Detta mötte Felicia Alexandersson när hon imorse gick in på Facebook. En annons för det främlingsfientliga partiet Nationaldemokraterna, toppad av den ökända formuleringen ”bevara Sverige svenskt”. Alexandersson berättar för Ajour att hon tycker det är obehagligt.
– Det är för jävligt. Jag förstår att det är fritt för partier att annonsera, men samtidigt vill ju inte jag ha såna annonser på samma sätt som jag inte vill ha SD:s partiprogram i brevlådan.
– Det är konstigt att just jag får den, för man brukar ju få annonser utefter var man varit och tittat på nätet, och jag har absolut inte kollat på något sånt här.
Alexandersson är en 30-årig kvinna, och tillhör därmed enligt Mikael Skillt, organisatör på Nationaldemokraterna, den målgrupp man vill nå genom att annonsera på Facebook.
– Vi har haft diskussioner om det en längre tid. Genom Facebook kan man ju nå ut till exakt de man vill, och i vårt fall är det potentiella väljare över 18 års ålder.
Kan du förstå om människor tycker illa om era annonser?
– Vi har mig veterligen åsiktsfrihet i det här landet, det är tråkigt att alla inte kan acceptera det. Det är bara att gilla läget.
Jan B Fredriksson, PR-kontakt på Facebook, har full förståelse för om man känner obehag inför Nationaldemokraternas annonser, och uppmanar till att i så fall anmäla dem. Det gör att de skickas till Facebooks huvudkontor för europa i Dublin, och där manuellt granskas. Processen kan ta tid, men Facebook jobbar på att få ner den behandlingstiden. Lagbrott, t.ex. hets mot folkgrupp, prioriteras framför policybrott, som t.ex. falska profiler. Just den här annonsen har han svårt att uttala sig om.
– Det låter som ett gränsfall för vad som får vara på Facebooks plattform.
Facebooks annonsregel 4C säger att annonser inte får ”inkludera ’hatiskt innehåll’ oavsett om detta riktas mot en enskild person eller en grupp baserat på medlemskap i vissa kategorier.”. Bland kategorierna återfinns etnicitet och ursprungsland, men Jan B Fredriksson kan inte säga om formuleringen ”bevara Sverige svenskt” bryter mot dessa regler.
– Man har rätt att ha sina åsikter, så länge de inte bryter mot reglerna. Det korta svaret är: anmäl.
Mikael Skillt säger att det vore oförenligt med Facebooks regler att ta bort deras annons.
– Eftersom ND är ett existerande parti med platser i kommunfullmäktige finns det inget stöd för det.
Skulle Nationaldemokraterna känna sig kränkta om annonsen togs bort?
– Nej absolut inte. Felaktiga behandlade, absolut, men kränkta: nej.