Netflix om den nordiska lanseringen, rättigheter och nya profilfunktioner

Todd Yellin, Netflix

Todd Yellin, Netflix Foto: Sara Fritzon


 
I oktober 2012 lanserades Netflix i Norden, in i en marknad som redan var fylld med andra aktörer inom filmstreaming. Nio månader senare tros det gå bra för Netflix i Norden, även om de själva inte berättar hur många abonnenter dom har.
– Vi pratar inte öppet om det, på grund av affärsmässiga skäl, säger Todd Yellin, Netflix vice VD för innovationsavdelningen, som är på sverigebesök. Men han håller med om att lanseringen har gått bra.
– Vi har ett kontor i Beverly Hills som jobbar med licensieringen av materialet vi lägger ut i varje land och i Norden hade vi tidigt folk på plats innan lanseringen som försökte lista ut vilka filmer och program som skulle fungera bäst.

Internet är gränslöst, och så även Netflix egna produktioner, men material under copyright är det inte. Hur arbetar ni med det?
– Vi har olika rättigheter för att licensiera olika saker. I Sverige kan vi ofta ha nyare filmer på Netflix än vad vi kan i USA, där kanske HBO har rättigheterna till just den filmen, så där kan vi inte visa den. Det finns stora gränsdragningar fortfarande och så här har det varit väldigt länge. Det kanske det ändrar sig på sikt och i så fall tror jag det kommer bero på illegal fildelning som blivit väldigt populärt. Folk har inget val idag, de vill inte vänta månader eller år på nytt material, så de laddar ner istället. Filmstudiorna måste inse att de behöver släppa materialet över hela världen samtdigt.
Väldigt många delar Netflix-konto, hur ser ni på det, är det ett problem?
– Man kan se två simultana strömmar i standardpaketet och anledningen till det är familjemedlemmar eller samboende. Är du student eller helt enkelt pank, dela konto, det är ingen stor sak för oss. Vi är emot att folk stjäl saker, men att dela på två strömmar är inget problem, berättar Todd.
Netflix har under våren presenterat flertalet egenproduktioner, bland annat Hemlock Grove, Emmynominerade House of Cards och nu senast hyllade Orange Is the New Black, men de är inte oroade för att dom trampar de gamla produktionsbolagen på tårna.
– I dagens värld bland medieföretag, så kan man vara allierad i ett visst skede, men konkurrent i ett annat. En dag kanske vi licensierar material från HBO, vem vet? Kunderna ska vara glada över konkurrensen, det skapar en bättre produkt. Jag är mer oroad över vad konsumenterna tycker än konkurrenterna.
Länge har användare efterfrågat funktioner i tjänsten där det går att sätta upp fler användare, och efter att ha varit i teststadie en längre tid är funktionen kallad Profiler snart färdig för lansering.
– Den stora utmaningen har varit om du är en del av en familj som också använder Netflix. Då stämmer inte rekommendationerna för dig.
Todd tar fram en surfplatta och visar hur rekommendationerna i hans egna Netflix-konto ser ut.
– Min dotter har tittat på Justin Bieber, min son på Ben10 och jag tittade på Mad Men. Så om man tittar på toppen av rekommendationerna som heter ”Topp 10 for Todd”, är det inte riktigt topp tio för mig, utan för mina barn.
netflix-profil

Det kommande profilsystemet i Netflix


Todd Yellin visar hur profilsystemet fungerar. Varje person i hushållet kan sätta upp en egen profil, upp till fem stycken på ett konto totalt. Varje användarprofil får egna rekommendationer baserat på vanorna, ingen information behöver anges av användaren själv.
– Min dotter behöver inte skriva in sin ålder eller berätta om preferenser, vi analyserar det och presenterar rätt material för henne förklarar Todd.
– Personlighet har länge varit viktigt för Netflix. Jag har varit på Netflix i många år, och mitt huvudfokus har varit att ta reda på hur vi kan använda all den data vi får från våra kunder för att skapa en bättre produkt. Jag har tur, för jag jobbar på ett företag som handlar om prenumeration, inte annonsering. Hade jag jobbat för YouTube eller något liknande, hade jag behövt fundera på hur jag skulle kunnat använda datan, samtidigt hålla på kunders integritet och motstå frestelsen att sälja informationen vidare. Netflix är en prenumerationstjänst, vi har inget intresse i annonsering, alla våra pengar kommer från det som våra kunder betalar. Det enda intresset jag har med datan vi får är att hjälpa våra kunder.
Profiler har länge varit efterfrågat av användarna och många har undrat varför Netflix dröjt så länge med implementeringen.
– Anledningen är att vi inte lanserar saker innan vi testat det ordentligt, och då menar jag inte bara fokusgrupper som vi också gör, utan A/B testing på stor skala. Vi gav tiotusentals olika användare olika versioner av profil-funktionen. Vi testade väldigt komplexa system där vissa kunde skriva in all information, och väldigt enkla system där ingenting gick att konfigurera. Ingen visste att det fanns olika versioner. Sen tittade vi på två saker, vilken grupp stannade kvar på Netflix längst, och hur många timmar dom tittade. Efetr det kunde vi bestämma oss för vilken version vi skulle lansera.
Är Big Data stort på Netflix?
– Oj ja! Det är en enorm del som går genom vårt DNA. Jag är en person som är totalt passionerad till film, men på Netflix är både jag och mitt team väldigt engagerade i värden och nummer, och vi tittar på användarna. Vi lyssnar på vad användarna säger och vad konkurrenterna gör, men egentligen bryr vi oss bara om vad du som användare egentligen gör. Vi testar det och kollar på beteendet. Om vi skulle fråga användarna vad de vill ha skulle de säga att de vill ha allt, men när vi väl ger dom just det så blir det för komplicerat för att använda smidigt.
Netflix är socialt idag, men kommer vi få se en ökning i det framöver, större möjligheter till diskussioner med andra?
– Min kollega Cameron Johnson är chef över det sociala, och just nu sitter han och testar just det här. Vi har ett globalt test som går igång just nu och 1% av de svenska användare kommer få tillgång till de här nya funktionerna inom de närmaste månaderna. Användare kommer kunna kommentera, dela med sig till varandra och mycket mer, men vi vet inte idag exakt hur det kommer fungera.
Profilsystemet i Netflix är fortfarande i testfas, men kommer lanseras skarpt i augusti till alla användare. Funktionen kommer aktiveras automatiskt och utan extra kostnad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Inger Larsson says:

    Hej!
    Vår son prenumererar på Netflix.. Kan vi dela abonnemang med honom?
    Om så är fallet, hur går det till? Med vänlig hälsning/Inger Larsson

    • Hej Inger!
      Ni loggar helt enkelt in med samma kontouppgifter. Inne i kontot kan ni sedan sätta upp olika profiler, en per familjemedlem. Då anpassas rekommendationer och liknande för varje individ, och påverkar de andras val.
      Inloggade på samma konto kan ni se två filmer på två olika enheter samtidigt.