
2, En followtjänst (som släpps om några dagar)
3, Metallica upptäcker internet och finns nu tillgängliga på Spotify. (genast)
Den tredje är väl inte så värst stor nyhet förutom Metallica-fans, men den har ändå ett stort symbolvärde som fick ta stor – för stor – plats på scenen när Spotifygrundaren Daniel Ek välkomnade i New york. På skärmar över hela världen hade PR-kontor bjudit in pressen för att se när Daniel Ek, Napstergrundaren och Spotifyägaren Sean Parker höll cumbaya-session med Metallicas trummis Lars Ulrich. Metallica har tidigare närmast förklarat krig mot de olika digitala tjänsterna och framförallt har hatet mot Napster varit stort. Att Spotify fick berätta hur de betalat över 3 miljarder kronor till artister och skivbolag genom åren, har 5 miljoner betalande prenumeranter, 20 miljoner aktiva användare (en kraftig ökning på bara fyra månader) och till sist även fått över Metallica på sin sida var så klart betydelsefullt. Det handlade om att visa branschen att det gick, att Spotify hade rätt. Att Sean Parker hade rätt.
Men om vi tar de andra nyheterna. Upptäckartjänsten, Discovery, verkar fantastisk. Äntligen får de appar som Spotify släppte förra året relevans. På en discoverysida i den helt omgjorda Spotifyspelare får du skräddarsydda förslag på den bästa musiken utifrån vad du brukar lyssna på. Lyssnar du på David Guetta föreslås du Avicii, är du 29 år får du tips om hittar från när du var ung, som Kriss Kross. Apparna kommer också till sin rätt. De tipsar om nästa konsert med artister du gillar, och visar senaste betyg från tidningars skivrecensioner på ett album du antas uppskatta. Det är antagligen just en recensionsapp som Expressen kommer att släppa i samarbete med Spotify nästa år. Smart. Det kommer öka tidningens relevans när alla kommer använda discovery-sidan för att hitta ny musik. Då blir Expressen en guide i den snåriga musikdjungel man knappt visste fanns.
Den andra nyheten, follow-tjänsten, är också smart. Spotify-användare har funnits länge, men nu blir det lättare att följa deras aktivitet. Idén är att en artist kan ha ett spotify-konto och själv lägga ut sina nya album. Följer jag artisten kan jag få en notis i min smartphone så snart något nytt släpps. Men det handlar inte bara om artister. Musikgurus, tidningar och andra inflytelserika som hittar och filtrerar ut musikguldkorn kommer också kunna följas.
Det är därför Spotify i hemlighet kontaktade Ajour och bad oss starta ett Spotify-konto. Varje vecka publicerar vår skribent Brian Einarsen listor på veckans nya musik på Spotify. Nu kommer du kunna följa vårt konto direkt på Spotify och därigenom få hjälp att hitta guldkornen.
Sammantaget är det smart. Spotify fortsätter att innovera sig själv i hög takt. Det är inte bara smart och imponerande, det är också att dra ner byxorna på en musikindustri som så länge försökt förvalta gamla affärsmodeller, istället för att förnya sig själva. Att det gick visade Spotify.
Då kan man ursäkta att de ville ta en halvtimme av presskonferensen för ett panelsamtal om sin egen förträfflighet.
Här läser du mer om nya Spotify
http://www.youtube.com/watch?v=jvy6LPCesOU&feature=youtu.be