Ajour har tidigare skrivit om Östhammar som fick en gåva av radipoprofilen Kjell Eriksson: 35 000 twitterföljare. Men att det går att köpa twitterföljare och Facebooklikes har varit känt länge. Men Youtubevisningar? Marcus Johansson testade själv. Här berättar han om resultatet.
Genom mitt intresse för e-sport har jag kommit i kontakt med K-popkulturen och därför gladde det mig när Psy tog över världen med Gangnam style. Jag menar, vad finns det inte att gilla? En briljant video, en text man inte förstår, en hästdans alla älskar och en låt som ja, den är ju inte usel i alla fall. Missförstå mig inte här, jag gillar Gangnam style men 850 miljoner visningar är rätt så mycket för en låt i en genre som tidigare bara en minoritet utanför Singapore och Japan lyssnat på. Men det är ju å andra sidan det som är styrkan med virala succéer. Om så många andra tycker det är bra så gör väl jag också det. Eller?
Det har länge pratats om att man kan köpa likes, följare, visningar och till och med kommentarer till olika sociala medier för att snabbare nå inflytande. Köpta likes på Facebook och följare på Twitter är relativt enkelt att se igenom (ta exemplet med Östhammar). Med visningar på Youtube är det däremot en helt annan historia eftersom visningar är anonyma. Med anledning av detta bestämde jag mig för några dagar sedan för att testa om och hur bra det funkar att köpa visningar på Youtube.
Några känner kanske till http://buyral.ca/, förmodligen den mest kända videon om att köpa visningar, men som också visade sig vara en bluff . Dock finns det tjänster som verkar fungera. Efter lite googlande bestämde jag mig för att pröva denna tjänst: http://authenticviews.com/. Dels för att man kan köpa visningar för så lite som 7 dollar, dels för att man betalade med Paypal. Jag bestämde mig för att köpa 2500 visningar med express-leverans (det vill säga alla visningar på en gång).
För experimentet valde jag ett av mina youtubeklipp som legat uppe i 2 år och inte haft någon större trafik på sistone. Så här såg statistiken ut före beställningen:
Idag, 2 dagar senare, kan jag presentera följande mycket tydliga utveckling på klippets statistik:
Att det funkade råder det därmed ingen tvekan om. Antalet visningar har ökat med nästan 26% på bara några dagar, och detta för endast 50kr. Eftersom visningar inte redovisas mer än så här på Youtube (om man som jag i detta fall) gjort statistiken offentlig så är det svårt att avgöra om visningarna är ”äkta” eller inte. Men det finns mer! Kolla in följande detaljerade statistik för 25 okt-25 nov och sedan motsvarande statistik för 31 okt-30 nov.
Före:
Efter:
Innan jag köpte dessa visningar var de som tittat på klippet i huvudsak från USA, Tyskland och Australien. Nu är det i stället nästan bara människor från Ryssland som tittat. Dessutom kan vi se trafiken från mobila enheter och appar i princip drunknat i trafikanstormningen från öst. Denna information är dock lätt att dölja från klippet om man vill. Jag är övertygad om att det också finns tjänster där man kan välja vilken typ av trafik man vill ha och varifrån om man vill sprida ut det.
Okej, så man kan alltså köpa visningar på Youtube. Vad i hela friden ska man ha det till? Om jag som privatperson lägger upp ett klipp på Youtube är det klart att jag vill att så många som möjligt ska se det. Det är kul med visningar, men glädjen sitter i att så många som möjligt sett det, inte i att siffran är hög.
För den gotlänning som la ut traktorklippet för några veckor sedan är det tveksamt om det hade varit värt att betala 14 000kr för att få 1 miljon visningar. Men för till exempel ett skiv- eller managementbolag är detta inte bara billigt utan dessutom lönsamt!
På internet där information är hårdvaluta och reklam säljs till allt mer snäva och välutvalda kundgrupper är det lätt att förstå lockelsen i att kunna köpa sig en bild av att vara populär. Förutsatt att du har ett bra innehåll blir också antalet visningar en symbol för att du är populär och förtjänar spridas. Ett antal miljoner visningar och att klättra upp på topplistorna skulle mycket väl kunna ge den skjuts som skiljer ett bra klipp från att falla i glömska till att bli en viral succé. 140 000 kronor för tio miljoner visningar över en månads tid är billig promotion jämfört med traditionella reklamkanaler och det skulle sannolikt vara svårt för ett sådant klipp att gå obemärkt förbi. Speciellt i musikbranschen där man fortfarande söker nya sätt att täcka upp intäktsluckor från traditionell skivförsäljning.
Med stor sannolikhet är det här dock inget som artister själva gör. Om det sker är det förmodligen i största hemlighet utan artisters medvetenhet för att undvika skandaler. Samtidigt är det inte heller något de behöver veta. Ett företag har i uppgift att promota en ny låt och gör precis det. Om sedan pengarna går till radio/tv-reklam eller visningar på Youtube är mindre relevant så länge strategin fungerar.
Jag säger inte att Gangnam style är en köpt succé. Att K-pop förr eller senare på något sätt skulle slå igenom i västvärlden har det spekulerats i länge, men att det blev just Gangnam style som lyckades tror jag knappast någon kunde förutspå. Samma sak med Rebecca Blacks låt Friday, INGEN hade kunnat förutspå den utvecklingen! Och det är väl just det som brukar känneteckna de virala succéerna, det oförutsägbara.
Till slut är det fortfarande vi användare som väljer vad vi delar. Det är inte antalet visningar utan antalet delningar som avgör de virala succéerna.
TEXT: Marcus Johansson