Tidskriften Respons – våga ta språnget ut i vårt digitala universum!

Den digitala revolutionen har minskat kulturredaktörers och kritikers makt och status. En författare är till exempel inte längre beroende av att en kulturredaktör publicerar en recension av boken eller att recensenten är någorlunda positivt inställd. I stället kan förlag och författare själva i kreativa, digitala former initiera diskussion och uppmärksamhet kring boken. En negativ recension är inte längre sista ordet. Debatten förs vidare på nätet, ibland av författaren själv. Tidningarna har dessutom skurit ner utrymmet för recensioner av fackböcker. Den nya recensionstidskriften Respons är en reaktion på denna utveckling.Respons – en tidskrift för humaniora & samhällsvetenskap – kom ut med sitt första nummer i början av mars. Tidskriftens ambition att återupprätta den seriösa fackboksrecensionen är lovvärd och satsningen är seriös. Första numret innehåller 32 recensioner, de allra flesta läsvärda och insiktsfulla, ibland provokativa och ifrågasättande. Statsvetarprofessorn Olof Petersson kritiserar den svenska valforskningen. Svante Nycander är kritisk till Kjell Östbergs och Henrik Berggrens Palme-biografier. Chefredaktören för Respons Kay Glans skriver kärleksfullt om utgivningen av Sigmund Freuds samlade verk.
Så långt är allt gott och väl. Tidskriften planeras komma ut med sex nummer per år och det är möjligt att texter med kvalitet i kombination med skicklig marknadsföring och annonsframgångar kan göra den till ett varaktigt projekt.
Men om tidskriften vill bli något mer än en angelägenhet för en liten, sparsmakad publik måste den våga sätta sig själv på spel. Tidskriftens hemsida är museal. Inga av tidskriftens artiklar finns tillgängliga digitalt. Det finns ingen möjlighet att kommentera böckerna eller recensionerna eller att kommunicera och interagera överhuvudtaget. Tidskriften reducerar sig till ett dockskåp och avsvärjer sig därmed alla möjligheter att bli debattledande eller ens att sätta avtryck i debatten. Är redaktionens idé att läsaren skall berätta för sina vänner om texterna eller kanske rent av kopiera dem och sprida dem till goda vänner i pappersform?
Det vore synd om Respons lovvärda initiativ inte får växa upp och utvecklas på grund av redaktionens beröringsskräck inför den digitala tidens möjligheter och risker. Det går utmärkt att värna tidskriftens grundläggande idé samtidigt som man i en vilja att göra avtryck i debatten tar språnget ut vårt digitala universum.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

8 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Daniel says:

    Lite olyckligt att de har samma namn som ”tidsskriften” som har reportrar som kommer ut och gör reportage om företag, och sedan endast kommer publicera om man samtidigt köper en annons.
    http://www.wn.se/t1039316.html

  2. Pi Enell says:

    Ptja, att lägga ut recensionerna till nätet tjänat man väl inga pengar på?

  3. Carina Svendsen says:

    För Ajour så är ju ”digitala medier” ett modeord som man försöker leva på, delvis genom att missionera till andra vad det ska vara.
    Kommenteringsfunktioner är ju viktig i vissa fall, samtidigt som både site och kommentarerna till slut dör om man inte lyssnar på och tar till sig vad som sägs.
    På Ajour och i ”gammelmedia” så är bekräftande (gillande) kommentarer bekräftelse på hur rätt man har/är, och ogillande/ifrågasättande kommentarer är samma sak, bekräftelse på hur rätt man har/är, genom att den som kommenterar har/är fel.
    Det uppstår ingen dialog, eftersom ingen lyssnar.
    Men sen måste man ju fråga sig vad syftet är med en recension. Det enda som händer om du öppnar en sådan för kommentarer är ju att för varje för så får du ett emot, för varje bra ett dåligt.
    Det är ju så världen ser ut, men många har som Ajour åsikten att det finns ett rätt, och att deras rätt måste vara allas rätt (och här kommer ju den religiösa anknytningen in)
    Men det ger ju inget värde till en recension, recensioner handlar antingen om att sälja det man recenserar, och/eller sälja recensenten.
    Och i allt det här så glömmer människor att läsa boken, se filmen och när/om JAG ska förklara vad JAG tycker om det jag recenserar, så handlar det ju om MIG. Jag (recensenten) vill visa vem jag är genom en film jag är, eller bok jag läst (det gäller även fackböcker och vetenskapliga skrifter)
    Och det gäller ju 95% av det som skrivs, speciellt på internet, och kommentarerna är bara ett sätt att lura människor att läsa.
    Hade internet handlat om dialog hade det sett helt annorlunda ut.

  4. fredrik kullberg says:

    Apropå den ”museala” hemsidan: hur menar du Ulf att Respons ska finansiera sin verksamhet om allt material läggs ut gratis på nätet?

  5. Ulf Bjereld says:

    Pi och Fredrik: Det är ju ett problem som alla tidningar och tidskrifter har. Förstår inte varför just Respons – som ju vill vara en del av samhällsdebatten – skall abdikera från nätet.

    • fredrik kullberg says:

      Nej, det är inte alls ett problem som alla tidningar och tidskrifter har. Stora tidningar med stora intäkter från pappersupplagan, har ju kunnat pumpat in pengar därifrån på sina nätupplagor i hopp om att en lönsam digital betalningsmodell snart ska uppstå. En väntan som hittills varit förgäves för väldigt många.
      En liten tidning, som Respons, har inte alls samma resurser att plöja ner i en avancerad hemsida till att börja med.
      Så min fråga kvarstår: Exakt hur ska Respons finansiera den digitala utgivning med gratismaterial som du efterlyser?

      • Ulf Bjereld says:

        Fredrik: En tidskrift som Repsons blir marginaliserad i debatten om den inte finns på den digitala arenan. Det är en verklighet att förhålla sig till. Hur tidskriften affärsmässigt hanterar den utmaningen är inte min sak att formulera. Motsvarande nischade tidskrifter – t ex Offside eller Filter – har digitala plattformar som är klart mer framstående än Respons. Det värsta tidskriften kan göra är att förneka problemet och betrakta digital närvaro som produktion av ”gratismaterial”.
        Det är möjligt att tidskriften successivt kommer att stärka sin digitala plattform – en utveckling jag i så fall välkomnar.

        • fredrik kullberg says:

          Men finansieringen är ju helt central för att utgivningen av tidskrifter ska fungera, oavsett om den sker på papper eller digitalt.
          Du duckar för frågan, det är ”inte din sak”. Jag tror att den inställningen i längden är omöjlig för alla som vill fortsätta läsa någorlunda seriös journalistik. Journalistik och tidningsutgivning kostar pengar.