Sociala medier har inte revolutionerat politisk kommunikation

Trots all uppmärksamhet kring sociala medier så har sociala medier och interaktiva funktioner bara haft en marginell påverkan på hur tidningarna, partierna och väljarna använder webben i den politiska kommunikationen i Sverige. Webben användes mest för envägskommunikation. Det visar en doktorsavhandling av Anders Larsson som lades fram vid Uppsala universitet i maj.
– Vi har i flera år hört personer säga att sociala medier ska förändra hur politiker och väljare kommunicerar. Internet och sociala medier ska ha en magisk effekt för den politiska kommunikationen påstår de. Det stämmer inte. Min forskning visar att sociala medier används på ungefär samma sätt som vi alltid använt medier. Dom skriver och vi läser, säger Anders Larsson.

Enkelriktad kommunikation på Twitter
Doktorsavhandlingen bygger på fyra undersökningar om de stora tidningarnas webbplatser, riksdagspartiernas webbplatser och hur Twitter användes under valrörelsen 2010. Undersökningen om Twitter visade att få politiker använde Twitter.
– Det var få inlägg. Personerna som skrev var främst journalister och piratpartister, alltså personer som gillar sociala medier och redan har ett stort engagemang, säger Anders Larsson.
Undersökningen om Twitter handlade också om vilken typ av inlägg politikerna skrev, alltså om de mest använde tweets, mentions eller retweets. Resultatet visade att en minoritetet av inläggen var konversationsbaserade.
– Bara 7 % av inläggen började med @-tecken. 60 % var enkelriktade inlägg och resten var retweets, säger Anders.
Få väljer att kommentera på tidningarnas webbplatser
En annan undersökning handlade om hur vi som läsare tycker om kommentarsfunktioner och andra interaktiva funktionerna på tidningarnas webbplatser.
– Folk är nöjda med att vara nyhetskonsumenter, få vill delta aktivt i kommentarsfälten. Vi uppskattar att möjligheten finns, men använder inte möjligheten. Det är inte så konstigt. Vi är tränade att läsa det som andra skriver, säger Anders.
Pessimistisk om framtiden
Avhandlingens huvudbudskap är alltså att sociala medier inte haft en så revolutionerade effekt för den politiska kommunikationen som vissa personer påstår. Går det då att göra någonting annorlunda för att fler engagerar ska engagera sig i den politiska debatten under valrörelsen 2014?
– Jag är pessimistisk. Man har pratat om Internetvalet flera år i rad både här i Sverige och andra länder, men inte mycket har hänt. Det som krävs är väl att partierna vågar uppmana vanliga människor att engagera sig på egen hand i sociala medier. Baksidan då är att partierna inte kan styra vilka budskap som förs ut, säger Anders.
Avhandlingen lades fram vid Uppsala universitet den 16 maj 2012 och går att ladda ner från Uppsala universitets webbplats. Efter avhandlingen kommer Anders Larsson att vara gästforskare vid universitet i Oslo, vilket du kan följa på hans blogg.
/Pontus Löf
Blogg: http://pontuslof.se/
Twitter: http://twitter.com/pontuslof

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

6 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Daniel says:

    Skönt att det finns undantag. I vår lilla kommun (Ånge) finns en grupp på Facebook där man dagligdags diskuterar den kommunala politiken. Där finns både kommunalrådet och oppositionsrådet samt representanter från de flesta nämnderna. Gruppen är relativt ny men har redan nått över 300 medlemmar. Att den är ny gör också att formerna för diskussionerna fortfarande utvecklas i snabb takt, för det är minst sagt komplicerat att diskutera konstruktivt med så många olika åsikter. Men det tar sig och det har absolut förändrat den politiska kommunikationen – om än inte revolutionerat. Än iallafall. 😉

    • Hej Daniel!
      Det låter spännande. Jag har tänkt att forska på mer lokala miljöer för politisk diskussion över sociala medier i framtiden – jag tycker att det du beskriver låter intressant. Tror du att ni som är med o skriver i gruppen skulle kunna vara intresserade av att delta i ngn slags forskningsprojekt? Hör gärna av dig – anders.larssonATim.uu.se

  2. […] hans skattmästare. Kents nya ton på bloggen var ett misstag då det bröt mot bloggarnas oskrivna regel att en blogg för att vara intressant måste vara ett samtal och inte en […]

  3. Simon K says:

    Vill däremot slå ett slag för de sociala medierna som politisk kommunikation via tillgängliggörandet av kommunikation som annars inte kan förmedlas. Jag sitter just nu bunden till Twitter sedan jag börjat bygga upp ett följarskap av aktiva syrier – som behandlar ämnen och problem långt innan de ges någon som helst uppmärksamhet i traditionella media, om alls. Kan inte detsamma gälla förbisedda samer i Norrland? Kan inte röster från fabrikerna i Trollhättan nå mig på ekonomstudenternas fäste i Uppsala – på ett sätt som så att säga asociala media inte tillåter? Nu var det förstås inte dessa hypoteser som gällde i den ovan diskuterade avhandlingen, men vill man verkligen fundera på hur nya media påverkar politisk opinionsbildning tror jag att det är åt det hållet man vill titta.